• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9799
+
-

توانمندسازی عشایر از سال ٩٧

گفت و گو با معاون استاندار آذربایجان غربی

فاطمه رجب زاده _|ارومیه-خبرنگار |

توانمندسازی جامعه عشایری آذربایجان غربی با مهارت‌آموزی، تقویت و ارائه آموزش‌های مرتبط در دستور کار مسئولان استان است. این خبر را علیرضا راد‌فر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اعلام می‌کند. گفت‌وگوی همشهری را با او بخوانید. 
 

اکیپ‌های توانمندسازی عشایر با چه هدفی فعال می‌شود؟ 

اکیپ‌های توانمندسازی عشایر برای ارتقای سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری با هدف پوشش دادن جمعیت لازم‌التعلیم جامعه عشایری، شتاب بخشی به سوادآموزی بزرگسالان و توانمندسازی مستمر عشایر استان با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. 

 

چه آموزش‌هایی از سوی این اکیپ‌ها به جامعه هدف ارائه می‌شود؟

این طرح شامل سوادآموزی، تعمیق سواد، آگاه‌سازی جامعه عشایری از مسائل دینی، اخلاقی، بهداشتی، خواندن و نوشتن، روخوانی قرآن کریم و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، آگاه‌سازی عشایر درباره دامداری نوین، بیماری‌های مشترک دام و انسان، مرتع‌داری و حفظ محیط زیست، نحوه تولید و نگهداری بهداشتی محصولات دامی است. 

 

فعالیت این اکیپ‌ها آغاز شده است؟ 

نشست‌های تخصصی طرح برگزار و تعامل با دستگاه‌های مرتبط انجام شده است. برآورد اعتباری طرح هم انجام شده است و امیدوارم از سال آینده کار را آغاز کنیم. 

 

کدام دستگاه‌ها در ارائه این آموزش‌ها همکاری می‌کنند؟

سازمان برنامه و بودجه، اداره کل امور عشایر استان، آموزش و پرورش، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و محیط زیست. 

 

آموزش‌های انتخاب شده برای عشایر کاربرد دارد و با شیوه زندگی آن‌ها همخوان است؟

بله. طرح توانمندسازی مستمر عشایر از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با رویکرد توسعه اشتغال پایدار در دستور کار قرار گرفته است. این آموزش‌ها در 3 محور عمومی و پایه (مهارت زندگی، مدیریت اقتصاد و خانواده)، مهارت‌های فنی و تخصصی (دام و طیور، امور زراعی، صنایع دستی، منابع طبیعی و آبخیزداری) و کسب‌وکار و کارآفرینی (آموزش توسعه کسب‌وکار، بازاریابی و بسته‌بندی) پیش‌بینی و تدوین شده است. 

 

پیش از این آموزش‌هایی در حوزه توانمندسازی عشایر استان انجام شده بود؟

بله. از سال 95 موضوع سوادآموزی و مهارت‌آموزی عشایر در دستور کار قرار گرفت. در زمینه سوادآموزی 18 هزار نفر از طریق اداره کل امور عشایر استان شناسایی و 484 نفر از آن‌ها از سوی اداره کل امور عشایر استان آموزش دیده‌اند. همچنین در زمینه مهارت‌آموزی 7 هزار و 800 نفر - ساعت با همکاری اداره کل امور عشایر استان و سازمان فنی و حرفه‌ای از خدمات آموزشی برخوردار شده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید