• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220401
+
-

دستکش بپوشید ماسک و عینک بزنید

با کارشناس
دستکش بپوشید ماسک و عینک بزنید

دکتر شاهین شادنیا- رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم

مسمومیت یا آلرژی‌های تنفسی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های جسمی در روزهای منتهی به پایان سال به‌دلیل انجام رسم خانه‌تکانی است. به همین دلیل توجه جدی به چند توصیه می‌تواند این آسیب‌ها را به کمترین میزان خود برساند و تهدید کمتری برای سلامت اعضای خانواده داشته باشد.
 در استفاده از مواد شوینده حتماً از دستکش استفاده کنید. این روش مانع از سوختگی و آسیب به پوست می‌شود.
 قبل از استفاده از هر یک از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ به راهنمای استفاده از آن که روی بسته‌بندی نوشته شده توجه و طبق آن عمل کنید.
 توجه کنید در زمان استفاده، این مواد به درون چشم پاشیده نشوند و درصورت امکان عینک‌های مخصوص مورد استفاده قرار بگیرد. مواد شوینده درصورت پاشیده‌شدن به داخل چشم می‌توانند موجب سوختگی قرنیه شوند.
 از استنشاق مستقیم مواد شوینده پرهیز کنید. برخی افراد در فضاهای بسته مواد سفید‌کننده و پاک‌کننده را با هم ترکیب می‌کنند و این ترکیب می‌تواند منجر به تنگی نفس، اسپاسم تنفسی و حتی مرگ فرد شود.
 هنگام استفاده از این مواد حتما ماسک بزنید، درها و پنجره‌ها را باز بگذاریدتا هوا جریان داشته باشد.
 اگر مواد شوینده روی پوست یا داخل چشم ریخت، در مکانی که تهویه مناسب دارد قرار بگیرید و پوست یا چشم را با آب معمولی و ولرم شست‌وشو دهید.
 آب گرم یا آب سرد می‌تواند سوختگی بیشتری در پوست آسیب‌دیده ایجاد کند، بهترین درجه آب همان اندازه دمای معمولی بدن یعنی ۳۷ درجه است و شست‌وشو باید به‌مدت حداقل 10تا 20دقیقه ادامه داشته باشد.
 سوزش، خارش و قرمزی از نشانه‌های مسمومیت پوستی با مواد شوینده است و درصورتی که این نشانه‎‌ها آزار‌دهنده شد باید مراقبت‌های اولیه انجام شود.
 فردی‌ هم که در معرض گازهای سمی قرار می‌گیرد دچار تنگی نفس، بی‌تابی، درد قفسه سینه، سرفه‌های مکرر، سوزش چشم و گلو و خارش راه‌های هوایی فوقانی می‌شود.
 مصرف شیر هنگام مسمومیت‌ها هم یک باور اشتباه و غیر علمی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید