• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97342
+
-

آیا ویروس کرونا از طریق آئروسل هواپخش منتقل می‌شود؟

پزشک همشهری
آیا ویروس کرونا از طریق آئروسل هواپخش منتقل می‌شود؟

علی ملائکه-  روزنامه‌نگار و پزشک

نتایج یک بررسی مقدماتی نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا ممکن است در ذرات ریز شناور که آئروسل یا هواپخش نامیده می‌شوند، برای چندساعتی زنده بماند.
بر اساس این یافته‌ها که در یک پایگاه‌ داده‌های پژوهشی پزشکی(medRxiv) قرار گرفته ولی هنوز برای انتشار در مجله‌های علمی بازبینی نشده است، ویروس کرونا تا ۳ساعت پس از شناورشدن در هوا قابل شناسایی است و در تمام این مدت می‌تواند سلول‌های کشت داده‌شده در آزمایشگاه را آلوده کند.
 این پژوهشگران می‌گویند با توجه به یافته‌هایشان انتقال آئروسل یا هواپخش ویروس محتمل به‌نظر می‌رسد. البته این دانشمندان می‌گویند هنوز نمی‌دانند چه غلظتی از ویروس در هوا لازم است تا بتواند انسان راآلوده کند. به‌گفته این دانشمندان حتی اگر انتقال آئروسل‌ویروس به انسان‌ها بتواند رخ دهد، بعید به‌نظر می‌رسد این روش در همه‌گیری فعلی عاملی اصلی باشد.
فعلا اجماع علمی بر این است که اغلب موارد انتقال ویروس کرونا از طریق قطرک‌های تنفسی بزرگ انجام می‌شود، نه ذرات ریز هواپخش. خوشبختانه این قطرک‌ها آنقدر سنگین هستند که نمی‌توانند زیاد دور بروند و پس از یکی دومتر پایین می‌افتند.
آئروسل‌ها یا ذرات هواپخش بالقوه می‌توانند به مسافت‌های دورتری بروند، مثلا ویروس آبله‌مرغان از یک فرد مبتلا می‌تواند به شکل هواپخش به ده‌ها متر دورتر برود و باعث عفونت‌های ثانوی در محیط شود و حتی پس از آنکه فرد محیط را ترک می‌کند، مدت‌ها در هوا شناور باقی می‌ماند.
مقامات چینی هم قبلا در دستورالعمل تشخیصی و درمانی‌شان برای ویروس کرونا «قرار گرفتن به غلظت بالای آئروسل در محیط نسبتا بسته برای مدت طولانی» را به‌عنوان یک راه احتمالی انتقال گنجانده بودند. خوشبختانه چنین شرایطی به‌احتمال زیاد فقط در محیط‌های بسته و در هنگام انجام اعمال پزشکی مانند گذاشتن لوله تنفسی برای بیماران رخ می‌دهد. بنابراین اقدامات بیشتری برای جلوگیری از عفونت درون بیمارستان‌ها ضروری  است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید