• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96697
+
-

فاطمه رهبر به مجلس یازدهم نرسید

مجلس
فاطمه رهبر به مجلس یازدهم نرسید


نام منتخب ردیف12 انتخابات دوم اسفندماه مجلس از حوزه انتخابیه تهران هم در فهرست سیاستمدارانی قرار گرفت که قربانی کرونا شد. فاطمه رهبر 55ساله روز شنبه 17اسفندماه بر اثر بیماری کرونا درگذشت. او در انتخابات اسفندماه امسال مجلس با 787هزار و 485رأی توانسته بود در فهرست سی‌نفره نمایندگان تهران قرار گیرد. پیش از فاطمه رهبر، محمدعلی رمضانی منتخب مردم آستانه اشرفیه در استان گیلان با شائبه ابتلا به بیماری کرونا درگذشته بود.
فاطمه رهبر، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، سابقه نمایندگی ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس را داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، محمدباقر قالیباف منتخب اول مردم تهران در انتخابات امسال مجلس، سعید نمکی وزیر بهداشت، حسین جابری‌انصاری معاون وزیر امور خارجه، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، غلامعلی حدادعادل رئیس پیشین مجلس، جبهه پایداری و علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، ازجمله چهره‌ها و گروه‌هایی بودند که درگذشت فاطمه رهبر را تسلیت گفتند.
رهبر درباره کارنامه فعالیت‌های خود در پیگیری مطالبات زنان در مجلس گفته بود: «در مجالس گذشته برای رفع مشکلات زنان قوانین خوبی در مجلس به تصویب رسیده که این روند باید در مجلس یازدهم هم ادامه یابد. قانون حمایت از خانواده، ساماندهی مد و لباس، تسهیل ازدواج جوانان، افزایش مرخصی زایمان به 9‌ماه و دادن 2هفته مرخصی به پدران، قانون بیمه زنان خانه‌دار، قانون افزایش سهم‌الارث زن از اموال شوهر، قانون خسارت‌های بدنی (تساوی دیه زن و مرد)، قانون کاهش ساعت کار زنان دارای شرایط خاص، ازجمله این قوانین بوده است». 
فاطمه آجورلو، نماینده دوره‌های هفتم و هشتم مجلس درباره پافشاری فاطمه رهبر برای تصویب مصوبه‌هایی به نفع زنان به ایرنا گفته است: «در دوره های هفتم و هشتم مجلس با تلاش وافر و مصرانه فراکسیون زنان ازجمله خانم رهبر، قوانینی در حوزه منشور جامعه حقوق زنان، طرح ساماندهی مدل لباس، قانون ارث، قانون دیه، قانون تابعیت برای شناسنامه‌دارشدن فرزندان زنان ایرانی که با تبعه‌های خارجی ازدواج کرده‌اند، بحث بیمه زنان خانه‌دار و بیمه قالی‌بافان که اکثر آنان را زنان تشکیل می‌دهند، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت».
فاطمه رهبر ازجمله اصولگرایانی بود که برخلاف برخی هم‌طیفانش تصویب برجام در مجلس نهم را نقطه‌ضعف آن نمی‌دانست. در برنامه دستخط تلویزیون با اشاره به موضوع تصویب برجام در 20دقیقه که با واکنش‌های تندروها مواجه شده بود گفت: «ببینید! شاید شما هم بودید، شاید من هم بودم، شاید آقای دکتر حداد هم بود و شاید هر رئیس دیگری بود همین تصمیم را می‌گرفت، (آقای لاریجانی) می‌گفتند الان من رئیس هستم و فکر می‌کنم صحبت‌ها به اندازه کافی (مطرح) شده، گزارش‌ها خوانده شده، طرح تصویب شده، تفاهم شده، الان اگر باب را باز کنید اصلاً دیگر نمی‌شود جمعش کرد و الان وقتش نیست. گفتند بخوان، ۹ ماده را خواندند. من نمی‌خواهم از کار آقای لاریجانی دفاع کنم ... من از این به بعدش را می‌خواهم بگویم. این طرح تصویب شد، فردای آن روز شورای نگهبان تأیید کرد. گاهی اوقات شورای نگهبان ممکن است ۱۰روز بعد نظرشان را بگوید، ما در تاریخ (برجام را) ۲۱(مهر)‌ماه تصویب کردیم، ۲۲(مهر)‌ماه شورای نگهبان آن را تأیید کرد و ۲۳(مهر)‌ماه به دولت ابلاغ شد و جالب این است که اگر اشتباه نکنم ۲۹ یا ۲۷مهرماه مقام معظم رهبری خودشان بیانیه‌ای صادر فرمودند. اگر خاطر شما باشد در ابتدا و مقدمه نامه اشاره به مصوبه خوب مجلس شورای اسلامی کردند». فوت فاطمه رهبر کاهش یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه را نیز رقم زد. شورای مرکزی این حزب 40عضو دارد. محمدنبی حبیبی، دبیرکل سابق این حزب بهمن‌ماه سال گذشته به‌علت ایست قلبی درگذشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید