• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97554
+
-

جنگ همزمان با کرونا و تحریم‌ها

شهردار تهران: خیلی از اقدامات ما با تعطیلات امکان اجرا پیدا کرد

برنامه‌های شهرداری تهران برای مقابله با کرونا که از اسفند شروع شده بود در طول ایام نوروز نیز ادامه پیدا کرد. تعطیلی مراکز خرید و تردد کمتر شهروندان باعث شد تا بخشی از این اقدامات مؤثر باشد و مانع گسترش بیشتر بیماری شود اما باید دید در روز‌های پس از 15فروردین هم این روند ادامه خواهد یافت یا خیر.  این در حالی است که شهردار تهران در طول تعطیلات بار‌ها اهمیت همراهی عمومی شهروندان برای مؤثر ساختن برنامه‌های مقابله با بحران کرونا و همینطور استفاده از فرصت تعطیلات برای کنترل این بیماری را یادآوری کرد. پیروز حناچی همچنین تأکید کرد که ایران همزمان با کرونا و تحریم‌ها می‌جنگد. شهردار تهران با اشاره به اینکه ایران با 2 ویروس کرونا و ویروس تحریم‌ها می‌جنگد و شرایط سخت‌تری دارد، گفت: در این شرایط انسانی نیست که تحریم‌ها ادامه پیدا کند و مردم شریف ایران بیش از این تحت‌فشار باشند.

حناچی در حاشیه اجرای ویدئو‌مپینگ روی برج آزادی در جمع خبرنگاران، این اقدام را به‌عنوان اعلام همبستگی با مردم جهان که با بیماری منحوس کرونا درگیر شده‌اند عنوان کرد و گفت: این دومین برنامه از سری ویدئو‌مپینگ‌ها در دوران شیوع ویروس کروناست که سازمان زیباسازی ‌آن را اجرا می‌کند. نخستین برنامه برای اعلام همدردی با مردم ووهان چین اجرا شد که تأثیرات بسیار خوبی داشت. شهردار پکن ضمن تشکر از آن اقدام اشاره کرد ما کسانی را که در شرایط سخت ما را فراموش نکردند فراموش نمی‌کنیم و جالب است بدانید کمک‌های چین به ما از مجموع کمک‌هایی که به سئول و سنگاپور فرستاد بیشتر بود.
شهردار درباره نامه به شهرداران کلانشهرها درباره ویروس کرونا هم توضیح داد: این نامه اعلان بود و طبیعتا در نشست‌های دوره‌ای مجموعه جهانی کلانشهرها این موضوعات مورد‌بحث قرار می‌گیرد، ما جریانی را آغاز کردیم که بازخوردش را در آنکارا گرفتیم؛ این شهر وب‌سایتی را طراحی کرده و از همه کلانشهرهای جهان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در مبارزه با این ویروس دعوت کرده است.

دفاع‌مقدس تاب‌آوری ما را بالا برد
به گفته شهردار تهران تاب‌آوری 8سال دفاع‌مقدس خیلی در این شرایط به کشور کمک کرد. حناچی گفت: در روزهای اول بحران کرونا همانطور که به یاد دارید مشکل لوازم بهداشتی و ماسک داشتیم، الان بیشتر این اقلام در ایران تولید می‌شود. در این شرایط که اپیدمی تبدیل به پاندمی (فراگیری جهانی) شده است و همه کشورها تولید را به‌خود اختصاص می‌دهند نمی‌شود روی واردات حساب کرد. اما خوشبختانه با توجه به همان تاب‌آوری که گفتم، الان خیلی از کارگاه‌ها با استانداردهای وزارت بهداشت این لوازم را تولید می‌کنند.
او درباره تمهیدات اندیشیده شده برای کسانی که با توجه به بحران کرونا بیکار شده‌اند، گفت: ضمن تشکر از بنیاد مستضعفان و جناب آقای فتاح، ما نه فقط با بنیاد که با خیلی از حوزه‌های خیریه این هدف را دنبال می‌کنیم. در روزهای اول بحران کرونا مجبور بودیم با آیین‌نامه ستاد کرونا ماموریت خود را در برخی زمینه‌ها تغییر دهیم؛ مثلا در جمع‌آوری پسماند قبلا بخشی از 7هزار تن پسماند را در مبدا تفکیک می‌کردیم و 3هزار کارگر این کار را انجام می‌دادند اما در شرایط کرونا کل پسماند را به محل دفن زباله حمل می‌کنیم. خوشبختانه با کمک بنیاد ما یک‌ماه حقوق این عزیزان را پرداخت کرده‌ایم و به‌دنبال حل مشکل آنها هستیم.

تجربه بین رم و تهران انتقال می‌یابد
 از دیگر برنامه‌های چند روز اخیر این بود که شهرداران تهران و رم تجربیات خود در مقابله با کرونا را به‌صورت مجازی و ویدئوکنفرانس به اشتراک گذاشتند.
پیروز حناچی در دیداری مجازی با «ویرجینا راجی» شهردار رم و با حضور «جوزپه پرونه»، سفیر ایتالیا در تهران گفت: بحران کرونا نشان داد که جهان محدود به مرزهای جغرافیایی کشورها نیست. ما در ایران از حدود بیش از یک‌ماه پیش درگیر ویروس کرونا شدیم و این بیماری در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور به‌وجود آمده است. خوشبختانه در خیلی از مناطق مثل قم، گیلان و مازندران این بیماری تحت کنترل درآمده ولی هنوز در بعضی کلانشهرها به اوج این بیماری نرسیده‌ایم و خوشحال می‌شوم از تجربیات ایتالیا در این زمینه مطلع شویم و بدانیم چه تجربه جدیدی در کنترل کرونا دارید؟
او در این دیدار عنوان کرد که تلاش می‌شود ظرفیت بیمارستان‌ها در بخش آی‌سی‌یو افزایش یابد؛ مثلا در یکی از بیمارستان‌های اصلی تهران تنها در مدت کوتاهی 350تخت آی‌سی‌یو اضافه شد.
ویرجینیا راجی، شهردار رم هم در این ارتباط مجازی گفت: من هم خوشحالم که به لحاظ آرمانی همه باهم هستیم چون شما به درستی اشاره کردید که مرزها از بین رفته‌اند و همه در یک قایق هستیم. از یک‌ماه پیش توسط تدابیری که از سوی دولت اتخاذ شد مبارزه با این ویروس را شروع کردیم که اول از شمال ایتالیا شروع شد و بعد به جنوب سرایت کرد. وقتی شروع کردیم برخی مراکز تجمع و سواحل را بستیم. آن زمان هیچ‌کس هنوز به وخامت اوضاع پی‌نبرده بود و این تراژدی از شهری به نام برشا شروع شد و ما در آنجا با جنازه‌های زیادی مواجه شدیم که ارتش آنها را جمع می‌کرد. این یک تراژدی بسیار عظیم بود که می‌دیدیم مردم نمی‌توانند جنازه عزیزان خود را با احترام دفن کنند. آنجا بود که مردم رم به عمق فاجعه پی‌بردند.
راجی ادامه داد: ما 2دستورالعمل را دنبال کردیم؛ یکی تعطیلی پارک‌ها و سواحل و دیگری تدبیر برای بهداشت و غذای مردم. هم‌اکنون مردم به هیچ نحو جز به‌دلیل کار ضروری  یا خرید مایحتاج بهداشتی حق خروج از خانه را ندارند و پلیس آنها را کنترل می‌کند.
در ادامه جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا هم اظهار کرد: درست است که تهران یکی از بزرگ‌ترین شهرهایی است که تحت‌تأثیر کرونا‌ویروس بود ولی از نزدیک شاهد به‌کارگیری سامانه بهداشتی باکفایت و کارآمد در ایران بودیم و در داخل خود سفارت مورد ابتلا داشتیم که از طریق تست شناسایی کردیم و از نزدیک کارآمد بودن سامانه بهداشت ایران را دیدیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید