• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129338
+
-

توقف شهرفروشی و توجه به حقوق‌ عمومی شهروندان

توقف شهرفروشی و توجه به حقوق‌ عمومی شهروندان

   محمدسالاری- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری  شورای شهر تهران

من و همکارانم در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در این دوره موفق شدیم، مبتنی بر یک رویکرد و تعامل نزدیک با حوزه شهرسازی شهرداری تهران، به تغییر پارادایم و تغییر نگاه جدی در ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری برسیم. ازجمله اقداماتی که در راستای این تغییر پارادایم در این دوره انجام شده، بخشی از آن مربوط به انضباط‌بخشی به حوزه شهرسازی و معماری بوده است. همچنین توجه به ظرفیت‌های کیفی طرح تفصیلی شهر تهران که متأسفانه در دوره‌های گذشته مدیریت شهری در کنار ظرفیت‌های کمی مغفول مانده بود. از جمله اقدامات رویکردهای کیفی به تهیه و تصویب بیش از 35طرح موضعی در شهر تهران است که این طرح‌ها تأثیرات زیادی در ارتقای کیفیت محیطی و ارتقای کیفیت زندگی و بازگرداندن حیات اجتماعی به فضاهای شهری داشته است. طرح فدائیان اسلام به مساحت 570هکتار و طرح‌های موضعی کن و فرحزاد حدود 1270هکتار، مجموعه برج میلاد به مساحت 120هکتار و... از جمله این طرح‌ها به‌حساب می‌آیند.
همچنین در طرح‌های موضوعی توانستیم نظام انتقال حق توسعه یا TDR (انتقال حق توسعه روشی برای نجات اراضی و بناهای ارزشمند) را به دغدغه عمومی تبدیل کنیم. مطالعات آن را انجام دادیم و در آستانه تصویب در شورای شهر و کمیسیون ماده 5 قرار دارد. طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 به مساحت 5900هکتاربا رویکرد صیانت از فضاهای باز و سبز و تامین سرانه‌های خدماتی و کاهش جدی بارگذاری به تصویب رسید. نسبت به تهیه دستورالعمل شناسایی و بهره‌برداری از اراضی ذخیره توسعه نوسازی شهر در حدود 5هزار و 450هکتار اقدام و با اعمال سیاست برد برد برای ذینفعان و منافع عمومی شهر، تلاش کردیم اراضی بالای یک هکتار تفکیک نشوند تا از محل تعیین تکلیف آنها بخش قابل توجهی از کمبودهای سرانه‌های خدماتی هفت‌گانه و فضای سبز مناطق و محلات تهران را در آینده تامین کنیم.
بعد از آسیب‌شناسی و ارزیابی تحقق‌پذیری طرح تفصیلی تهران مشخص شد بیش از 71درصد پروانه‌های صادر شده با طرح تفصیلی مغایرت دارند که در این راستا اقدامات جامعی را برای تهیه طرح تفصیلی به‌کار بستیم.
1168هکتار بافت فرسوده جدید که در طرح تفصیلی قدیم مغفول مانده بودند را شناسایی کردیم و 800هکتار از آن را به کمیسیون ماده 5 و شورای‌عالی شهرسازی بردیم و به تصویب رساندیم و بسته‌های تشویقی را به‌منظور بهسازی و نوسازی برای مالکان آنها پیش‌بینی کردیم.  حذف رانت و امضاهای طلایی در شوراهای معماری و شوراهای توافقات مناطق، به صفر رساندن اضافه طبقات، توقف بارگذاری در قلمروهای عمومی و تعریف چندین میدانگاه‌ در عرصه‌های عمومی با وجود محدودیت‌های منابع درآمدی، حفاظت از میراث معماری معاصر، تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر و سند راهبردی منطقه تاریخی تهران، اقدامات لازم برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در فهرست میراث تاریخی و طبیعی  یونیسف و لغو مصوبه برج باغ‌ها که مانع از تخریب بیشتر باغات تهران شد از اقدامات دیگر حوزه شهرسازی در این دوره از مدیریت شهری بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید