7
یکشنبه 17 تیر 1397
شماره 7425
زیست‌بوم
23023611
02123023907
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

10شهر بحرانی جهان از منظر آلودگی نوری و جایگاه کلانشهرهای ایرانی!

مقدار نور مصنوعی سالانه به‌طور پیوسته و یکنواخت در سراسر دنیا در حال افزایش است. موضوعی که شاید برای مردم ساکن در برخی مناطق کشورهایی چون افغانستان یا روستاهایی دورافتاده در آفریقا و شبه‌قاره هند که اخیراً برای نخستین‌بار به برق دسترسی پیدا کرده‌اند،
ویژه
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد با اعلام اینکه 20هزار هکتار از اراضی این شهرستان نیازمند اقدامات بیابان‌زدایی است، گفت: با هدف احیای مراتع تخریب شده، کنترل فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان تاکنون حدود 13هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان با کاشت گونه‌های آتریپلکس و تاغ تحت پوشش عملیات بیابان‌زدایی قرار گرفته است.
آبشار یخی دماوند،  یکی‌از جاذبه‌ها و نمادهای طبیعی دماوند است. بنا‌بر شواهد موجود این پدیده زیبا منحصر به فصل خاصی نبوده و در تمامی سال در ارتفاع 5100متری در دامنۀ جنوبی دماوند،  میعادگاه کوهنوردانی بود که با تغییر مسیر،  از چشم‌انداز بی‌بدیل این مرتفع‌ترین آبشارِ خاورمیانه بازدید می‌کردند.

استان‌های صنعتی و کشاورزی متهمان ردیف اول آلودگی خاک

خوزستان، گیلان، البرز، ‌مشهد، اصفهان و تهران بیشترین سهم را در آلوده‌کردن خاک به فلزات سنگین دارند
دیر یادمان افتاد که «حفاظت از کره زمین با مراقبت از خاک آغاز می‌شود». دیر فهمیدیم که خاک هم ‌آلوده می‌شود،  فرسوده می‌شود و تمام.
PDF زیست‌بوم
کوتاه زیست‌بوم
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیروز به رسانه‌ها اطلاع داد که مسئولان دانشگاه نانجینگ چین به‌دلیل علاقه به ایران باستان، رشته باستان‌شناسی ایران را در آن دانشگاه راه‌اندازی کرده‌اند.