• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96500
+
-

نگرانی مردم قم از محل بیمارستان صحرایی

روح‌الله کریمی-  قم-خبرنگار

 3-4 روز پیش بود که دکتر علی ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد اگر مردم در مبارزه با ویروس کرونا نکات بهداشتی و اصولی را رعایت نکنند و تعداد افراد مشکوک یا مبتلا به این ویروس سیر صعودی داشته باشد، این استان به 2 تا 3 هزار تخت بیمارستانی جدید نیاز خواهد داشت. آخرین آمار روز گذشته (سه‌شنبه) هم نشان می‌دهد 840 نفر بیمار مشکوک در 5 بیمارستان کامکار، فرقانی، امام رضا (ع)، علی ابن ابی‌طالب (ع) و شهید بهشتی قم بستری شده‌اند. با توجه به این آمار و پیش‌بینی‌های قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی، نیاز به ایجاد بیمارستان صحرایی احساس می‌شد که به همین منظور، طی هماهنگی صورت گرفته، مجموعه‌ای از کادر درمانی سپاه از اصفهان و تهران به قم آمدند تا در محل مجتمع فرهنگی نور که در منطقه نیروگاه قرار دارد، بیمارستان صحرایی برپا کنند.
  منطقه نیروگاه پرجمعیت‌ترین منطقه قم محسوب می‌شود که مردم آن نسبت به سایر مناطق سطح درآمد کمتری دارند. به همین دلیل مردم استقرار بیمارستان صحرایی در این منطقه را تهدیدی برای اقشار ضعیف یا محروم می‌دانند که از پس هزینه‌های درمان برنمی‌آیند. استقرار کانکس‌های بیمارستان صحرایی از صبح سه‌شنبه (روز گذشته) با اعتراض مردم در این منطقه روبرو شد. اعتراض‌ها ابتدا با حضور تعداد اندکی از رهگذران آغاز شد اما تا ظهر به حدود 30 نفر در محل استقرار این بیمارستان رسید.  مردم معترض با تصور اینکه ممکن است بیماران کرونایی در این کانکس‌ها بستری شوند و در واقع بیمارستان صحرایی محلی برای قرنطینه بیماران مبتلا باشد، نگران شیوع کرونا در منطقه بودند.  یکی از شهروندان در این باره به همشهری گفت: این منطقه مشکلات انباشته‌ زیادی دارد و حالا اگر قرار باشد کرونا هم در آن شیوع پیدا کند، شرایط بسیار بد می‌شود.  
مشاهده میدانی خبرنگار همشهری و همین‌طور صحبت‌ شهروندان نشان می‌دهد بیشتر گلایه مردم نتیجه ترس و واهمه از شیوع کرونا در منطقه نیروگاه است. با این وجود، برخی از مسئولان سپاه و نیروهای فعال در استقرار این بیمارستان سعی در آرام کردن مردم داشتند و برای شهروندان توضیح دادند که این بیمارستان در واقع یک درمانگاه است و فقط تشخیص اولیه در آن انجام می‌شود و قرار است تا ریشه‌کن شدن ویروس کرونا علاوه بر تشخیص اولیه به مردم منطقه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند. 
 از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها به اشتباه اعلام کردند این بیمارستان 180 تختخواب دارد در صورتی که بیمارستان 64 تختخوابی شهید آیت‌الله صدر با 38 کانکس فعال می‌شود و طبق گفته مسئولان، بخش‌های آن شامل اتاق عمل جنرال، اتاق عمل چشم، آزمایشگاه رادیولوژی، داروخانه، بخش بستری زنان و مردان، اورژانس زنان و مردان و نقاهتگاه می‌شود. 
اعتراض مردمی که استقرار کانکس‌های این بیمارستان صحرایی را مختل کرده بود تا بعدازظهر سه‌شنبه ادامه یافت. با وجود اینکه احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به مجتمع فرهنگی نور رفت تا با مردم صحبت کند، بین او و مردم جدال لفظی درگرفت و در نهایت، امیرآبادی فراهانی مجتمع نور را ترک کرد. بعد از آن تریلرهایی که کانکس‌های بیمارستان را حمل می‌کردند به مکان دیگری منتقل شدند و در کارگاه بیمارستان هم بسته شد. به نظر می‌رسد با اتفاقات پیش آمده استقرار بیمارستان صحرایی در مجتمع فرهنگی نور منتفی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید