• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96176
+
-

سیل جاری و تردد عادی

شهرداری برای پیشگیری از بروز سیلاب در معابر شهری تهران اقدامات ویژه‌ای را انجام داده است؛ از لایروبی با حجم وسیع گرفته تا نصب سامانه هشدار سریع سیل

سیل جاری و تردد عادی

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

 اینطور که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد، تا پیش از پایان سال98 دست‌کم یک‌بار دیگر بارندگی شدید در کشور خواهیم داشت. بارش‌های باران و برف نعمت خداوندی هستند که خبر از سالی با برکت و به دور از خشکسالی را نوید می‌دهند. برای همین منظور باید نیمه پر لیوان را دید؛ به‌خصوص پایتخت‌نشینان که شهر محل سکونت‌شان، در برابر سیل آمادگی خوبی پیدا کرده است.

به‌گزارش همشهری، هفته پیش که بارندگی‌ها در تهران آغاز شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند خیابان‌ها را سیل برمی‌دارد و آبگرفتگی مانع از تردد روان در شهر می‌شود. 3روز بارش مداوم، در روزهای کرونایی اما حال و هوایی دیگر به تهران بخشید و خبر خاصی از آبگرفتگی معابر مخابره نشد. اگرچه شاید در برخی از نقاط شهر، آبگرفتگی رخ داد اما حجم آنها اینقدر نبود که دردساز شود.

در این میان طی روزهای گذشته تعدادی از مدیران شهری به‌منظور پیشگیری از بروز حادثه، آبگرفتگی و سیل از روددره‌ها، کانال‌ها و مسیل‌های سطح شهر تهران بازدید کردند. در یکی از این بازدیدها، مصطفی کاظمی، مدیرکل دفتر شهردار تهران، رضا کرمی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و جمعی از شهرداران مناطق حضور داشتند که تمهیدات لازم و پیشگیرانه در رابطه با مقابله با آبگرفتگی و بروز سیل به شهرداران مناطق ارائه شد. در همین خصوص، محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در حساب توئیتری خود نوشت: «رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرده که طی ۲۴ساعت گذشته ایستگاه مهرآباد تهران با ۵۵.۵ میلی‌متر بارش رکورد ۶۹ساله خود را زده است. اما اینکه چرا در تهران سیل و آبگرفتگی گسترده نمی‌بینید به‌دلیل حجم بزرگ لایروبی و مراقبت مداومی است که گوشه‌ای از آن را در فیلم‌ها می‌بینید و به همه کارکنان خدمات شهری دست‌مریزاد می‌گویم.»

پاکسازی مداوم 13مسیل
پیش‌بینی‌ها از آغاز بارش مجدد باران از روز دوشنبه حکایت می‌کند. با این حال، بعید به‌نظر می‌رسد که اتفاق غیرمنتظره‌ای بابت جاری شدن سیل رخ دهد چراکه عملیات لایروبی مسیل‌های تهران در ابتدای زمستان به‌صورت مداوم در حال انجام است. بر همین اساس، روزانه بیش از هزارتن زباله و لجن و سایر رسوبات از مسیل‌ها، انهار، روددره‌ها و کانال‌های آبی تهران جمع‌آوری می‌شود. مسیل فرحزاد در محدوده‌های شایق و فاز۲ بوستان نهج‌البلاغه با متراژ حدود 2700متر طول، حوضچه گیشا واقع در ضلع جنوب پارک گفتگو، پاکسازی روده‌دره ولنجک و دارآباد ازجمله مهم‌ترین مواردی هستند که پاکسازی آنها به‌خاطر اهمیت در دستور کار قرار دارد. 
همچنین به گفته عبدالله پرویزی، مسئول اداره مسیل‌ها و قنوات شهرداری منطقه یک تهران در محدوده شمال شهر تهران، 13مسیل غربی، شرقی و مرکزی 2 تا 3بار در هفته لایروبی و پاکسازی می‌شوند تا وقوع سیلاب و احتمال خطرپذیری در مسیل‌های شمال تهران کنترل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید