• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98927
+
-

نسخه‌های حزبی برای عبور از کرونا

حزب ندای ایرانیان بر قانونگذاری براساس شرایط کرونایی و حزب اتحاد ملت بر ترمیم شکاف ملت- حاکمیت تاکید دارد

شاید انتخابات مجلس در اسفند سال98 از معدود دفعاتی بود که بعد از مشخص‌شدن نتایج انتخابات، احزاب به محاق نرفته و فعالیت‌های خود را تعطیل نکردند. این اتفاق مبارک از یک‌سو به‌خاطر ساماندهی احزاب از سوی کشور بود که احزاب فصلی قلع و قمع شدند و احزاب ریشه‌دار و صاحب سابقه باقی ماندند و از سوی دیگر به‌خاطر شرایط استثنایی کشور بود که می‌طلبید احزاب سیاسی ولو در حد صدور بیانیه از لاک سکوت درآیند و حیات سیاسی‌شان را تضمین کنند.
به گزارش همشهری،‌در این میان البته بین احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب تفاوت بود؛ اصولگرایان به‌عنوان فاتحان انتخابات، اثرگذاری در آینده کشور را به نقش‌آفرینی پارلمان‌نشینان‌شان در صحن علنی مجلس و در فراکسیون‌های سیاسی مجلس آینده موکول کرده‌اند و از همین الان به‌دنبال چینش فراکسیون‌ها و اعضای هیأت‌رئیسه هستند و در مقابل، اصلاح‌طلبان نسخه‌های خروج از بحران را با صدور بیانیه برای دولت می‌پیچند، باشد که دولت گوش دهد.
بحران کرونا و همزمانی آن با تحریم و چاره‌جویی برای عبور از این بحران‌ها، مضمون اصلی نسخه‌های احزاب اصلاح‌طلب است. حزب اتحاد ملت و ندای ایرانیان 2حزبی بودند که در این حوزه بیانیه‌هایی صادر کردند.
حزب ندای ایرانیان اسفندماه سال گذشته در بیانیه‌ای از ساختار مدیریتی کشور انتقاد کرده و نوشته بود: ساختار مدیریت بحران در کشور ما درگیر ناکارآمدی فراوانی است و به‌نظر می‌رسد سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر دستگاه‌های مرتبط، توان مدیریت و رسیدگی به بحران‌ها را ندارند؛ به‌گونه‌ای که در این چند سال دائماً در شرایط بحرانی این ناکارآمدی را نشان داده‌اند.
تجربه نشان داده است ما بحران‌ها را حل نمی‌کنیم و از آنها در جهت ارتقای توان حل بحران و مسئله بهره نمی‌بریم. تنها با هر بحران، بحران قبلی را فراموش می‌کنیم، درحالی‌که نظام مدیریتی کشور به‌جای ارادت‌سالاری که در آن به‌سر
می‌برد ضروری است بر ارتقای توان خود بیندیشد.
 این حزب نزدیک به اصلاح‌طلبان با انتقاد از وضعیت قانونگذاری در کشور نوشته بود: همچنین در این شرایط که می‌بایست از ذیل تا صدر جامعه، همدلانه و دلسوزانه، در مقابل این بحران جهانی، بایستیم، مرکز قانونگذاری کشور که باید به موارد مهمی مثل تصویب نهایی قانون بودجه، تصویب درخواست وام‌های خارجی از سوی دولت (اصل هشتادم) و تصویب اعلام حالت اضطراری در صورت لزوم (اصل هفتادونهم) بپردازد، منفعلانه و غیرمسئولانه به تعطیلی خودخواسته تن داده و سکان کشتی بحران‌زده کشور را به توفان حوادث نامعلوم سپرده است.
اما حزب اتحاد ملت از دریچه دیگری بر حل بحران کرونا نگریسته است. این حزب از سرمایه اجتماعی و شکاف بین مردم و حاکمیت سخن گفته و نوشته است: بحران کرونا، یک‌بار دیگر اهمیت سرمایه اجتماعی و اعتماد بین مردم و حاکمیت را نشان داد. بحران کرونا اثبات کرد که ما به‌شدت نیازمند یک جامعه مدنی قوی و مؤثر هستیم که حلقه واسط دولت و مردم باشد؛ هم به لحاظ تاب‌آوری هم آگاهی‌بخشی و هم بسیج‌کنندگی. کرونا ثابت کرد که اقلیت‌سالاری، حتی اگر در شرایط عادی دچار بحران سلطه نشود، از آنجا که نمی‌تواند مطمئن از پیش‌بینی تمام اتفاقات آینده باشد، در بزنگاهی که فکرش را نکند گریبانش گرفته خواهد شد.
بر این اساس به حاکمیت توصیه دلسوزانه می‌کنیم که از تهدید کرونا، فرصتی برای کاهش شکاف‌های خود با ملت و نیز با جهان بیابد. این به سود همگان و ضرورت مدیریت بحران جاری، به‌خصوص درصورت تداوم بلندمدت آن است.
حزب ندای ایرانیان روز گذشته نسخه‌ای هم برای جهش تولید نوشت که بیشتر به شعارزدگی سوق پیدا می‌کرد. این حزب نوشته است: دولت نزدیک‌بین، فردا را مبهم می‌بیند.
ما به رونق و جهش تولید به‌صورت یک پروسه نگاه می‌کنیم و نه یک پروژه، به‌عبارتی هرآنچه که امروز برداشت می‌کنیم را در گذشته کاشته‌ایم. تنها با اتخاذ سیاست‌های اصولی و علمی می‌توان جلوی تبدیل چالش‌ها به بحران را گرفت. انحراف از اجرای برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز1404 مؤید این مهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید