• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97522
+
-

ویروس کرونا از طریق «هواپخش» هم سرایت می‌کند؟

علی ملائکه_ روزنامه‌نگار و پزشک


قبلا تصور می‌شد ویروس جدید کرونا فقط از طریق قطره‌های تنفسی سرایت می‌کند که هنگام عطسه و سرفه یا حرف‌زدن از دهان و بینی بیماران خارج می‌شود.
این قطره‌های تنفسی که اندازه‌های بالای ۵میکرون دارند، نسبتا سنگین هستند و زیاد در هوا شناور نمی‌مانند و فاصله‌ای بیش از ۲متر را نمی‌پیمایند.
توصیه به حفظ فاصله ۲متر از دیگران هم به همین دلیل است.
اما اکنون می‌دانیم که ذرات ریزتر «هواپخش» یا «آئروسل» (با اندازه کمتر از ۵میکرون) حاوی ویروس هم می‌توانند نقشی در انتقال ویروس حتی در زندگی روزمره داشته باشند.
پژوهشگران دانشگاه استنفورد چندی پیش نشان دادند که ویروس کرونا می‌تواند برای چند ساعت به شکل هواپخش زنده بماند و باعث عفونت سلول‌ها شود.
ذرات هواپخش یا آئروسل برخلاف قطرک‌های تنفسی می‌توانند مسافت‌های طولانی را بپیمایند و باعث عفونت فردی دیگری شوند که در آن محیط به سر می‌برد. این ذرات ریز هواپخش می‌توانند حتی پس ‌از آنکه فرد، آن محیط را ترک کرد، برای مدتی در هوا فعال بمانند. برای مثال سرایت ویروس‌های آبله‌مرغان یا سرخک عمدتا به این شیوه انجام می‌شود.
این پژوهشگران نتیجه گرفته بودند که شیوه انتقال هواپخش ویروس عمدتا در محیط‌های بیمارستانی مثلا هنگام لوله‌گذاری تنفسی و اقدامات مشابه در بیماران دچار کووید۱۹رخ دهد.
 اما اخیرا موردی از سرایت ویروس کرونا در میان اعضای یک گروه بزرگ همسرایان در ایالت واشنگتن در غرب آمریکا پس از یک تمرین جمعی گزارش شده است.
این همسرایان همه اقدامات پیشگیری ازجمله تماس‌نداشتن جسمی و فاصله‌گیری را رعایت کرده بودند اما در نهایت شمار زیادی از آنان مبتلا شدند و دو نفرشان به ‌علت بیماری درگذشتند.
بنابراین دیگر نمی‌توان خطر سرایت ویروس کرونا را از طریق هواپخش میان افراد، حتی در زندگی روزانه به‌خصوص در محیط‌هایی که به‌خوبی تهویه نمی‌شوند، نادیده گرفت؛ هرچند هنوز محیط‌های بیمارستانی بیشترین خطر را از این لحاظ دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید