• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98806
+
-

پرتاب ماهواره نوآور توسط استارتاپ ژاپنی

سینسپکتیو با استفاده از موشک الکترون شرکت راکت لب، نخستین ماهواره‌اش را برای تصویربرداری به مدار زمین می‎فرستد

پرتاب ماهواره نوآور توسط استارتاپ ژاپنی

یک استارتاپ ثروتمند ژاپنی به نام «سینسپکتیو»(Synspective) با همکاری شرکت راکت لب (Rocket Lab) که کارش ساخت موشک‌های فضایی است، می‌خواهد نخستین ماهواره خود را به مدار زمین پرتاب کند.

یک روش بکر
سایت تک‌کرانچ در خصوص این برنامه گزارشی را منتشر کرده است که براساس آن، همکاری استارتاپ ژاپنی و شرکت فضایی آمریکایی می‌تواند نوعی تغییر نگرش در تصویربرداری از سطح زمین توسط ماهواره‌های حاضر در مدار باشد. این استارتاپ ژاپنی که در سال2018 تاسیس شده و در اواسط سال2019 سرمایه‌اش به 100میلیون دلار رسیده است در زمینه فضا فعالیت می‌کند و اکنون تصمیم‌های بزرگی را برای پیشرفت اتخاذ کرده است. آنها با کمک شرکت «راکت لب» پرتاب ماهواره را برای اواخر سال۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی کرده‌اند. وظیفه حمل ماهواره برعهده فضاپیمایی به‌نام «استریکس» (StriX)خواهد بود. هدف اصلی «سینسپکتیو» فرستادن 25ماهواره به مدار زمین است تا بتواند از کل سیاره تصویربرداری انجام دهد اگرچه البته در این بین شاید این تعداد در مقابل تعداد ماهواره‌های شرکت‌هایی همچون «اسپیس‌ایکس» که صدها یا هزاران ماهواره را برای پوشش‌ تصاویر مربوط به زمین به‌کار گرفته است، کم به‌نظر برسد، اما موضوع اینجاست که ماهواره‌های استارتاپ ژاپنی، مشاهدات تصویری و برنامه توسعه اینترنتی ندارند. آنها با استفاده از فناوری «رادار دهانه ترکیبی» (SAR) به تصویربرداری از سطح زمین می‌پردازند.

رادار دهانه ترکیبی
عبارت رادار دهانه ترکیبی یا (Synthetic Aperture Radar) که با کلمه مخفف SAR شناخته می‌شود، یک فناوری پیچیده به‌حساب می‌آید که از حرکت ماهواره استفاده می‌کند تا تصاویر کاملی را ارسال کند. ضمن اینکه با این روش می‌توان در مقایسه با دوربین‌های نوری و آنتن‌های رادیویی، سطح بیشتری را پوشش داد و طبیعتا اطلاعات بیشتری را نیز به‌دست آورد. به این رادار همچنین رادار روزنه مصنوعی هم گفته می‌شود که تصویربرداری‌اش بر همان فناوری رادار تکیه دارد و یک تصویر دوبعدی را تهیه می‌کند. این رادارها، علاوه بر داشتن ویژگی‌های عمومی رادارهای تصویرگر، دارای چند مشخصه کاملا منحصربه‌فرد نیز هستند. اول اینکه، آنها توانایی تصویربرداری از یک سطح با دقت تفکیک از چند متر تا چند کیلومتر را دارند. دوم اینکه رادار دهانه ترکیبی، قادر به تهیه تصویری با دقت مطلوب و معین مستقل از ارتفاع، تا حدی که قدرت فرستنده اجازه می‌دهد، هستند و سوم وجود پارامترهای اساسی مختلف مثل قطبش، زاویه تابش، فرکانس و غیره برای بهینه‌سازی سامانه در کاربردهای مشخص که می‌تواند ویژگی مهمی به‌حساب بیاید.

وزن ماهواره‌ها
براساس طراحی‌های شکل گرفته و اطلاعات ارائه شده، هر ماهواره، حدود صد کیلوگرم وزن خواهد داشت که کوچک‌تر از سیستم‌های SAR موجود هستند و همین موضوع، می‌تواند یک مزیت برای استارتاپ به‌شمار ‌آید و به سینسپکتیو امکان ‌دهد تا از وسیله کوچک‌تری مانند موشک الکترون راکت لب، برای پرتاب ماهواره خود استفاده کند.

موشک الکترون
این موشک در نوع خود، انقلابی در ساخت راکت‌هایی است که می‌توانند ماهواره‌های کوچک را به فضا حمل کنند. هزینه پرتاب هرکدام از این موشک‌های الکترون حدود 6میلیون دلار است. الکترون، 17متر طول دارد و وزن آن به 12هزار و 500کیلوگرم می‌رسد. این موشک 3مرحله‌ای است که مرحله اول12.1 متر و مرحله دوم 2.4 متر است. الکترون قابلیت حمل 150تا 225کیلوگرم بار را دارد و نخستین پرتاب تجاری آن در روز یازدهم نوامبر سال2018 انجام گرفته است. شرکت راکت‌لب، برنامه‌هایی ویژه را دنبال کرده تا این موشک نیز همچون موشک‌های شرکت اسپیس ایکس قابلیت بازگشت به زمین را داشته باشد.

مرحله برنامه‌ریزی
طبق اعلام استارتاپ ژاپنی سینسپکتیو، هنوز برنامه‌ریزی‌ پرتاب ماهواره انجام نشده است، اما آنها از آزادی عمل بسیاری در انتخاب زمان پرتاب و قرارگیری ماهواره‌شان در مدار زمین برخوردار هستند که این موضوع موجب خرسندی مقامات این شرکت شده است. موتویوکی آرای، بنیانگذار و مدیرعامل سینسپکتیو در این خصوص می‌گوید: «ما از همکاری با شرکت راکت لب و همچنین انعطاف‌پذیری در مورد زمان پرتاب و قرار گرفتن ماهواره در مدار زمین و مدار مورد نظر خودمان، بسیار خوشحال هستیم.»

پرتاب 25ماهواره
هدف اصلی سینسپکتیو فرستادن 25ماهواره به مدار زمین است تا بتواند از کل سیاره تصویربرداری انجام دهد. البته در این بین این تعداد در مقابل تعداد ماهواره‌های شرکت‌هایی همچون اسپیس‌ایکس که صدها یا هزاران ماهواره را برای پوشش‌ تصاویر مربوط به زمین به‌کار گرفته است، کم به‌نظر می‌رسد

این خبر را به اشتراک بگذارید