• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96091
+
-

نسخه‌های سیاسی برای کرونا

فرزانه آئینی- خبرنگار

قریب به یک هفته‌ای می‌شود که کرونا ویروس رسما مهمان کشور شده و گستردگی شیوع آن شرایط ویژه‌ای را بر کشور حاکم کرده است؛ آنچنان که دیگر نه خبری از جدل‌های سیاسی است و نه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی یا گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی. هر چه این روزها مطرح می‌شود حول داستان کرونا ویروس و بایدها و نباید‌های نبرد با آن است؛ باید‌ها و نبایدهایی که شاید دولت به‌عنوان قوه مجریه میداندار آن است اما سبک مدیریتی او در جریان مقابله با کرونا ازجمله عدم‌ قرنطینه قم به‌عنوان مبدأ شیوع این ویروس و اصرار بر مؤثر نبودن این شیوه مقابله جهانی از یک‌سو و عدم‌اعلام تعطیلی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی خصوصی در شهرهای مبتلا از سوی دیگر 2 محور انتقادات جدی نظاره‌گران تصمیم دولت است. ناظرانی که از مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، شوراهای شهر و روستا گرفته تا صاحب‌نظران سیاسی - اجتماعی و حتی عامه مردم به نقد آن برخاسته‌اند.  به‌ویژه اینکه حسن روحانی کمتر از ٢٤ ساعت گذشته بر لزوم بازگشت کشور به شرایط عادی از روز شنبه سخن گفت.

چرا سخنان روحانی نقد شد
در کنار رشد آمار شیوع کرونا در کشور، لغو نشست‌ها و دیدار‌های مردمی و خصوصی مسئولان از یک سو و عدم‌استقبال اکثریت نمایندگان مجلس از برگزاری نشست‌های علنی مجلس حتی در فصل بودجه‌نویسی با تأکید بر ناقل بودن جمعی از نمایندگان به‌خاطر میتینگ‌های انتخاباتی از سوی دیگر 2 فاکتوری است که تأکید رئیس‌جمهور بر عادی شدن امور تا شنبه –پس‌فردا - را زیر سؤال می‌برد. آنچنان که مجلسی‌ها به‌رغم مراقبت ویژه کادر پزشکی بهارستان تعیین‌تکلیف لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق حواله دادند و به برگزاری یک نشست به جای ٦ نشست در این هفته قناعت کردند (مجلس قرار بود لایحه بودجه را تا پایان سال با هفته‌ای ٤نشست 2 شیفت بررسی و تصویب کند) و عجالتا تا یکشنبه نشست علنی نخواهند داشت؛ البته اگر نشست یکشنبه به نصاب لازم برسد.

ریشه رودررویی مجلس و دولت
نکته مهم دیگر رودررویی مجلس با دولت بر سر لزوم تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تا پایان سال است که کمیسیون بهداشت به اتفاق آرا بر آن تأکید کرد. به‌رغم این تأکید اما سخنان سه‌شنبه شب روحانی مبنی بر عادی شدن امور تا شنبه موجب تعجب دوچندان نمایندگان شده است؛ چنانچه دیروز ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت دست به قلم شد و در حساب توییترش نوشت: «کرونا را جدی بگیریم، جان و سلامت مردم را مهم بدانیم. صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور مبنی بر باز شدن مدارس از روز شنبه خلاف تمام موازین بهداشتی و درمانی‌ است.» یا در مورد مشابه دیگر پروانه مافی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت داخلی و شورا‌ها هم در حساب شخصی توییترش اعلام کرد: «از مسئولان امر به‌خصوص رئیس‌جمهور می‌خواهم به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز غیرضروری ادامه دهند؛ ضمنا بایستی تدابیر ویژه‌ای برای سربازخانه‌ها و زندان‌ها اندیشیده شود تا خیال خانواده‌های این عزیزان نیز آسوده باشد.» البته واکنش به سخنان روحانی محدود به نمایندگان نیست و صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی هم در نقد آن به میدان آمدند؛ چنانچه آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در توییترش نوشت: «در خانه ماندن و عدم‌حضور در مکان‌های جمعی که امکان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، حداقل‌ترین اقدام برای پیشگیری و عبور از این بحران است. متعجبم که رئیس‌جمهور بر مبنای چه اطلاعات و اطمینانی اعلام کردند همه امور از شنبه به روال عادی خود برمی‌گردد؟»

مجازات برای شایعه‌پراکنان
ورای اخبار متفاوتی که در داستان کرونا درست می‌شود، هشدار سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به مردم در مورد اظهارنظر در مورد کرونا قابل توجه است. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی دیروز از 3 سال مجازات زندان برای منتشرکنندگان اخبار کذب درباره کرونا خبر داد. او دیروز به خانه ملت، گفت: انتشار اخبار کذب در مورد بیماری کرونا باعث بروز نگرانی و رعب و وحشت برای مردم شده و زمینه تعطیلی کشور را فراهم کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید