• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 20 فروردین 1399
کد مطلب : 97771
+
-

ماسک‌های پارچه‌ای و پیشگیری از کرونا

علی ملائکه_ روزنامه‌نگار و پزشک


زدن ماسک به‌صورت از هنگام شروع شیوع ویروس کرونا موضوعی بحث‌‌برانگیز بوده است. گرچه زدن ماسک برای کارکنان پزشکی که با بیماران سروکار دارند، ضروری است، اما توافق نظری درباره اینکه ماسک زدن مردم عادی تا چه حد می‌تواند به حفاظت فرد در مقابل ویروس کرونا کمک کند یا از انتشار بیماری در جامعه بکاهد، وجود نداشته است. یافته‌های یک بررسی اخیر در مقایسه کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن که ماسک‌زدن رایج است، نسبت به کشورهایی که ماسک‌زدن رایج نیست مثل ایتالیا، به این نتیجه رسید که ماسک‌زدن می‌تواند میزان افزایش موارد عفونت و مرگ‌های ناشی از آن را در کشورها تا ۱۰درصد کاهش دهد.
اما در شرایطی که ماسک‌های پزشکی و ماسک‌های فیلتردارN95 کمیاب هستند و باید در اختیار پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با شیوع ویروس کرونا قرار گیرند، ماسک‌های پارچه‌ای آماده یا دست‌دوز خانگی می‌توانند نقشی در جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه داشته باشند. البته نوع پارچه‌ای که در ماسک به‌کار می‌رود در میزان کارایی آن مهم است (پارچه‌های کتانی باکیفیت با رج‌شمار بالا یا پارچه فلانل مؤثرترند).
اگر در خانه می‌خواهید ماسک بدوزید هرچه پارچه‌ای که به‌کار می‌برید ریزبافت‌تر باشد (نور کمتری از خود عبور دهد)، کارایی بیشتری دارد و استفاده از 2 تا 3لایه پارچه به تصفیه بیشتر ذرات کمک می‌کند. می‌توانید لابه‌لای لایه‌های ماسک از فیلترهای جاروبرقی یا حتی فیلتر قهوه استفاده کنید. ماسک را طوری بدوزید که بینی و دهانتان را به‌طور کامل بپوشاند. قابلیت شست‌وشوی ماسک هم اهمیت دارد. پس از هر بار استفاده باید ماسک را با آب داغ بشویید و با گرما خشک کنید. بنابراین پارچه‌های مصنوعی به‌علت دوام بیشتر شاید بهتر باشند.
هنگام استفاده از ماسک سعی کنید به آن دست نزنید، چراکه ممکن است در سطح آن آلودگی وجود داشته باشد. هنگامی‌که به خانه رسیدید، ماسک را بردارید و درون یک کیسه پلاستیکی بیندازید تا برای شستن در ماشین لباسشویی آماده باشد و بعد دست‌هایتان را بشویید.
بالاخره اینکه زدن ماسک نباید باعث شود سایر اقدامات بهداشت شخصی مانند شستن دست یا فاصله‌گیری اجتماعی را به فراموشی بسپارید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید