9
سه شنبه 2 مرداد 1397
شماره 7438
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ببخشید،پولشویی می‌کنید؟

نشانه‌ها و سرنخ‌‌هایی از فعالیت‌های مشکوک به پاکسازی پول‌های کثیف و مجرمانه
پولشویی، یعنی تطهیر پول‌های غیرقانونی. یعنی پول‌های غیرقانونی به‌دست آورده را، وارد چرخه پول‌های قانونی کنند؛ طوری که کسی نتواند منشأ این پول‌ها را شناسایی کند.
ویژه
دولت‌های سرتاسر جهان از سال 1980اجرای قوانین مقابله با پولشویی را آغاز کردند. از سال 2002 به بعد تحت نظارت گروه اقدام مالی مشترک، FATF، کشورهای جهان قوانین ضدپولشویی و سیستم‌های نظارت بر تراکنش‌های مالی خود را تجدید کردند.
ایران با امضای کنواسیون 1988ملزم به وضع قانون ضد‌پولشویی در قوانین خود شد و برهمین اساس قانون مبارزه با پولشویی در سال1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید.
معمولا وقتی که شورای نگهبان به مصوبه‌ای ایراد می‌گیرد، ‌متن ایراد را برای مجلس ارسال می‌کند اما هم‌اکنون تنها ایرادی که به لایحه پالرمو گرفته‌اند
غیر از FATF که یک قرارداد و استاندارد بین‌المللی است، در خود ایران هم یک لایحه مفصل به‌عنوان قانون مبارزه با پولشویی وجود دارد؛ قانونی که تا‌کنون چندین بار اصلاح شده و آخرین بار در آبان سال گذشته بود که دولت اصلاحیه‌اش را تقدیم مجلس کرد. کارشناسان اقتصادی و بانکی اما معتقدند که این لایحه همچنان نواقصی دارد و نمی‌تواند آنطور که باید کارایی داشته باشد؛ نواقصی که بیشتر در سازوکارهای اجرایی آن است وگرنه اصل خود قانون مشکل چندانی ندارد.
برای برقرارکردن ارتباط با دنیای خارج از مرزهای کشور، نیاز به پذیرش قواعد و پروتکل‌های مختلفی داریم؛ قواعدی که عموما طوری تنظیم می‌شوند که تضمین‌کننده منافع همه کشورهای موجود در جهان باشند.
عکس یادگاری معروف‌ترین مفسد اقتصادی تاریخ ایران سر صحنه «نقش ‌نگار» که در پایان فیلمبرداری به عوامل به عنوان سرمایه‌گذار معرفی شد، گویای خیلی چیزهاست.

تخصص؛ پولشویی

مهم‌ترین مفسدان اقتصادی ایران با چه ترفندی پول‌هایشان را تمیز می‌کردند؟
درنگ
تا قبل از سال74 ترکیب «فساد اقتصادی» وارد واژگان رسمی کشور نشده بود.
پولشویان ایران ،دلواپس اصلاح قانون

پولشویان ایران ،دلواپس اصلاح قانون

لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی پس از بررسی در مجلس با ایرادهایی از سوی شورای نگهبان مواجه شد. اکنون احتمال ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع وجود دارد
از همان روزهایی که لوایح چهارگانه از سوی دولت به مجلس ارسال شد، واکنش‌ها نشان از این واقعیت داشت که قرار نیست تصویب این لوایح مسیری آسان را طی کند،
جبران عقب‌ماندگی بانک‌های ایرانی با پذیرش FATF‌
پذیرش قوانین بین‌المللی در حوزه پولشویی و تأمین مالی تروریسم چقدر می‌تواند برای ایران مفید باشد؟‌
خروج آمریکا از برجام، نقشه‌هایی که برای اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه بانکی جهانی کشیده بودیم را نقش بر آب کرد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
«ایران بهشت پولشویی است.» بالاترین مقام پولی و بانکی کشور در کلام خود در زمینه قوانین پولشویی از همه منتقدان پیش‌تر رفته است و به همین دلیل از واژه بهشت پولشویی استفاده می‌‌کند.
پول کثیف، آفت و مصیبت یک نظام اقتصادی و ویروس قابل انتشاری است که می‌تواند بدنه دستگاه‌های دولتی و اداری کشور را فاسد کند و به‌دنبال آن پویایی اقتصاد کشور را از بین ببرد.
حجم قابل‌توجهی از ثروت خصوصی کره‌زمین تا سال2010 درحدود 21 تا 32 تریلیارد دلار، در دل سیاهچاله‌های بهشت‌‌های پنهانی پولشویی و فرار مالیاتی سرمایه‌گذاری شده‌اند.