• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99574
+
-

استراماچونی-تیم ملی؛ یک شایعه ایتالیایی

استراماچونی-تیم ملی؛ یک شایعه ایتالیایی

امیرحسین اعظمی| بازار شایعات و حاشیه‌ها در فوتبال  ایران همچنان داغ است؛ حتی در شرایطی که لیگ تعطیل است و فدراسیون فوتبال هم اوضاع باثباتی ندارد. در چند روز گذشته شایعاتی درخصوص مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با آندره‌آ استراماچونی مطرح شده که البته فدراسیون فوتبال سه‌شنبه‌شب این شایعه را تکذیب کرد. با این حال ماجرا زمانی جالب شد که جان‌لوکا دی‌مارتزیو، خبرنگار نامدار ایتالیایی ساعتی بعد از تکذیب فدراسیون فوتبال در توییتر و وبسایت رسمی‌اش مدعی شد فدراسیون فوتبال ایران برای امضای قرارداد با آندره‌آ استراماچونی وارد مذاکره شده و ممکن است سرمربی سابق استقلال هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد.

این خبرنگار مدعی شد استراماچونی در‌ماه دسامبر یک جدایی جنجالی از استقلال داشت، اما حالا در مسیر پذیرش پست سرمربیگری تیم ملی ایران قرار گرفته است. در گذشته این سمت به جیانی دی‌بیازی، دیگر سرمربی ایتالیایی پیشنهاد شده بود، اما درنهایت توافق حاصل نشد. ایران بعد از پایان دوران شیوع ویروس کرونا 2دیدار دشوار مقابل عراق و بحرین خواهد داشت و این 2مسابقه تکلیف صعود به دور بعدی مقدماتی جام‌جهانی را معلوم خواهد کرد. هم‌اکنون و بعد از جدایی مارک ویلموتس، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران شده اما او هنوز در یک دیدار رسمی نیز روی نیمکت قرار نگرفته است. این در حالی است که انتخاب اسکوچیچ در ایران هم با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و به‌نظر می‌رسد این مربی هم هنوز از نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران مطمئن نیست.
جان‌لوکا دی‌مارتزیو مدعی شده استراماچونی نامی است که بسیاری از بازیکنان در ایران او را به‌خوبی می‌شناسند و سیستم 3-4-3 مورد علاقه او در استقلال نتیجه خوبی داده است. این سرمربی ایتالیایی چندماهی هدایت آبی‌پوشان را بر عهده داشت و با کسب نتایج خوب از محبوبیت قابل‌توجهی در بین فوتبالدوستان ایرانی برخوردار شد. حالا شایعات درخصوص حضور او در تیم ملی قوت گرفته، هرچند که فدراسیون فوتبال همچنان مذاکره با سرمربی سابق استقلال را تکذیب می‌کند.

  درخواست عجیب فدراسیون
روز گذشته فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب از این خبرنگار ایتالیایی به‌صورت رسمی درخواست کرد که این خبر را تکذیب کند. امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال در نامه‌ای رسمی برای دی‌مارتزیو نوشته است: «انتشار این شایعه در شرایطی که تیم ملی ایران با دراگان اسکوچیچ در حال برنامه‌ریزی جدی برای ماه‌های آتی و مسابقات مهم آینده است، علاوه بر عاری‌بودن از واقعیت و فضاسازی بی‌مورد در سطح رسانه‌ها، در دایره‌المعارف بین‌المللی ارتباطات هم در زمره اخبار زرد محسوب می‌شود که طرح آن بدون تحقیق و بی‌توجه به تکذیب رسمی به اعتبار منبع منتشرکننده خدشه جدی وارد می‌سازد. خواهشمند است با توجه به اخلاق حرفه‌ای شایعه منتشره را به قید فوریت تکذیب کنید.» جالب اینجاست که توضیح علوی به زبان ایتالیایی در صفحه توییترش منتشر شده و دی‌مارتزیو در آن تگ شده است.
درحالی‌که فدراسیون فوتبال شایعه مذاکره با سرمربی سابق استقلال برای هدایت تیم ملی را تکذیب کرده، شواهد نیز نشان می‌دهد این خبر احتمالا کذب بوده و در فدراسیون و وزارت ورزش هیچ انگیزه‌ای برای بازگرداندن استراماچونی به ایران وجود ندارد. بعد از رفتن استراماچونی از ایران، مدیران ارشد وزارت ورزش در جلسه‌ای ضمن انتقاد شدید از سرمربی ایتالیایی و رفتارهایش تأکید کردند که او اصلا خیال ماندن در ایران را نداشته و با بهانه‌جویی‌ها و کشمکش‌هایی که ایجاد کرده فقط به‌دنبال دریافت تمام و کمال پولش بوده است. می‌توان گفت هنوز هم هیچ‌یک از مقامات بلندپایه وزارت ورزش دل خوشی از استراماچونی ندارند و بعید است حتی در صورت صحت خبر مذاکره با این مربی، زیر بار بازگشتش به ایران بروند.

 قرارداد مبهم
اما در کنار این شایعات باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر فدراسیون فوتبال قصد داشته باشد مربی دیگری را جانشین اسکوچیچ کند، باید اول تکلیف قرارداد دراگان را مشخص کند؛ قراردادی که ابهاماتی درباره‌اش وجود دارد. اگرچه گفته شده قرارداد او به‌صورت مرحله‌ای بسته شده و مرحله اول آن تا پایان 4بازی تیم ملی در مرحله انتخابی جام‌جهانی بوده اما باشگاه خبرنگاران چندی پیش در گزارشی مدعی شد قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون تا پایان جام ملت‌ها اعتبار دارد؛ منتها بندی در آن گنجانده شده که اگر تیم ملی نتواند به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی برسد آن‌وقت قرارداد او به‌طور اتوماتیک، ملغی خواهد شد. ابهام دیگر درباره قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون به مسائل مالی برمی‌گردد. پیش از این گفته شده او برای 4بازی 200هزار دلار از فدراسیون دریافت خواهد کرد که پرداخت این پول به‌صورت ریالی خواهد بود. اما اسکوچیچ در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد بحث توافق مالی او با فدراسیون، محرمانه است. بحث پایان قرارداد او تا تیرماه۹۹ هم مطرح است، اما درباره مدت‌زمان این قرارداد هم شفاف‌سازی نشده است. در مجموع می‌توان گفت جای پای اسکوچیچ در تیم‌ملی با توجه به انتقادات فراوانی که از او می‌شود چندان مستحکم نیست، اما اگر قرار باشد یک سرمربی خارجی جای او را بگیرد قطعا نام او آندره‌آ استراماچونی نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید