• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96690
+
-

سرعت رشد کرونا طی 8روز گذشته کاهش داشته است

1300شهر در صف اول مقابله با کرونا

مدیریت شهری تهران همه امکانات و ظرفیت‌هایش را برای مقابله با کرونا بسیج کرده است

1300شهر در صف اول مقابله با کرونا

 بر اساس آمار،  اقدامات مؤثر 1300شهرداری در کشور در کنار 37هزار دهیاری باعث شده ‌است که سرعت رشد ویروس کرونا در سراسر کشور کاهش داشته باشد.
به گزارش همشهری، شیوع ویروس کرونا از 152درصد در 10اسفندماه به 12درصد در روز گذشته رسیده‌است. در این میان اقدامات گسترده‌ای از سوی شهرداری‌ها و نهادهای مردمی و همچنین اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت تأثیر بسیار زیادی داشته‌است. اگرچه مردم نیز با همکاری قابل توجه موجب کاهش سرعت رشد این ویروس در سراسر کشور شده‌اند.

جنگ تمام‌عیار با کرونا 
با گذشت چند هفته از شیوع کرونا در کشور، تهران در صدر آمار مبتلایان به این ویروس قرار گرفته و هجوم این مهمان ناخوانده، مدیریت شهری پایتخت را در معرض آزمونی بزرگ قرارداده است. حالا شهرداری تهران شانه به شانه وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا در صحنه حاضر شده و همه ظرفیت‌ها و امکاناتش را برای پاکسازی شهر و ریشه‌کن کردن این بیماری بسیج کرده است. از گندزدایی و ضدعفونی وسایل حمل‌ونقل عمومی، سطوح، معابر و خیابان‌های شهر، نظارت بر تامین مایحتاج شهروندان در میادین میوه و تره بار و تجهیز گرمخانه‌ها برای افراد بی‌سرپناه گرفته تا آماده‌سازی سوله‌های مدیریت بحران برای استقرار تجهیزات بیمارستانی ازجمله اقداماتی است که شهرداری تهران در این روزها برعهده دارد. برهمین اساس، معاونت خدمات شهری شهرداری با بیش از ١٨٠ اکیپ متشکل از ١۵٠٠ نفر از نیروهای خدمات شهری طی روزهای گذشته کار ضدعفونی و ویروس‌زدایی اماکن عمومی و المان‌های شهری را آغاز کرده و این کار بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به جلسات برگزارشده با وزارت بهداشت و تشکیل ستاد بحران در شهرداری تهران در پی شیوع ویروس کرونا گفت: «وظایف هر یک از سازمان‌ها در این زمینه مشخص‌شده و دستگاه‌هایی که ارتباط بیشتری با شهروندان دارند، وظیفه گندزدایی و ضدعفونی را بر عهده گرفته‌اند».
مجتبی یزدانی اضافه کرد: «ضد‌عفونی بازار تجریش، امامزاده صالح و خیابان‌های اصلی و فرعی ولیعصر (از تجریش تا میدان راه‌آهن) توسط اکیپ‌های متشکل از نیروهای شهربان، آتش‌نشانان و نیروهای سازمان بوستان‌ها روز شنبه انجام شد. برای این کار، نیروها علاوه بر تجهیزات دستی از ٨ خودروی مخصوص آتش‌نشانی و ٨ خودروی سازمان بوستان‌ها و ۴٠ خودروی خدمات شهری برای ضدعفونی سطح شهر استفاده کردند. ضمن اینکه اماکن عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس و سایر المان‌های شهری در خیابان‌ها گندزدایی می‌شوند».
به گفته معاون شهردار تهران، در مجموع ١۵٠٠ نیروی شهرداری تهران وظیفه ضدعفونی و گندزدایی شهر را بر عهده دارند و این کار ادامه خواهد داشت.

شهروندان خانه‌تکانی را به تعویق بیندازند
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم با اشاره به تمهیدات سازمان متبوع خود برای کنترل شیوع ویروس کرونا از افزایش ناوگان جمع‌آوری پسماندهای خانگی و بیمارستانی خبر داد و درعین حال به شهروندان توصیه کرد که در شرایط فعلی خانه‌تکانی را به تعویق بیندازند تا پسماند کمتری تولید شود.

۲گرمخانه برای قرنطینه مبتلایان احتمالی
از سوی دیگر سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم با اشاره به افزایش جمعیت در گرمخانه‌ها پس از شیوع کرونا، از اختصاص 2 مرکز برای قرنطینه مبتلایان احتمالی به کرونا خبر داد و درباره آخرین وضعیت گرمخانه‌های پایتخت پس از شیوع کرونا گفت: «خوشبختانه شرایط بسیار خوبی در گرمخانه‌ها به نسبت سایر مراکز مراقبتی وجود دارد. پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده۱۶ متوقف شده است و بسیاری از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها مرخصی داده‌اند تا افراد در مراکز جمعی نگهداری نشوند و عامل انتقال ویروس کرونا نباشند اما وضعیت در گرمخانه‌ها متفاوت است؛ چرا که در این مراکز افرادی را نگهداری می‌کنند که هیچ سرپناهی ندارند. به همین دلیل گرمخانه‌ها تعطیل نشدند و تلاش کردیم با تشدید مراقبت‌ها و خدمات‌دهی شرایط مناسبی را برای افراد بی‌سرپناه فراهم کنیم».
استقرار تجهیزات بیمارستانی در 3سوله مدیریت بحران 
رئیس ستاد مبارزه با کرونای شهرداری تهران هم از تجهیز ۳سوله مدیریت بحران به امکانات بیمارستانی خبر داد و گفت که ۵سوله دیگر هم در روزهای بعد تجهیز خواهند شد.
رضا کرمی با بیان اینکه ۵۰ سوله مدیریت بحران آماده واگذاری به وزارت بهداشت است، اظهار کرد:«وزارت بهداشت اعلام کرده که در این مرحله فقط به ۸سوله نیاز دارد. این سوله‌ها را طوری انتخاب کردیم که دور از مناطق مسکونی باشند. در سوله‌هایی که تجهیز شده‌اند، تخت‌ها مستقر شده و قسمت‌های بیمار و پرسنل آماده بهره‌برداری است که تا این لحظه پذیرشی صورت نگرفته است».

1300شهرداری و 37هزار دهیاری مشغول فعالیتند
مدیرکل ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورنیز درباره اقدامات کل شهرداری های کشور گفت: «با توجه به ضرورت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جامعه، این سازمان تلاش کرده تا زمینه انجام اقدامات لازم در این موضوع را از سوی بیش از هزار و ۳۰۰ شهرداری و بیش از ۳۷ هزار دهیاری فراهم کند».
رمضان امینی از صدور ابلاغیه‌های مختلف مرتبط با جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به‌صورت مستمر به استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سخن گفت و افزود:«از مدیریت شهری و روستایی خواسته شده که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید اقدامات لازم را در همکاری با مسئولان بهداشتی و درمانی و سایر دستگاه‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله ضدعفونی‌کردن و گندزدایی محیط شهرها و روستا و همچنین ساختمان‌های شهرداری و دهیاری انجام دهند».
امینی اضافه کرد:«با توجه به اعلام شناسایی موارد مشکوک به ویروس کرونا در کشور و در راستای پیشگیری از انتشار این ویروس در اماکن و فضاهای عمومی، دستورالعمل پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در اماکن و فضاهای عمومی و وسایل نقلیه عمومی و همچنین شیوه‌نامه استفاده از متروها با رویکرد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تهیه و به سراسر کشور ابلاغ شده است». او گفت:«راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با ویروس کرونا در پایانه‌های مسافربری، راهنمای ضدعفونی‌کردن و گندزدایی پایانه‌ها و راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با کرونا ویروس در اماکن عمومی و چک لیست پیشگیری از کرونا به سازمان‌های تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و مسافر و سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها و مدیریت‌های بار و مسافر شهرداری‌ها براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد».

گندزدایی تمامی جوی‌های تبریز با آب  آهک

رئیس ستاد پیشگیری از ویروس کرونا در شهرداری تبریز از خدمات گسترده شهرداری برای مقابله با کرونا خبر داده‌است. محمد حسین حسن‌زاده در این‌باره گفت: به‌طور روزانه و مستمر مراکز عرضه مواد غذایی و رستوران‌ها با نظارت کامل، ضدعفونی و بازبینی می‌شوند. سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز با تعریف ایستگاه‌های مختلف، ضدعفونی‌کردن تاکسی‌های سطح شهر را در دستور کار قرار داده است. رانندگان محترم تاکسی با آگاهی می‌توانند به این محل‌ها مراجعه و نسبت به ضدعفونی تاکسی خود اقدام کنند. سازمان‌های اتوبوسرانی و قطار شهری شهرداری تبریز نیز از روز نخست به‌صورت شبانه‌روزی و مستمر نسبت به گندزدایی و ضدعفونی خطوط اتوبوس شرکت واحد برای استفاده شهروندان اقدام می‌کند. او از گندزدایی تمامی جوی‌های سطح شهر توسط آب‌آهک خبر داد و افزود: همشهریان تبریزی نیز اگر ضدعفونی محل خاصی از شهر را مدنظر دارند از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز می‌توانند خواسته خود را اعلام کنند.

کاهش سرعت شیوع در گیلان با بیمارستان‌های سیار

با وجود آنکه استان گیلان در روزهای نخست از استان‌های با شیوع بالا بود، براساس اقدامات شهرداری‌های شهرهای مختلف این استان ازجمله رشت، توانست موفقیت‌های خوبی به‌دست آورد و از سرعت رشد انتشار ویروس کرونا بکاهد. شهرداری رشت ضمن ایجاد فضایی برای ساخت بیمارستان سیار در این شهر به گندزدایی و ضدعفونی‌سازی‌ شهر رشت اقدام کرده‌است. رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری رشت گفت: به‌دنبال تصمیم نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان گیلان برای ایجاد بیمارستان سیار در محوطه مرکز آموزشی - درمانی رازی رشت، شهرداری به کمک دانشگاه علوم پزشکی شتافت.  میثم حرفت‌خواه با بیان اینکه در شرایط موجود ارائه خدمات عمرانی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا از اولویت‌های اصلی شهرداری است، اظهار کرد: سازمان عمران به‌منظور فراهم‌کردن زمینه‌های بیمارستان سیار در محوطه بیمارستان رازی رشت، اقدام به تسطیح محوطه و آماده‌سازی‌ آن برای ایجاد این بیمارستان سیار کرد.

توزیع بسته‌های آموزشی

اصفهان نیز در زمره استان‌‌هایی است که با شیوع بالا روبه‌روست. شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات گسترده شهرداری این شهر به‌منظور ضدعفونی‌سازی‌ فضای آلوده شهر گفت: ضدعفونی کردن معابر عمومی تا زمان نیاز به‌صورت مرتب انجام خواهد شد. قدرت‌الله نوروزی با بیان اینکه ضدعفونی‌کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو، اتوبوس‌ها و پایانه‌ها از2 هفته قبل آغاز شده است، افزود: در ضد‌عفونی کردن معابر عمومی، اولویت با اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال سطح شهر بود. شهردار اصفهان تصریح کرد: از هفته گذشته شهرداری اصفهان اقدامات لازم را در سکونتگاه‌های غیررسمی آغاز کرد، آموزش و توزیع بسته‌های آموزشی و ضدعفونی‌کننده را در اولویت قرار داد و بسته‌های حفاظتی و آموزشی را با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد تخصصی بین کودکان کار توزیع کرد که این اقدامات در هفته جاری نیز استمرار خواهد داشت. حسن محمدحسینی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان نیز از برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت زباله‌گردان شهر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

حمایت شهرداری مشهد از شهروندان و ضدعفونی کردن کابین اتوبوس‌ها

شهردار مشهد به حمایت شهرداری از شهروندان در این شهر اشاره کرده و در حساب کاربری خود در توییتر نوشته: در مقابله با ویروس کرونا تنها به اقدام برای پیشگیری از شیوع اکتفا نخواهیم کرد. محمدرضا کلائی در صفحه توییتر خود آورده است: در مقابله با ویروس کرونا تنها به اقدام برای پیشگیری از شیوع اکتفا نخواهیم کرد. در نخستین گام همشهریان از عوارض شغلی و بهای تجاری در سه ماهه اول سال آینده در مشهد معاف شده‌اند. سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز گفت: به‌منظور حفظ سلامت اتوبوسرانان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فضای کابین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهر مشهد محصور شد. عباس اتحادی اظهار کرد: سازمان اتوبوسرانی برای حفظ سلامت راهبران و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا درصدد محصورکردن فضای کابین یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فعال در این شهر برآمده است. اتحادی تأکید کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود برای پیشگیری و ابتلا به ویروس کرونا تا حد ممکن در سفرهای شهری خود با اتوبوس از «من کارت» استفاده  کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید