• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102961
+
-

مقابله با کرونا نسخه استانی می‌خواهد

فقر تجهیزات پزشکی برخی شهرهای قرمز با شیوع ویروس کرونا بیشتر عیان شده و مسئولان معتقدند نسخه مقابله با کرونا باید به فراخور وضعیت هر استان تجویز شود

گزارش
مقابله با کرونا نسخه استانی می‌خواهد

مریم سرخوش - خبرنگار 

   روند ابتلا به کرونا همچنان صعودی است و برخی استان‌های قرمز در روزهای اخیر نه‌تنها شدت ابتلا را کم نکرده‌اند که شاهد ورود استان‌های جدید به فهرست‌شان هم هستند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد نسخه واحد کشوری نتوانسته افسار شیوع کرونا را چه به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چه ازنظر رعایت محدودیت‌های اجرا شده در شهرهای قرمز بکشد. وزارت بهداشت هم شیب صعودی بیماری را ناشی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌داند.
براساس آمارها، میزان رعایت‌ دستورالعمل‌ها از 80درصد در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا به کمتر از ۲۰درصد رسیده و البته در شهر تهران کمی بیشتر از 10درصد است. بسیاری فکر می‌کنند کرونا تمام یا ضعیف شده اما به اعتقاد متخصصان کرونا نه‌تنها تمام نشده بلکه این ویروس هزار چهره پیدا کرده و هر روز با علائم جدیدی بروز می‌کند. کرونا این روزها هر 37ثانیه یک نفر را مبتلا می‌کند و هر 13دقیقه جان یک بیمار را می‌گیرد.
نمودار گروه‌ سنی مرگ‌ومیر هم حکایت غم‌انگیزی دارد و نشان می‌دهد کرونا که تا پیش از این جان سالمندان با بیماری‌های زمینه‌ای را نشانه گرفته بود، اکنون بیشترین موارد ابتلا و فوتش را در گروه‌های جوان ثبت می‌کند. به طور تقریبی کمتر از 4درصد از آمار فوتی‌ها را رده سنی زیر 14سال، 70درصد را رده سنی 15 تا 54 سال و 26درصد را گروه سنی بالای 55سال تشکیل می‌دهند. براساس آخرین آمارهای اعلام شده هم تا آخرین روز خرداد 2هزار و ۳۲۲بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و 115نفر جان خود را از دست داده‌اند.
استان‌های با وضعیت قرمز هم افزایش پیدا کرده‌اند و گلستان نیز به فهرست قبلی یعنی خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان‌های شرقی و غربی و کردستان افزوده شده است. براین اساس، روز گذشته با مصوبه ستاد ملی کرونا قرار است استانداران استان‌های قرمز با اختیارات بیشتر به مقابله با این بیماری بپردازند و همین موضوع را می‌تواند روزنه‌ای برای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اجرایی متفاوت در هر استان برای مهار کرونا باشد. 

