25
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
شماره 8207
ویژه شورای شهر 1
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

گام‌ بزرگ شورا؛ بودجه‌ریزی مشارکتی

مشارکت مردم، یعنی واگذاری امور به مردم و باید آنچه را با رویکردهای تصدی‌گرایانه، انجام می‌شود و اداره آن امور طی سال‌ها از مردم سلب شده و اکنون گران، بی‌کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود را به مردم بازگردانیم.
ویژه
اگر مهم‌ترین مصوبات دوره پنجم شورای شهر تهران از ابتدای فعالیت تا امروز مورد بررسی قرار بگیرند، بدون تردید لغو مصوبه برج‌باغ‌ یکی از مهم‌ترین‌هاست.
شورای شهر پنجم از همان ابتدا شعار و برنامه خود را حول ‌محور‌هایی همچون شهر انسان‌محور، شهر پاک، شهر زیست‌پذیر و امثال آن بنا نهاد.
پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تهران نیز به ماه‌های پایانی فعالیت خود رسید و شاید بتوان حداقل با پایان‌یافتن این دوره، امکان بررسی عملکرد و اقدامات این شورا را به دور از جوسازی‌ها، هجمه‌ها و سانسورهای رسانه‌ای و با اتکا به مصوبات و آنچه برجای گذاشته، بررسی کرد.
از آنجا که در شورای پنجم شهر تهران مسئولیت کمیسیون برنامه‌و‌بودجه را دارم، از زاویه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی به موضوع نگاه می‌کنم. ما پیروزی بسیار بزرگی در زمینه حفظ باغات و فضای سبز به‌دست آوردیم.
شورای شهر پنجم در حالی به واپسین‌هفته‌های کار خود نزدیک می‌شود که به اذعان فعالان حوزه مدیریت شهری، عملکرد خوبی داشته و سبب تحولات در پایتخت شده است.
تهران به‌عنوان یک کلانشهر ظرفیت‌های متعددی دارد که اگر در دوره‌های قبل از همه ظرفیت‌های شهر به‌درستی استفاده می‌کردند می‌شد به کسب درآمدهای پایدار برای تأمین هزینه‌های شهر دست یافت.
رابطه 2/5ساله مدیریت شهری و شورای شهر تهران به روایت پیروز حناچی

حمایت همه‌جانبه شورا از مدیریت شهری

شهردار تهران توسط اعضای پارلمان شهری انتخاب می‌شود و از این‌رو شورای شهر وظیفه نظارتی بر عملکرد شهرداری دارد.
توقف شهرفروشی و توجه به حقوق‌ عمومی شهروندان

توقف شهرفروشی و توجه به حقوق‌ عمومی شهروندان

من و همکارانم در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در این دوره موفق شدیم، مبتنی بر یک رویکرد و تعامل نزدیک با حوزه شهرسازی شهرداری تهران، به تغییر پارادایم و تغییر نگاه جدی در ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری برسیم.
اتکا به درآمدهای پایدار در کنار کاهش بدهی‌ها و هزینه‌ها
اتکا به درآمدهای پایدار در کنار کاهش بدهی‌ها و هزینه‌ها
در راستای کاهش هزینه‌های جاری در دوره‌ پنجم نه تنها تعداد پرسنل افزایش نیافت بلکه در جایگزینی 10هزار پرسنلی که بازنشسته شدند نیز افرادی استخدام نشدند
تغییر رویکرد در استقراض از بانک‌ها یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دوره پنجم شورای شهر و دوره‌های گذشته است.
با اینکه انواع مشکلات و چالش‌ها شهر تهران را محاصره کرده است، اما شهروندان تهرانی در کنار حل مشکل آلودگی هوا، ترافیک و توسعه حمل‌ونقل عمومی همواره مبارزه با فساد را از مسئولان و مدیران طلب کرده‌اند؛ بر همین اساس مدیریت شهری پایتخت در مدت فعالیت 44ماهه‌اش تاکنون، ۱۶ گام مهم را در زمینه شفافیت و مبارزه با فساد برداشته است؛ یعنی به‌طور میانگین هر دوماه یک گام.

44ماه با شورای پنجم

بررسی خلاصه مهم‌ترین فعالیت‌های دوره پنجم شورای شهر تهران از آغازین روزهای شروع به کار تا آخر فروردین 1400

درآستانه احیای قدرت شهروندی

در بحث شفافیت در مدیریت شهری تهران همواره یک اینرسیمقاومت در برابر تغییر بسیار قوی وجود داشته است.

جنبش نرم‌افزاری مدیریت شهری

شورای پنجم تهران، سال۱۳۹۶ در شرایطی کار خود را آغاز کرد که شورای شهر و شهرداری تهران در طول ۱۵سال فعالیت خود به‌ویژه از سال۱۳۸۴ تحت کنترل و مدیریت یک گفتمان خاص قرار داشت که نمود آن بیشتر در حوزه سخت‌افزاری نمایان است؛ به‌گونه‌ای که در آن دوره اقداماتی چون اتوبان‌سازی، برج‌‌سازی‌ها، ساخت و تکمیل چند تونل و... را شاهد بودیم.
PDF ویژه شورای شهر 1
کوتاه ویژه شورای شهر 1
به‌نظر من، شورای شهر دوره پنجم دستاوردهای زیادی داشته است که بیشتر آن ساختاری و سازماندهی مدیریت شهری در یک مسیر عقلانی و جدید بوده است.
مسئولیت شورای اسلامی پایتخت در وهه اول مقررات‌گذاری در حوزه مدیریت شهری و در وهله دوم نظارت با ابزار‌های مختلف است.
عملکرد شورای شهر پنجم را می‌توان به 2بخش عملکرد ساختاری و عملکرد کارکردی، تقسیم کرد. در عملکرد ساختاری شورا در مسیر بازنگری برخی از مصوبات قرار گرفت و همین امر منجر به تحولات بزرگی در شورا و شهرداری شد. مصوبه برج‌‌باغ‌ها که طی سال‌های اخیر منجر شده بود تا حدود 4هزار هکتار از باغات از بین بروند، در این دوره اعضای شورای شهر این مصوبه را لغو و آن را تبدیل به مصوبه خانه باغ کردند تا از یک سو باغاتی که ریه‌های تنفسی تهران هستند، حفظ شوند و از سوی دیگر فضاهای اینچنینی در اختیار عموم شهروندان قرار گیرند.