• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96681
+
-

کرونا؛ دستکش، ماسک

نگاه
کرونا؛ دستکش، ماسک


علی‌اصغر محمدی؛ روزنامه نگار

با افزایش شیوع بیماری کرونا در کشورمان و نگرانی مردم از ابتلا به این بیماری، شاهد بالارفتن روزافزون میزان استفاده مردم از وسایل پیشگیری مانند ماسک و دستکش یک‌بار مصرف و دستمال کاغذی در سطح جامعه هستیم. در چند روز اخیر که شیوع ویروس کرونا در کشور ابعاد گسترده و پیچیده‌تری پیدا کرده و آمار مبتلایان و تلفات افزایش یافته، تلاش‌های مسئولان دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها، پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای خدماتی شهرداری و سازمان‌های مردم‌نهاد که با به‌خطر‌انداختن جان خود سعی در مهار شیوع این بیماری دارند، نمود بیشتری دارد.
با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به این بیماری و جان‌باختگان، مسئولان مربوطه دائما از طریق رسانه‌ها به مردم توصیه می‌کنند که مسائل بهداشت فردی را رعایت کنند. آنها سعی دارند با اقناع افکار عمومی این نکته مهم و حیاتی را فرهنگسازی‌ کنند که سلامتی تک‌تک افراد جامعه بستگی به مشارکت مردم در رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی دارد و برای عبور از این بحران همه مردم باید مشارکت جدی داشته باشند. بسیاری از مردم تنها یک روی سکه را می‌بینند؛ آنان می‌پندارند که با استفاده از ماسک و دستکش به ویروس کرونا مبتلا نخواهند شد و استفاده از ماسک و دستکش پایان کار است، در نتیجه به‌جای آنکه ماسک‌ها و دستکش‌ها را پس از استفاده در سطل‎های زباله بیندازند، در اماکن عمومی، معابر و جوی‌های آب رها می‌کنند. این روزها هر گوشه شهرمان را که نگاه کنیم ماسک و دستکش یک‌بار مصرف استفاده‌شده مشاهده می‌شود؛ حتی کنار سطل‌های زباله. روی دیگر سکه را نیز باید دید و دستکش و ماسک را پس از استفاده، به‌صورت بهداشتی در سطل‌های زباله انداخت.
به گفته کارشناسان بهداشتی، این رفتار شهروندان می‌تواند به انتقال ویروس کرونا منجر شود. این رفتار ناهنجار برخی از مردم تبدیل به معضلی جدی شده است. یک عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا می‌گوید مردم ماسک و دستکش استفاده‌شده را در معابر نیندازند زیرا این زباله‌ها قدرت آلوده‌کننده بالایی دارند. این کار باعث گسترش عفونت و ویروس کرونا می‌شود. ضرورت دارد که دستکش و ماسک استفاده‌شده را پس از مصرف در یک سطل زباله بیندازید و در غیر این صورت آنها را در نایلکس قرار دهید و گره بزنید تا از گسترش ویروس در سطح شهر و یا محله جلوگیری شود.
فراموش نکنیم همانطور که استفاده صحیح از دستکش و ماسک می‌تواند در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مؤثر باشد، استفاده نادرست از آن و از همه مهم‌تر انداختن دستکش و ماسک در سطح شهر بسیار خطرناک است.
البته موارد مشابه دیگری نیز از نوع رفتارها در سطح جامعه دیده می‌شود؛ باشگاه‌های ورزشی خصوصی، سفره‌خانه‌های سنتی و چایخانه‌ها کم و بیش به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بسیاری از مردم با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها قصد مسافرت کرده‌اند. گذر از بحران کرونا فقط با مشارکت همگانی و رعایت کامل مسائل بهداشتی آسان است؛ در غیراین صورت به گفته وزیر بهداشت (رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا) باید مدتی طولانی با این بیماری همراه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید