• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 29 بهمن 1399
کد مطلب : 124664
+
-

همه محصولاتی که شیوع کووید-19 به فروش‌شان کمک کرد

بازار داغ کرونا

زهرا رستگار‌مقدم- روزنامه‌نگار

آبان‌ماه بود که ستاد توسعه زیست‌فناوری اعلام کرد با حمایت ۸ شتاب‌دهنده، ۱۰۰ محصول مرتبط با کرونا تولید می‌شود. از این‌رو با ایجاد زیرساخت‌های حوزه سلامت به «دارو»، «واکسـن‌های انسـانی»، «تجهیـزات پزشکی»، «محصولات آرایشـی و بهداشـتی»، «طـب بازسـاختی» و «پروبیوتیـک‌های دارویـی» کمک می‌شود تا محصولاتی مرتبط را تولید کنند. از سویی با ادامه‌دار‌شدن شیوع ویروس کرونا در کشور، واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی‌شریف و مرکز رشد شریف، محصولاتی را در زمینه مبارزه با بیماری کرونا تولید کرده‌اند. البته این محصولات را به‌طور کلی می‌توان در 2دسته «مواد ضدعفونی و وسایل پیشگیری از ابتلا» و «تجهیزات کمک تنفسی» تقسیم‌بندی کرد. البته این، همه ماجرا نیست؛ در کنار کالاهایی که برای پیشگیری و درمان تولید می‌شوند، ده‌ها کالای لوکس و فانتزی و گاه تکمیلی نیز تولید شده‌اند که به نوعی مرتبط با ادوات مربوط به زمانه کروناست اما بازار این محصولات چقدر داغ است؟ دقیقا به درد چه کسانی می‌خورند؟ و... .

1-ماسک، شیلد   و   پوشش‌های حفاظتی
حالا دیگر ویروس کرونا بیش از هر چیز خود را ویروسی تنفسی معرفی کرده‌است. به جز ذراتی که از تنفس کوتاه یا سرفه یا عطسه در هوا معلق می‌شوند، وقتی فردی صحبت می‌کند یا نفس عمیق می‌کشد نیز ممکن است قطرات تنفسی کوچک به‌مدت طولانی‌تر در هوا معلق بمانند و جابه‌جا شوند. از این‌رو ماسک‌ها و شیلدها از مهم‌ترین ابزار کاربردی این روزها در سبد ضروری‌ترین اقلام قرار‌گرفته‌اند. ماسک‌های دولایه و سه‌لایه جراحی از هزارتومان تا 6‌هزارتومان، ماسک‌های پارچه‌ای
 قابل شست‌وشو از 5‌هزار تا 55‌هزارتومان، ماسک‌های فانتزی از 20‌هزارتومان تا 100هزارتومان، شیلد از 15‌هزارتومان تا 80هزارتومان، شیلدهای بچگانه از 20‌هزارتومان تا 120هزارتومان، ماسک پارچه‌ای با شیلد 96هزار تومان، گیره‌های نگهدارنده ماسک از هزاروپانصدتومان تا 6‌هزار تومان و شیلد محافظ صورت نایلونی با کلاه از 75‌هزار تومان تا هر چقدر که دلتان بخواهد به فروش می‌رسد. جز اینها، بسته 200تایی کاور کفش نایلونی را با 44هزارتومان، بسته 100تایی دستکش یک‌بار‌مصرف نایلونی را از 7هزارتومان تا 18هزارتومان و لباس ایزوله را اگر سر و کارتان با آن افتاد، از 45هزارتومان تا 70هزارتومان می‌توانید تهیه کنید.

2-محلول‌های ضدعفونی‌کننده
بعد از ماسک، پرکاربردترین محصول مرتبط با کرونا، محصولات ضدعفونی‌کننده هستند. انواع مختلفی دارند و برای سطوح و دست استفاده می‌شوند. برخی از آنها صرفا ضدعفونی‌کننده‌اند و برخی نیز حاوی گلیسیرین و نیز نانو ذراتی برای جلوگیری از خشک‌شدن پوست هستند؛ یا مایع‌اند و یا ژله‌ای و یک‌لیترشان از 30تا 45هزارتومان قابل‌تهیه است. جز این، پد الکلی ژل ضدعفونی‌کننده هم می‌توانید استفاده کنید و برای یک بسته 100تایی آن، سر کیسه را باید از 19تا 45هزارتومان شل کنید. در این میان، کالاهای لوکسی هم مرتبط با ضدعفونی‌کننده‌ها تولید می‌شود از جمله کیف‌های نگهدارنده بطری محلول ضدعفونی‌کننده که در طرح‌های مختلف از 34تا 75هزارتومان قیمت دارند.

3-دستگاه ضدعفونی‌کننده 
دستگاه‌های اتوماتیک برای ضدعفونی دست از 600هزارتومان تا 2میلیون تومان و دستگاه‌های اتوماتیک برای ضدعفونی دست و کفش بالای 5میلیون‌تومان است. برخی از این دستگاه‌های ضدعفونی هم دیواری و هوشمندند که مدل‌های مختلف آن، از 995هزارتومان تا 5میلیون و 300هزارتومان قابل‌تهیه است.

4-دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی
پیش از اینها، به‌عنوان کالایی کاملا لوکس مطرح بود اما پس از شیوع ویروس کرونا، نه اینکه به‌عنوان کالایی ضروری مطرح شده باشد، اما فروش‌اش افزایش یافته‌است. قیمت انواع آن، از 850هزارتومان تا 42میلیون تومان متغیر است.

5-ونتیلاتور خانگی
جدای از دستگاه‌های کمک‌تنفسی بیمارستانی، انواع خانگی آن نیز در بازار موجود است و از 900هزارتومان تا 12میلیون‌تومان قابل تهیه است.

6-تب‌سنج 
 برای مجتمع‌ها و ادارات و شرکت‌ها، تب‌سنج‌های لیزری ایستاده با قیمت 2میلیون‌‌و900هزارتومان تولید شده‌است و تب‌سنج‌های لیزری پیشانی دستی نیز از 420هزارتومان تا یک‌میلیون تومان قیمت دارد.

7-پالس اکسیمتر 
از پالس‌اکسیمترها برای سنجش ضربان قلب و میزان اکسیژن خون بهره‌برده می‌شود. نسخه‌های انگشتی آن از یک‌میلیون‌و 300هزارتومان تا 2میلیون‌و 400هزارتومان در بازار موجود است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید