• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160150
+
-

جامعه و بازار در عصر ناصری

تاریخ ناصری
جامعه و بازار در عصر ناصری

کتاب « جامعه و بازار در عصر ناصری» نوشته فیاض زاهد را انتشارات ایران‌کتاب در 460صفحه منتشر کرده است. این کتاب تلاشی برای واکاوی و آشنایی بیشتر با بخش‌هایی از تاریخ اجتماعی ایران در عصر ناصرالدین‌شاه قاجار است. در این مطالعه محدود ضمن تمرکز بر وضعیت بازار و مولفه‌های اقتصادی، شیوه معاش و دادوستد اقتصادی، وضعیت آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی مرتبط، زنان و منزلت آنان، پول و مسائل مرتبط با آن، تجارت داخلی و خارجی، بیماری‌های واگیردار و... مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب درصدد روشن‌تر نشان‌دادن وضعیتی است که اجداد ما در اوج دوران قاجار با آن مواجه بودند. این رویکرد حتی به ما در درک بهتر نهضت‌ها و پویش‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی کمک می‌کند. در این مطالعه تمرکز بیشتری بر بازار شده و نشان می‌دهد که این نهاد اقتصادی چه میزان تأثیر و کارآمدی بر مولفه‌های اجتماعی داشته است. بازار به‌عنوان مهم‌ترین رکن حیات شهری در دوره باستان و اسلامی عرصه حضور و کوشش یکی از عناصر متشکله اجتماع شهری، یعنی بازاریان اعم از «تجار عمده‌فروش و اصناف خرده‌فروش» بوده است. چنان که می‌دانیم بازار انبار غله، کارگاه، محل کسب‌وکار، بانک، هسته آموزشی و دینی جامعه بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید