• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97405
+
-

پیروز حناچی، شهردار تهران: از شهروندان تهرانی درخواست می‌کنم همکاری لازم را با مسئولان شهری درخصوص چهارشنبه آخر سال داشته باشند. تمام فروشگاه‌های شهرداری آمادگی لازم را برای تامین مایحتاج مردم دارند

شهرداری تهران آماده مقابله با کروناست

میادین میوه و تره‌بار و بخش سوپر‌مارکت فروشگاه‌ها به غیر از روز سال تحویل، باز خواهند بود

درشهر
شهرداری تهران آماده مقابله با کروناست


20روزی می‌شود که شهرداری تهران با تمام امکانات به میدان آمده تا با یکی از اساسی‌ترین بحران‌های شکل‌گرفته سال‌های اخیر، مقابله کند. به گزارش همشهری، طی این مدت، نیروهای خدماتی، ایمنی، اجتماعی، درمانی و... همگی برای آنکه جلوی شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا گرفته شود، شبانه‌روز در حال انجام عملیات پاکسازی و ضدعفونی مراکز عمومی، آموزش و ارائه بسته‌های بهداشتی و درمانی بوده‌اند. این در حالی است که شهرداری پایتخت دست‌کم 20روز پرفشار کاری از این نظر را پیش‌رو دارد؛ چراکه تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است تا کرونا کم‌کم رخت بربندد و سایه‌ شومش را از سر شهرها بردارد. البته که نتیجه دلخواه در گرو همکاری مردم قرار دارد و همانطور که دائم تأکید می‌شود، این روزها خانه‌نشینی شهروندان و رعایت اصول بهداشتی از سوی آنها مهم‌ترین اصل است. با این حساب می‌توان امیدوار بود که 16فروردین99 خبرهای خوش‌ بسته‌شدن بار و بندیل کرونا مخابره شود. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اما گفته است: «اگر مردم همراهی می‌کردند و کنترل‌ها انجام می‌شد، می‌توانستیم امید داشته باشیم که تا ۱۵فروردین پیک این بیماری طی شود، اما متأسفانه رعایت نکردیم و بازه زمانی طولانی‌تر می‌شود و همینطور هرچه رعایت نکنیم، درگیری‌ها بیشتر می‌شود.» رضا کرمی محمدی با بیان اینکه در مورد کرونا همه‌جانبه نیستیم و مسائل اقتصادی برای ما مهم است، افزود: «ما باید ۲۰روز، یک‌ماه و... مسائل اقتصادی را بگذاریم کنار و دولت و حکومت باید تضمین بدهد به مردم که نگران نباشند. شهرداری بسیاری از روزبازارهایی را که متولی آن بود، بسته است و از مردم می‌خواهیم که فعالیت روز‌بازارها را با شماره۱۳۷ خط۶ و شماره۱۸۸۸ اطلاع‌رسانی کنند. از سوی دیگر باید هوای این افراد را هم داشته باشیم، اینها روزمزد هستند و ما باید به این موارد فکر کنیم.» او تأکید کرد: «باید بدانیم که تصمیمات ما تأثیر آنی دارد. ممکن است در یک روز تعلل، ۵۰۰نفر بیمار شوند و چرخه گسترش یابد. در همین راستا از مردم خواهش می‌کنم که ایام پایانی سال، به بهشت‌زهرا مراجعه نکنند و آن را تعطیل قلمداد کنند. هفته گذشته هم مردم رعایت کردند. خواهش من این است که رادیو و تلویزیون کارمندان عزیز شهرداری و دیگر دستگاه‌ها را که این روزها برای مردم و برای آنکه مردم کمتر بیرون بیایند، حضور دارند، ببیند. صداوسیما نگران آمدن نام شهرداری نباشد. شهرداری به جز خدمت، کار دیگری برای مردم انجام نمی‌دهد.» 

چهارشنبه‌سوری در خانه
یکی از آزمون‌های شهروندی برای مقابله با کروناویروس همین فردا شب رقم می‌خورد؛ چهارشنبه‌سوری. اگر هرساله توصیه می‌شد که مردم به‌خصوص جوانان و نوجوانان از انجام حرکات خطرناک و استفاده از بمب‌های دست‌ساز، خودداری کنند، اما امسال قضیه آنقدر جدی‌تر است که توصیه جدی شده برپایی آیین چهارشنبه‌سوری در خیابان‌ها را به‌طور کل فراموش کنید. این شب را می‌توان در خانه با روشن‌کردن یک‌شمع با اعضای خانواده نکو داشت. به قول احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران «چهارشنبه‌سوری امسال بهتر است در خانه با هم مشورت کنیم؛ برای مرور خاطرات و پیشنهادهای سرگرم‌کننده خانگی از 26اسفند امسال تا 16فروردین99.»
باید این را هم اضافه کرد که دولت و مدیریت شهری آماده است تا مردم برای تامین مایحتاج ضروری‌شان مشکلی نداشته باشند. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز دیروز در حاشیه جلسه شورای شهر به چنین مسئله‌ای اشاره کرد و درباره چهارشنبه‌سوری گفت: «از شهروندان تهرانی درخواست می‌کنم همکاری لازم را با مسئولان شهری درخصوص چهارشنبه آخر سال داشته باشند. عدم‌همکاری شهروندان در چهارشنبه آخر سال باعث تردد بی‌مورد در سطح شهر می‌شود و این برخلاف قرارهایی است که برای عدم‌حضور مردم در سطح شهر گذاشته شده است.»  میادین میوه و تره‌بار و بخش سوپرمارکت فروشگاه‌ها به غیر از روز سال تحویل، باز است و مانند هر‌سال به شهروندان در ایام تعطیلات نوروز خدمات‌رسانی می‌کنند. شهردار پایتخت در توضیح این خبر اعلام کرد: «سرویس‌رسانی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند به‌خوبی انجام شده. اگر مردم در خانه حاضر باشند، این شبکه وظیفه سرویس‌رسانی لازم به مردم را دارد.»

آمادگی برای تعطیلی حمل‌ونقل عمومی
حناچی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص احتمال تعطیلی حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت: «در این خصوص شهرداری نمی‌تواند به‌تنهایی تصمیم بگیرد و ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آن تصمیم نگرفته است. هم‌اکنون مسافران به یک‌سوم تعداد همیشگی رسیده‌اند و این، یعنی مردم از ماندن در خانه استقبال کرده‌اند. اما درصورت ابلاغ این موضوع از سوی ستاد ملی آمادگی انجام آن را داریم.» شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص آغاز دوباره فعالیت‌های دریاچه خلیج‌فارس توضیح داد: «دیشب گزارش‌هایی به ما رسید و در حال رسیدگی به آن هستیم، جاهایی که طبق پروتکل باید تعطیل شوند، این اتفاق می‌افتد.» حناچی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص نحوه ضدعفونی‌کردن معابر پایتخت و مقایسه آن با برخی از شهرهای دیگر، توضیح داد: «براساس گزارش‌های جهانی، ایران در برابر این پاندمی از خیلی از کشورها جلوتر است. این تصاویر ممکن است تصاویر مانورهای آنها باشد و مانورها معمولا با حداکثر امکانات انجام می‌شود. دستگاهی برای مه‌پاشی تهیه شده اما در مجموع میزان تأثیرگذاری ضدعفونی‌کردن معابر با ضد‌عفونی‌کردن انفرادی قابل مقایسه نیست. به همین دلیل 100دستگاه ضدعفونی‌کننده انفرادی و 10دستگاه ضدعفونی‌کننده سنگین برای تهران تهیه شده و روزانه 180نقطه عمومی شهر ضدعفونی می‌شود و شما این نکته را فراموش نکنید ما این فعالیت‌ها را در زمان تحریم انجام می‌دهیم و جنس امکانات ما با جنس امکانات کشورهایی که گردش اقتصادی آزاد دارند، قابل مقایسه نیست.»
شهردار تهران درخصوص فروش اوراق مشارکت برای توسعه مترو و عدم‌واریز این پول توسط یکی از بانک‌ها، اضافه کرد: «این بانک، وثیقه‌های شهرداری را نمی‌پذیرد که این موضوع قابل‌قبول نیست. این اوراق برای توسعه مترو مجوز انتشار گرفته‌اند. محاسبه کنید پول سود 910میلیارد برای 6ماه چه سودی خواهد بود و این بانک باید پاسخگو باشد.» به گفته حناچی، این اوراق برای توسعه مترو گرفته شده است، موضوع مترو یک موضوع حاکمیتی و ملی است. او افزود: «انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اقتصادی و عمومی در این رابطه دست‌کم به وظیفه اجتماعی خود در برابر مردم تهران عمل کنند.»
او همچنین در جلسه شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره کروناویروس ارائه کرد که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید:
ـ  1000تخت نقاهتگاهی در 8سوله بحران ایجاد شده است.
ـ  تلاش می‌شود تا تراکم جمعیت در پنجشنبه پیش‌رو کاهش یابد.
ـ  بنیاد مستضعفان حاضر است به کسانی که در پی شیوع کرونا بیکار شده‌اند و در راستای تغییر پارادایم جمع‌آوری زباله، کمک کند.
ـ  2سناریو برای برنامه‌های نوروزی شهرداری درنظر گرفته شده است


مکث
ایران جلوتر از خیلی از کشورهاست



دیروز یکی از سایت‌های خبری به نقل از شهردار تهران منتشر کرد که در آن آمده بود، آمادگی برای تامین مایحتاج شهروندان در شرایط کنونی وجود ندارند. این سایت در حالی این خبر را روی سایت خود قرار داد که اساسا پیروز حناچی در جلسه دیروز شورا چنین مسئله‌ای را بیان نکرده بود و محتوای صحبت‌هایش چیز دیگر بود. حناچی به اقدامات چند کشور اروپایی اشاره کرده و گفته بود: «در یکی از کشورها بعد از ورود کرونا که قرنطینه هم اعمال نشد، تمامی هتل‌ها و شرکت‌های توریستی و ... لغو شد. همچنین مقرر شد افراد بالای 60سال در خانه بمانند و شهرداری وظیفه دارد، نیازهای آنها را برطرف کند. این بخشی از اقداماتی است که می‌توان در یک شرایط عادی اقتصادی اعمال کرد. اما با وجود اینکه تمامی اقدامات برای کاهش ترددها و حضور افراد در خانه‌ها باید صورت بگیرد، اما اقدامات قرنطینه به دلایل مختلف قابلیت اجرایی شدن ندارد.» او همچنین با بیان اینکه آمادگی کامل در فروشگاه‌های زیرمجموعه شهرداری تهران برای تامین کالاها وجود دارد، گفت: «براساس گزارش های جهانی، ایران در برابر این پاندمی از خیلی از کشورها جلوتر است. تصاویر برخی ازکشورها در خصوص ضدعفونی ممکن است تصاویر مانورهای آنها باشد و مانورها معمولا با حداکثر امکانات انجام می شود.»به گفته او در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.


همکاری دوجانبه شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی برای کنترل و مهار بیماری کرونا 

نشست همکاری‌های مشترک معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی کشور برای کنترل و مهار بیماری کرونا در پایتخت برگزار شد. به گزارش همشهری، در این نشست محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران با ارائه گزارشی از اجرای دو مرحله نظرسنجی از شهروندان نسبت به بیماری کرونا، آمادگی شهرداری تهران برای همکاری با سازمان نظام پزشکی در راستای اجرای برنامه‌های مشترک به‌منظور کنترل و مهار بیماری کرونا خبر داد. محمدرضا ظفرقندی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز ضمن تقدیر از فعالیت‌های شهرداری تهران طرح‌های اکران شده در سطح شهر تهران را بسیار قابل توجه دانست و همکاری سازمان نظام پزشکی با شهرداری تهران در این زمینه را اعلام کرد. از عمده‌ترین مصوبات این نشست می‌توان به انتشار محتوای آموزشی با همکاری طرفین و با استفاده از ظرفیت‌های مشترک دوجانبه، حمایت شهرداری از کادر درمانی بیمارستان‌ها و پزشکان ارائه‌دهنده خدمت در مطب‌های سطح محله، همکاری برای تجربه نگاری پزشکان، کادر بهداشتی و درمانی و مسئولان خانه‌های سلامت محلات شهر تهران و مشارکت در قانع‌سازی‌ مردم برای ماندن در خانه توسط پزشکان اشاره کرد. همچنین مقرر شد ضمن در اختیار قراردادن نتایج نظرسنجی انجام شده در سطح شهر تهران از سوی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری به سازمان نظام پزشکی و نصب بنر‌های یادبود شهدای خدمت در سطح شهر، پزشکان داوطلب جهت ارائه خدمت در سراهای محله منتخب از طرف سازمان نظام پزشکی به شهرداری معرفی شوند.



استقرار گشت‌های ویژه سازمان پسماند برای جلوگیری از زباله‌گردی 

گشت‌های ویژه سازمان پسماند برای جلوگیری از زباله‌گردی در شهر تهران مستقر شدند. به گزارش همشهری، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه گفت: «حضور شبانه گشت‌های سازمان پسماند در شهر امری معمول است. این بار اما با فروش تعدادی از خودروهای اسقاطی سازمان، از محل اعتبار حاصله ۲۵خودروی وانت مزدای دو کابین خریداری شد تا اقدامات مربوط به نظارت واحدها در مناطقی همچون آبعلی و آرادکوه و نقاط مختلف تهران با سهولت بیشتری صورت بگیرد». او ادامه داد: «25خودرویی که از امشب در قالب تیم‌های گشت در معابر پایتخت مستقر می‌شوند، موظف‌اند تا نظارت دقیقی بر رفت و روب مناطق و جمع‌آوری و انتقال پسماندهای خانگی، پزشکی و ساختمانی داشته باشند». علیپور تأکید کرد: «از آنجا که همزمان با شیوع ویروس کرونا با حکم دادستانی پدیده زباله‌گردی کاملا ممنوع اعلام شد، نیروهای ما با حضور شبانه در خیابان‌ها و محلات درصورت مشاهده زباله‌گردها، این موضوع را به نیروی انتظامی گزارش داده و اخطارهای لازم را به منطقه می‌دهند. نیروهای سازمان پسماند هیچ‌گونه حق قانونی برای برخورد قهری با این گروه را ندارند و این امر به‌طور تام و تمام بر عهده نیروی انتظامی است». 


آخرین اقدامات آتش‌نشانی درخصوص ضدعفونی پایتخت

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از ضدعفونی نقاط پرتردد پایتخت به‌صورت مستمر خبر داد. سیدجلال ملکی در این رابطه به ایسنا گفت: «ضد‌عفونی کردن نقاطی از پایتخت همچنان مثل روزهای گذشته در دستور کار این سازمان قرار دارد. به همین جهت روزانه حدود ۵۰۰نفر از آتش‌نشانان تهران حدود ۲۰۰نقطه از پایتخت را ضدعفونی می‌کنند. ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و برخی مناطقی که محل تردد شهروندان است، هر روزه ضد‌عفونی می‌شود که هر نفر از نیروها در حدود 3تا 4 ساعت اقدامات لازم را انجام می‌دهد».‌ او با تأکید بر اینکه براساس هماهنگی‌های انجام شده طی روزهای گذشته مناطقی ازجمله خیابان آزادی، محله ستارخان و.. نیز ضدعفونی شدند، عنوان کرد: «در شب‌های گذشته نیز مناطق جنوبی تهران ازجمله خیابان فداییان اسلام، خیابان شهید رجایی با دستگاه جدید پاشش محلول ضدعفونی سازمان آتش‌نشانی تهران ضدعفونی شد». ملکی درباره دستگاه پاشش محلول ضدعفونی که اخیراً توسط معاونت فنی توسعه سازمان آتش‌نشانی تهران ساخته شده است نیز گفت: «با توجه به لزوم سرعت بخشیدن به ضدعفونی کردن معابر شهری و اماکن عمومی، تحقیقاتی از سوی کارشناسان فنی حوزه معاونت فنی و توسعه سازمان در جهت ساخت تجهیزات جدید و قوی‌تر برای کار ضدعفونی انجام گرفت و نسبت به تغییر کاربری و ارتقای برخی از دستگاه‌های موجود اقدام شد. در همین راستا محاسبات مهندسی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های پاشش صنعتی که ساخت داخل کشور است نیز در معاونت فنی توسعه سازمان آتش‌نشانی صورت گرفت و در نهایت این دستگاه با پیشرانه سیستم انتقال قدرت و پاشش جدید ارتقا پیدا کرد». 


تقدیر نماینده کلیمیان در مجلس از شهردار تهران

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی از شهرداری تهران به‌دلیل خدمات پرسنل بهشت‌زهرا تقدیر کرد. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران از خدمات‌رسانی و همکاری مطلوب و شایسته مدیریت و پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در کمک به کفن و دفن هموطنان کلیمی فوت شده در جریان بحران کرونا تقدیر کرد. در نامه او چنین آمده است: «همکاری مدیریت و پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در مورد کمک به امور کفن و دفن هموطنان کلیمی فوت شده در جریان بحران کرونا نشانه بارزی از حسن همزیستی و همدلی مردم موحد ایران است. مساعدت ایشان بار دیگر ثابت کرد که تمامی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی با پیروی از اوامر مقام معظم رهبری در جهت اجرای کامل وحدت توحیدی ملی و مبارزه با استکبار و صهیونیست گام بر می‌دارد و اگر فردی نیز به‌صورت ناآگاهانه قصد ایجاد کوچک‌ترین خللی در این اتحاد تاریخی داشته باشد، مورد توجه نخواهد بود و اثری بر اراده قوی ملت موحد ایران نخواهد داشت». 


صرفه‌جویی در میادین میوه و تره‌بار به‌نفع شهروندان و کارگران

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با اعلام اینکه میادین و بازارهای میوه و تره‌بار از مراکز پر تردد شهر است که شهروندان برای تامین ارزاق و مایحتاج روزانه خود به این مراکز مراجعه می‌کنند، گفت: «تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از انتشار ویروس و مقابله با بیماری کرونا در این مراکز انجام داده‌ایم». به‌گزارش همشهری، سیدسعید راد با تأکید بر اینکه نظارت‌های بهداشتی در 245میدان و بازار میوه و تره‌بار تشدید شده است، گفت: «طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، شیوه‌نامه‌ای تهیه و ابلاغ کرده‌ایم که به‌موجب این شیوه‌نامه و چک‌لیست پیوست آن، تمامی میادین و بازارها هر روز مورد نظارت قرار می‌گیرند». او با اشاره به اینکه آموزش رعایت نکات بهداشتی به کارگران غرفه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: «جداسازی جایگاه صندوقداران و تفکیک بخش‌های عرضه آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار از دیگر اقداماتی است که به‌منظور حفظ بهداشت و تامین سلامت شهروندان اجرا کرده‌ایم، هر چند موفقیت این اقدامات در گرو همراهی و همکاری شهروندان است». راد با بیان اینکه 2روز پیش شاهد استقبال دور از انتظار و مراجعه کم‌سابقه شهروندان از میادین و بازارهای میوه و تره‌بار بودیم و همکاران ما در این مراکز با تمام توان برای پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان اقدام کردند، عنوان کرد: «از امروز(دیروز)، ساعت کار میادین و بازارها را افزایش داده‌ایم و این مراکز از امروز تا روز پنجشنبه 29اسفند از ساعت 8صبح تا 9شب یکسره مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان خواهند بود». 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید