23
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
شماره 8492
تاریخ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
کتاب «یادداشت‌هایی از زندگانی خصوصی ناصرالدین‌شاه» نوشته دوستعلی‌خان معیرالممالک را انتشارات تاریخ ایران منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب، به بازنویسی گزیده‌ای از خاطرات خود و روایت‌های بازگوشده از دوستان خود درباره زندگی خصوصی ناصرالدین‌شاه قاجار - 1247-1313ق - پرداخته است.
نگاه
شاید بهتر باشد که در باب موضوع یادداشت، از این نکته آغاز کرد که حضرت آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید حاضر، در متن وقفنامه زمین ارثی خود برای حوزه علمیه آمل، چنین مرقوم کرده‌اند: «مال در اسلام، نماد اقتصاد است و تأثیر آن در حریت یک امت و استقلال یک ملت، به قدری است که [خداوند] سبحان از آن به قیام، ایستادگی و مقاومت در برابر حوادث یاد کرد.

آمیزه‌ای از احساس و نیکوکاری زنانه در ادوار تاریخی

نگاهی به نقش بانوان مسلمان ایرانی در گسترش فرهنگ وقف
گزارش
وقف در اسلام، یکی از اقدامات تحسین شده‌ای است که منافع فراوانی برای عموم مردم و جامعه اسلامی به‌دنبال دارد. از قرون اولیه اسلام، مسلمانان زیادی برای برآوردن نیازهای مردم، اموال و املاک خود را وقف می‌کرده‌اند.
باستان‌شناسی خلیج‌فارس

باستان‌شناسی خلیج‌فارس

کتاب «بررسی باستان‌شناسی ساحل خلیج‌فارس» نوشته‌ حمید زارعی، استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دربردارنده‌ مطالعاتی علمی و میدانی مرتبط با بندرهای نای‌بند، عسلویه، سیراف، کنگان و دَیّر است. این کتاب از سوی انتشارات گنجینه‌ منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل به معرفی و بررسی باستان‌شناختی مناطق یادشده می‌پردازد و مواد فرهنگی و تاریخی به‌دست آمده را شناسایی و بررسی می‌کند.
جامعه و بازار در عصر ناصری
جامعه و بازار در عصر ناصری
کتاب « جامعه و بازار در عصر ناصری» نوشته فیاض زاهد را انتشارات ایران‌کتاب در 460صفحه منتشر کرده است. این کتاب تلاشی برای واکاوی و آشنایی بیشتر با بخش‌هایی از تاریخ اجتماعی ایران در عصر ناصرالدین‌شاه قاجار است.