• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99441
+
-

در گفت‌وگوی همشهری با محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شد:

توزیع همه برنج‌های وارداتی در بازار

توزیع همه برنج‌های وارداتی در بازار

طبق سنت هر سال همزمان با حلول‌ ماه مبارک رمضان، میزان خرید و مصرف کالاهای اساسی در بازار به شکلی محسوس افزایش می‌یابد. امسال پیوند خوردن شرایط خاص بازار‌ ماه‌رمضان با اوضاع ناشی از قرنطینه طولانی 2‌ماه گذشته شرایط را برای متولیان تنظیم بازار دشوارتر کرده اما با این حال محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار، در گفت‌وگو با همشهری اطمینان می‌دهد: سهمیه‌ ویژه کالاهای اساسی و ضروری، شامل برنج، روغن و شکر، به‌صورت متمرکز، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد. به گفته او مقرر شده سازمان‌های صنعت استان‌ها بر میزان جذب، توزیع و رعایت قیمت عرضه این اقلام در فروشگاه‌ها نظارت داشته باشند.

تنظیم بازار برنج
به گزارش همشهری، در ماه‌های اخیر تخصیص و تامین ارز و همچنین ترخیص برنج‌های وارداتی انبار شده در گمرک به محل مناقشه مسئولان صنفی و واردکنندگان با مسئولان دولتی تبدیل شده بود اما آنطور که سخنگوی ستاد تنظیم بازار می‌گوید ظاهرا مشکلات برطرف شده، چنان که به گفته کلامی، مقرر شده همه برنج‌های تامین شده، با دلار 4200تومانی، که تا‌کنون ترخیص نشده‌اند، متناسب با سرانه جمعیتی، نوع مصارف برنج هر استان و رفع نیازهای مراکز عمده مصرف، توزیع شود. او به همشهری می‌گوید: با توجه به اینکه همه برنج‌های خارجی موجود در داخل، با ارز 4200تومانی وارد شده، مقرر شده همه برنج‌های وارداتی موجود در انبارهای داخل کشور، با نظارت کامل در شبکه‌های تحت نظارت عرضه و با گرانفروشی برخورد شود. به گفته کلامی، با توجه به درخواست مشترک استان‌ها در زمینه اصلاح سهمیه برنج طرح تنظیم بازار‌ ماه مبارک رمضان، مقرر شده درصورت اقدام مؤثر استان‌ها در جذب و توزیع سهمیه‌های فعلی و درصورت تشخیص معاون بازرگانی استان‌ها، تقاضاها برای دریافت سهمیه جدید، به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار کشور اعلام شود تا اقدام لازم با بررسی دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار انجام گیرد.

حداکثر نرخ خرمای درجه یک 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد مصوبات کارگروه تنظیم بازار برای عرضه خرما در ماه مبارک رمضان گفت: حداکثر قیمت فروش خرما به مصرف‌کنندگان در همه مراکز عرضه خرده‌فروشی برای خرمای مضافتی درجه یک بسته‌بندی یک کیلوگرمی 24هزارتومان و برای هر کیلوگرم خرمای کبکاب درجه یک (سورت و شسته شده در بسته‌بندی مناسب) 18هزار تومان تعیین شد. کلامی با بیان اینکه باید قیمت سایر اوزان و کیفیت‌های متفاوت خرما به‌صورت متناسب در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تعیین و بر اجرای آن نظارت شود، افزود: این قیمت‌ها، نرخ قابل‌عرضه برای کیفی‌ترین خرمای مضافتی و کبکاب است و درج هرگونه قیمت  یا نصب برچسب قیمت بالاتر از نرخ‌های مذکور تخلف بوده و باید به‌شدت در مبادی تولید (انبارها و سردخانه‌ها)، بسته‌بندی و سطح خرده‌فروشی از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان، بازرسی اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و... اعمال قانون شود.

رصد تولید الکل و مواد ضد‌عفونی
این روزها مدیران وزارت صنعت همزمان باید به فکر تامین بازار در 2جبهه نیاز‌ ماه رمضان و نیازهای ناشی از کرونا باشند. بر این اساس سخنگوی ستاد تنظیم بازار در مورد مصوبات این کارگروه برای نظارت بر تولید مواد ضد‌عفونی کننده، گفت: با مصوبه ستاد سازمان‌های صنعت استان‌ها ملزم شده‌اند فهرست شرکت‌های تولید‌کننده الکل و مواد ضدعفونی‌کننده فعال در سطح استان‌ها را که هنوز در فهرست شرکت‌های مجاز سازمان غذا و دارو ثبت نشده‌اند، احصاء و برای بررسی و اعلام‌نظر، به سازمان غذا و دارو ارسال کنند. کلامی افزود: سازمان غذا و دارو نیز مکلف شده در اسرع وقت به بررسی شرایط و محصولات شرکت‌های مذکور اقدام کند تا امکان استفاده از ظرفیت این مراکز تولیدی فراهم شود.

افزایش موقت نرخ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری 
سخنگوی ستاد تنظیم بازار در مورد تصمیمات کارگروه برای کاهش خسارت‌های وارد شده به ناوگان حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای به‌دلیل کاهش شدید مسافرت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: مقرر شده نرخ‌های مصوب کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری در ایام نوروز 99 (که 20درصد نسبت به شرایط عادی افزایش داشته است) تا زمان اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عادی شدن شرایط در زمینه شیوع کرونا ادامه داشته باشد. کلامی افزود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز مکلف است تا نظارت‌های لازم برای برگشت نرخ ناوگان حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای به نرخ‌های قبلی پس از استعلام از ستاد ملی مقابله با کرونا را اعمال کند.

توزیع سراسری کشفیات لیموترش و شیرین
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد مصوبات کارگروه تنظیم بازار در زمینه برخورد با کمبود و گرانفروشی لیمو‌ترش و شیرین، گفت: با توجه به افزایش قابل‌توجه تقاضا برای مصرف لیموترش و لیموشیرین بعد از شیوع ویروس کرونا و ضرورت تامین نیاز بازار و رفع کمبود‌های موجود، مقرر شد تا انواع لیموترش و لیموشیرین در فهرست کالاهای مبارزه با احتکار، اختفاء و امتناع از عرضه قرار گرفته و همه دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی و... با حداکثر توان از ظرفیت‌های خود برای مبارزه با احتکار و سایر تخلفات احتمالی مرتبط با این کالا در سراسر کشور استفاده کنند. کلامی افزود: در این چارچوب پس از نشست چهارشنبه هفته گذشته با مسئولان دستگاه‌های نظارتی، اتاق اصناف و تشکل‌های صنفی ذی‌ربط، ستاد تنظیم بازار در نامه‌ای به استانداران و روسای کارگروه‌های تنظیم بازار در 31 استان کشور و جنوب کرمان بر ضرورت مقابله با اختفاء و احتکار و گرانفروشی انواع لیموترش و لیموشیرین تأکید کرد. او افزود: همچنین مقرر شده برای مدیریت متمرکز عرضه کشفیات این اقلام کالایی به‌دلیل تمرکز تولید و ذخیره‌سازی‌ در چند استان محدود جنوب کشور و گستره مصارف سراسری آن، از این به بعد همه کشفیات لیموترش و لیموشیرین به تفکیک استان صاحب کالا، سردخانه، مقدار و... به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار اعلام و نسبت به تقسیم سهمیه اقدام شود. او افزود: برای جلوگیری از تأخیر در توزیع و ایجاد انگیزه لازم، توزیع و عرضه 30درصد کشفیات در استان‌ها بلامانع است.

برخورد با انتشار فیلم امحای جوجه‌های یک‌روزه
 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، از تصمیم این ستاد در مورد انتشار فیلم‌های امحای جوجه‌های یک‌روزه گفت: انتشار تصاویر مربوط به امحای جوجه‌های یک‌روزه با وجود تصمیمات اخیر کارگروه تنظیم بازار قابل‌توجیه نیست. کلامی با اشاره به اینکه کارگروه تنظیم بازار تاکنون از هرگونه تصمیمی مبنی بر امحای محصولات دامی، زراعی و باغی با هدف تنظیم بازار این اقلام خودداری و از سیاست‌های کمکی و مناسب در این زمینه استفاده کرده، افزود: مقرر شده وزارت جهادکشاورزی ابعاد این موضوع را با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اتحادیه‌ها و انجمن‌های مربوط بررسی و نتایج آن را برای هرگونه اقدام قانونی، به مراجع نظارتی و قضایی اعلام کند. او افزود: با توجه به اقدام مؤثر شرکت پشتیبانی امور دام در جمع‌آوری مازاد گوشت مرغ بازار برای ترمیم ذخایر و کمبود احتمالی محل نگهداری ذخایر خریداری شده در آینده نیز مقرر شد سازمان‌های صنعت استان‌ها در تامین فضای ذخیره‌سازی‌ با شرکت مذکور حداکثر همکاری را داشته باشند. سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: با توجه به تغییر مولفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت مصوب گوشت مرغ نظیر نرخ ذرت، مقرر شده وزارت جهادکشاورزی اسناد و مدارک مثبته سایر هزینه‌های مرتبط از جمله نرخ دستمزد و تغییر نرخ ارز نهادهای تولید را برای محاسبه قیمت جدید گوشت مرغ به سازمان حمایت ارائه کند. این سازمان نیز مکلف شده تا پس از دریافت اسناد مربوطه نسبت به بازنگری قیمت گوشت مرغ اقدام و نتیجه را برای هرگونه تصمیم‌گیری به کارگروه تنظیم بازار ارائه کند.

حمایت از ناوگان حمل و نقل
 برای جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا و کمک به ناوگان حمل‌ونقل مسافری بین شهری، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد تا افزایش 20درصدی نرخ کرایه این ناوگان در ایام نوروز 99 تا زمان اعلام رسمی وزارت بهداشت مبنی بر عادی شدن شرایط و مقابله با شیوع ویروس کرونا ادامه داشته باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید