26
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
شماره 8207
ویژه شورای شهر 2
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ضرورت بازنگری در نقش شورای شهر

مدیریت شهری، با اجزای اصلی شهرداری و شورای شهر از منابع مردمی برای حل معضلات شهری محسوب می‌شود. در تمام کشورهای جهان، شهرداری‌ها در اداره شهرها نقش نخست را برعهده دارند و زمانی‌که موضوعی به شهر و نحوه اداره آن مرتبط باشد، شهردارها بالاترین مقام برای رسیدگی به امور معرفی می‌شوند و کارها مطابق دستور آنها پیش می‌رود.
ویژه
دیرزمانی است بشر به این نتیجه رسیده است که برابری با وجود ظاهر زیبا و فریبنده‌اش، در بسیاری از موارد می‌تواند بی‌عدالتی را بسط دهد و انصاف را به حاشیه براند.
3ویژگی انعطاف‌پذیری، مطلوبیت و تداوم‌پذیری در تعریف درآمدهای پایدار باید درنظر گرفته شود؛ به‌گونه‌ای که به ساکنان فعلی و آتی شهر کمترین آسیب وارد شود.
سالروز تاسیس شوراها یادآور شکوفایی مردم‌سالاری دینی و تجلی مشارکت مدنی آحاد مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه است. شوراهای شهر و روستا به‌عنوان دولت‌های محلی، باید حلقه وصل مردم و دولت‌ مرکزی باشند و اجازه ندهند میان مردم و حکومت فاصله ایجاد شود.
شوراهای اسلامی شهر و روستا سال‌هاست به‌عنوان نهادی مهم در مدیریت شهری فعال شده است. اما اینکه چه افراد، با چه تخصص‌هایی باید در این عرصه حاضر باشند، شاید نیاز به دقت بیشتری داشته باشد.
دوره پنجم شورای شهر تهران، ری و تجریش را می‌توان هم از نظر حضور و تنوع کاندیداها از جریان‌های مختلف و هم از نظر مشارکت مردم یکی از بی‌نظیرترین تجربه‌های مشارکت در عمر کوتاه پارلمان محلی در دوران جمهوری اسلامی قلمداد کرد.
شهر و شهرسازی مقوله‌ای مهم در شهرهای بزرگ است که باید برای نظام‌بخشی و اصول صحیح رشد و توسعه آن، دقت و توجه بسیاری شود تا مبادا کارهای خارج از ضوابط قانون در شهر انجام شود.

امنیت زنان با نظارت اجتماعی

در مدیریت شهری فعلی، 2هزار نقطه بی‌دفاع شهری در پایتخت شناسایی و حدود 1800 نقطه بی‌دفاع مرتفع شده است
زنان سطح امنیت در شهر را متفاوت از مردان تصور می‌کنند زیرا در معابر شهری همیشه احتمال آزاردیدن زنان و سرقت از آنها بیشتر از مردان است.
تولد شورایاری‌ها در نخستین شورای شهر

تولد شورایاری‌ها در نخستین شورای شهر

بررسی عملکرد شورای اول شهر در گفت‌وگو با احمد حکیمی‌پور، عضو نخستین شورای شهر تهران
دوره اول شورای شهر تهران را باید یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های فعالیت شورا نام برد؛ دوره‌ای که عمر کوتاهی داشت و هیأت حل اختلاف مرکزی - شامل نمایندگانی از قوای سه‌گانه کشور و حکمیتی رسمی میان طرفین اختلاف در شورا- پس از گذشت 2سال از شروع فعالیت شورای اول، حکم به انحلال آن داد.
از آغاز رانندگی در اتوبان امام‌علی تا بسته‌شدن پرونده برج میلاد
از آغاز رانندگی در اتوبان امام‌علی تا بسته‌شدن پرونده برج میلاد
بررسی عملکرد شورای شهر سوم
شورای شهر تهران در دوره سوم هنوز نهالی نوپا بود. شورای سوم بر اساس روایت اعضای خود در روزهای پایانی صدارت‌شان از مشکلات نظارتی رنج می‌برد و هنوز نتواسته بود آنطور که باید و شاید در این حوزه برای خود سازوکار درستی تدوین کند.
نابودی باغ‌ها، قد کشیدن برج‌ها، آلودگی هوا و شهری که روزبه‌روز حالش بدتر و بدتر می‌شود؛ اینها می‌تواند خلاصه‌ای برای توصیف شهری باشد که امروز ساکنانش باید بهای ساخت و سازهای بی‌رویه در دوره‌های پیشین مدیریت شهری را بپردازند.

زنان شورا پیشرو بودند

نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و رفع مسائل و مشکلات آنها در پایتخت به حضور زنان در سطوح مدیریتی نیاز دارد.

شهری که با تراکم بزرگ شد

رواج «شهرفروشی»  طی ده‌های 70، 80 و ابتدای دهه90 برای تأمین منابع مالی، شهر را به شکل کنونی درآورده و در نتیجه باعث بسیاری از عوارض ناخواسته شده است.

بودجه در حال کاهش شهرداری

بودجه در حال کاهش شهرداری
PDF ویژه شورای شهر 2
کوتاه ویژه شورای شهر 2
باغ‌ها بوستان می‌شوند نه برج
شورای شهر چهارم ترکیبی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود و این شورا توانست 13چهره اصلاح‌طلب و 17 اصولگرا را در کنار یک عضو مستقل در خود جای دهد.
موفقیت یک شهر به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌گفته مجمع جهانی اقتصاد، توانایی در پروراندن راهکارهای فناورانه، میزبانی از استارت‌آپ‌ها یا داشتن زیرساخت‌های دانش‌محور یکی از این عوامل است.