25
چهار شنبه 29 بهمن 1399
شماره 8162
ویژه کرونا
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

داستان ساخت یک واکسن

دانشمندان دانشگاه آکسفورد، واکسن ویروس کرونا را بر پایه واکسن سرماخوردگی گرفته شده از بدن شامپانزه‌ها ساختند
وقتی در طول یک سال گذشته واکسن‌های کرونا یکی پس از دیگری معرفی شدند، نخستین نکته‌ای که تعجب خیلی‌ها را به‌دنبال داشت، سرعت بالای ساخت آنها بود.
ویژه
این روزها صورت‌ بدون ماسک یک تصویر ترسناک است. اما این تنها زخم کرونا بر چهره آدمی نبود. ردپای آن را در زندگی اجتماعی به‌گونه‌ای دیگر نیز می‌توان دید.
اوایل اسفند98 بود که خبر مرگ ناگهانی حاج قادر، بقال قدیمی ارومیه‌ای به گوش اهالی رسید. می‌گفتند یکی،‌دو روز سرفه و تنگی‌نفس داشته و حتی به بیمارستان هم نرسیده است.
آبان‌ماه بود که ستاد توسعه زیست‌فناوری اعلام کرد با حمایت ۸ شتاب‌دهنده، ۱۰۰ محصول مرتبط با کرونا تولید می‌شود.
«کرونا برای من یعنی مرگ، افسردگی‌، خستگی و از دست دادن همکارانم... .»
یک سال از ظهور کرونا در ایران می‌گذرد. روایت مبارزه با کرونا در ایران، روایت نبرد نابرابر همراه با محدودیت‌ها و فشارهای خارجی است.
ایران جزو نخستین کشورهایی بود که به‌طور وسیع با کرونا مواجهه پیدا کرد.
یک‌ سال پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با همشهری از ضعف‌های مدیریتی می‌گوید

بحران سلامت روان معضل اصلی، دوران پساکروناست

دکتر مصطفی معین: نمی‌شود با حرف‌های هزار سال قبل‌، یک پاندمی جهانی را با این‌همه قربانی کنترل کرد. پس کشف واکسن به چه کار می‌آید؟
یک‌سال از روزی که نخستین خبر در مورد فوت دو بیمار مبتلا به ویروس عجیب، گزارش شد، می‌گذرد؛ یک سال ترس و دلهره و وحشت. اسفند سال گذشته زمانی که موارد معدودی از ابتلا به ویروس کرونا، ثبت می‌شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تا سال بعدش نزدیک به 60هزار نفر قربانی ویروس شوند و چندین میلیون‌ نفر با بیماری بجنگند.
یک شب در اورژانس، 14بیمار جان دادند

یک شب در اورژانس، 14بیمار جان دادند

سیاه بود و تلخ. سیاه و تلخ مثل یک کابوس. هر روز آدم‌های بیشتری می‌آمدند. آدم‌های بیشتری جان می‌دادند.
قم کانون شیوع کرونا نبود
قم کانون شیوع کرونا نبود
سی‌ام بهمن سال گذشته قم‌، خبرسازترین شهر ایران شد. به فاصله چند ساعت برای نخستین بار هم ابتلای دو نفر به کرونا تأیید شد و هم فوت آنها. حالا این روز در تقویم ایران به‌عنوان روز اعلام رسمی شیوع کرونا ثبت شده است. آن روزها، جهان هنوز در شوک تصاویر منتشر شده از ووهان چین بود.
کرونا، بیش از هر آسیب دیگری، ویروسی ضد امید است،

جنگیدیم

کرونا بلایی است که ظاهرا قصد ندارد دست از سر آدمیان بردارد.

ناخودآگاه داوطلب شدم

صبح روز چهارشنبه 30 بهمن 98 بود که خبرهایی درباره 2مورد فوت مشکوک در بیمارستان کامکار قم گزارش شد و باید به سرعت پیگیری می‌کردیم، به دانشگاه علوم‌پزشکی قم رفتم و خبرها حکایت از فوت 2نفر با علائم کرونا در قم داشت.

یک‌سال با کرونا

30 بهمن 1399 می‌شود یک سال. شاید باورکردنی نباشد اما یک سال است که مثل قبل زندگی نکرده‌ایم.
PDF ویژه کرونا
کوتاه ویژه کرونا
سال99 می‌توانست سال بهتری برای اقتصاد ایران باشد.
«کووایران» این‌روزها یکی از امیدهای ایران در راه مقابله با کروناست؛ امیدی که محققان ایرانی آن را با تحقیقات دامنه‌دار یکساله و همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان آغاز کرده‌اند.
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی‌ رازی تجربه‌ای طولانی در ساخت واکسن در کشور دارد.