افزایش آمار ابتلا؛ عیان شدن کمبودها 
هرمزگان روزهاست که در وضعیت قرمز به‌سر می‌برد و برخی شهرهای آن در اوج ابتلا به کرونا کمبودهای درمانی‌شان بیشتر به چشم می‌آید. در بشاگرد با افزایش بیماران و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا، نبود حتی یک تخت مراقبت‌های ویژه  نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. پیش‌تر بیمارستان میناب به‌عنوان مرکز بستری بیماران کرونا عمل می‌کرد اما با افزایش پرشتاب بیماران مبتلا به کرونا و تکمیل ظرفیت این مرکز درمانی، مسئولان بهداشت و درمان شهرستان برای بستری بیماران مبتلا به کرونا با بحران مواجه شده‌اند؛ شهرستانی که به دلیل فاصله قابل توجه با دیگر شهرهای استان راه‌های ارتباطی مناسبی هم برای انتقال بیماران ندارد. هرچند که با اعلام قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت تجهیزات ویژه درمانی به این استان اختصاص یافته و در مراکز درمان کرونا در شهرهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرچند براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این تجهیزات هنوز به بندرعباس نرسیده و پس از وصول آنها نسبت به توزیع این امکانات در شهرهای مختلف تصمیم‌گیری خواهد شد. البته کمبود تجهیزات درمانی دست کادر پزشکی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی را حتی در مرکز هرمزگان هم بسته است. براین اساس و با اعلام فریدون همتی، استاندار، قرار است تا دو هفته آینده دو بیمارستان جدید شریعتی و نیروی دریایی ارتش هم به ظرفیت‌های درمانی اضافه شوند. ازسوی دیگر با راه‌اندازی پویشی در فضای مجازی کادر پزشکی و درمان استان خواستار اعمال قرنطینه‌ و محدودیت‌های بیشتر در استان شده‌اند، چراکه به تاکید خودشان وضعیت شیوع کرونا مرکز استان بسیار حاد است. 
نماینده بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، خمیر و ابوموسی در مجلس درباره محرومیت‌های استان از امکانات پزشکی گفت: فقر تجهیزات پزشکی شهرهای مختلف استان با شیوع ویروس کرونا بیشتر هویدا شده است و براین اساس تصمیمی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته می‌شود باید به فراخور وضعیت هر استان باشد. احمد مرادی افزود: مسائل و مشکلات از گذشته به قوت خود باقی است و الان شاهد شدت آنها هستیم که وضعیت قرمز در استان را ایجاد کرده است. درحال‌حاضر وضعیت خوبی نداریم و در وهله اول باید امکانات و تجهیزات تأمین و کارهای فرهنگی برای افزایش اطلاعات عموم مردم انجام شود.
وی تاکید کرد: حداقل باید رعایت دو سه هفته‌ای موارد و مسائل بهداشتی را به‌صورت شدید در استان هرمزگان داشته باشیم تا بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم و اگر این اتفاق نیافتد، آمار مبتلایان به کرونا روز به روز افزایش خواهد یافت.

افزایش 40درصدی آمار ابتلا در خراسان رضوی  
در خراسان‌رضوی هم تست 40درصد افرادی که برای آزمایش کرونا مراجعه می‌کنند، مثبت می‌شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تایید این مطلب اظهارکرد: نتیجه آزمایش افراد مشکوک به کرونا در مشهد تا پیش از این بین ۲۰ تا ۲۵درصد مثبت بود، اما در هفته‌های اخیر آمار مبتلایان به کرونای بدون نیاز به بستری رشد چشمگیری داشته است.
مهدی قلیان افزود: ظرفیت انجام آزمایش برای بیماران سرپایی بیش ‌از ۵۵۰آزمایش در روز است و در ۲۵مرکز خدمات جامع‌سلامت انجام می‌شود. ۱۰مرکز در مشهد و بقیه در ۱۴شهرستان دیگر استان قرار دارد.
وی تاکید کرد: علاوه بر مشهد در دو شهر تایباد و قوچان هم وضعیت کرونا قرمز است و به جز بردسکن و کلات که در وضعیت سفید  قرار دارند،‌ دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند. 

دلایل پنهان ماندن کرونا در کرمانشاه 
کرمانشاه همچنان در وضعیت قرمز است و براین اساس اختیارات استانی‌اش برای مقابله با کرونا افزایش یافته. این موضوع را استاندار کرمانشاه اعلام کرد و گفت: براساس مصوبه روز گذشته ستاد ملی کرونا، مقرر شده استانداران استان‌های قرمز در کمیته اجتماعی که مسئولیت آن برعهده وزیر کشور است، پیشنهادهای خود را مطرح کنند و در صورت موافقت رئیس جمهوری، اختیارات درآن حوزه به استانداران واگذار شود.
هوشنگ بازوند با بیان این‌که درحال رسیدن به پیک کرونا هستیم و مردم باید بیش‌ از پیش رعایت کنند، افزود: تا ظهر دیروز آمار بستری‌ها در استان ۴۱۷بیمار بود که جای نگرانی دارد. هرچند که برای تعداد ۸۰۰بستری آمادگی داریم، اما نباید اجازه دهیم شرایط به این وضعیت برسد.
بازوند به برخورد عجیب برخی از مردم با بیماران کرونایی هم اشاره کرد و گفت: برخی افراد تمایلی به اعلام بیماری خود ندارند‌ و اقدام به پنهان کردن آن می‌کنند. این موضوع هم ناشی از رفتار عجیب مردم با این بیماران است. بارها بیماران کرونایی انتقاد کرده‌اند که خانواده، همکاران و دیگر افراد جامعه از آنها به طرز عجیبی فاصله می‌گیرند و حتی بعد از بهبودی و منفی شدن تست کرونا، بازهم به آنها نزدیک نمی‌شوند. دراین زمینه باید آگاه‌سازی صورت گیرد که کرونا هم مانند خیلی از بیماری‌های دیگر از جمله آنفلوآنزاست و افراد بیمار هم پس از بهبودی خطری برای انتقال ندارند.

عبور گلستان از رنگ سفید 
در هفته‎های گذشته با اعلام وزارت بهداشت چند شهر گلستان به عنوان شهرهای سفید و بقیه به عنوان شهرهای زرد ازنظر شیوع کرونا اعلام شدند؛ خبری که مسرت‌بخش بود اما چندان دوام نداشت. آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در گلستان روز گذشته روند صعودی پیدا کرد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از افزایش مراجعه بیماران با علائم کووید۱۹ به مراکز درمانی استان خبرداد.
عبدالرضا فاضل گفت: وضعیت شهرهای استان قرمز و زرد شده است‎ و در صورت رعایت نشدن شیوه‎نامه‎های بهداشتی، شمار مبتلایان و جان باختگان از موج اول نیز بیشتر می‌شود. 
وی افزود: برخی محدودیت‌های کرونایی به‌دلیل افزایش تعداد مبتلایان در گنبدکاووس اجرا شد. البته شهرهای آق‌قلا، بندرترکمن، مراوه تپه و بندرگز هم در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند که احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها در آنها وجود دارد. فاضل درباره وضعیت بیماران بستری هم بیان کرد: درحال‌حاضر میانگین آمار روزانه بیماران کرونایی نیازمند بستری در گلستان به ۵۰نفر رسیده است.
  
با این اوصاف بازهم باید تاکید کرد، در شرایط کنونی که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، نه‌تنها نسخه کشوری دردی از شیوع کرونا دوا نکرده که در برخی شهرهای دورافتاده و محروم کشور نتیجه‌بخش هم نبوده است. بی‌شک تفاوت برخورداری شهرهای مختلف از تجهیزات و زیرساخت‌های درمانی به تدابیر متفاوت نیاز دارد و دراین باره بسیاری از مسئولان استانی معتقدند که باید نسخه‌های هر منطقه به‌صورت جداگانه پیچیده شود؛ تمهیداتی که می‌تواند با اعمال محدودیت‌های بیشتر به‌ویژه در شهرهای قرمر تلنگری دوباره به مردم وارد کند و حساسیت‌های‌شان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش دهد. 

استفاده از ماسک ضرورت دارد 
معاون درمان وزارت بهداشت روز گذشته و در حاشیه بازدید از مراکز درمانی هرمزگان، با بیان اینکه در شرایط فعلی باید با اهتمام و تلاش جمعی، بر کاهش شمار مبتلایان تمرکز کنیم، گفت: همه مردم باید با دقت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چراکه درصورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، ممکن است استان‌های سفید هم به سمت هشدار بروند. قاسم جان بابایی ادامه داد: باید به رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی، کاهش رفت و آمد‌های غیرضروری و نگهداری بیشتر از سالمندان توجه ویژه شود. استفاده از ماسک نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا دارد و استفاده از آن برای سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، بسیار ضروری است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید