• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 95976
+
-

سهم تولید داخل از بازار فرش‌ماشینی

سهم تولید داخل از بازار فرش‌ماشینی

در آستانه عید نوروز تقاضا برای خرید برخی ملزومات منزل، از لوازم خانگی گرفته تا انواع دیوارپوش و کاغذ دیواری و انواع کفپوش‌ها افزایش می‌یابد. موکت و فرش‌ماشینی از جمله ملزوماتی است که می‌تواند در شب عید سر‌و شکل خانه‌ها را تا حد زیادی تغییر دهد اما بازار این روزهای این محصولات نیز متاثر از شرایط تولید و عرضه، چندان خوشایند نیست. با محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش‌ماشینی و موکت گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

چه میزان از نیاز بازار داخلی به فرش‌ماشینی و موکت از محل تولید داخل تامین می‌شود؟
خوشبختانه در زمینه فرش‌ماشینی و موکت اکنون نه‌تنها نیاز بازار از محل تولید داخل تامین می‌شود بلکه رشد تولید زمینه صادرات این اقلام به بازار کشورهای همسایه را نیز فراهم کرده است. با این روند اکنون در هیچ کدام از اقلام فرش‌ماشینی و موکت تقریبا وارداتی نداریم و اصلا واردات این اقلام با توجه به هزینه‌ها، کیفیت و کمیت تولیدات داخلی به‌صرفه نیست. با وجود این در نهایت می‌توان گفت که حداکثر حدود یک تا 2درصد سهم بازار این کالاها با واردات تامین می‌شود و 98درصد تقاضای بازار داخلی را تولیدکنندگان ایرانی پاسخ می‌دهند. گرچه قبلا در زمینه موکت‌، درصد بیشتری از نیاز بازار با واردات تامین می‌شد اما اکنون وضعیت تولید داخل در زمینه بافت، طرح و نقشه به‌صورتی است که می‌تواند نیاز بازار را متناسب با هر نوع سلیقه‌ای تامین کند. در گذشته برخی فرش‌های فانتزی و قواره کوچک به کشور وارد می‌شد اما اکنون انواع این فرش‌ها نیز در طرح‌ها و قواره‌های مختلف توسط برندهای داخلی تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین موانع تعرفه‌ای و رشد هزینه‌ واردات انواع فرش و موکت موجب شده است تا واردات این اقلام به بازار داخلی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

نیاز بازار به این اقلام چقدر است؟
آمار مصرف سالانه فرش‌ماشینی در کشور حدود 170میلیون‌متر مربع است اما ظرفیت تولید بیش از آن نیز در کشور وجود دارد چراکه کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید فرش و موکت در ایران فعالیت دارند و طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش ارزش دلار، خرید فرش‌ماشینی توسط کشورهای همسایه‌ مانند عراق و افغانستان از ایران نیز افزایش یافته است. رشد صادرات به همراه سود ناشی از اختلاف قیمت ارز به نفع تولیدکنندگان تمام‌شده و کارخانه‌ها با توجه به افزایش تقاضا جان تازه‌ای گرفته‌اند، به‌نحوی که تولیدکنندگان حتی فرش‌های ابریشمی را تولید و به کشورهای همسایه صادر می‌کنند.

آیا قیمت‌ها در بازار شب عید تغییر می‌کند؟
از آنجا که فرش‌ماشینی و موکت مشمول قیمت‌گذاری نیست، در بازار فرش اختلاف قیمت زیاد است؛ مثلا فرش 1200شانه از 2میلیون و 800هزارتا 4میلیون و 800هزارتومان قیمت دارد که بخشی از این اختلاف می‌تواند به‌دلیل تفاوت الیاف مورد استفاده  یا برند تولیدکننده فرش باشد، اما بخش زیادی از آن به‌دلیل سوءاستفاده عرضه‌کنندگان از شرایط بازار است. چرا که نباید فاصله قیمت فروش فرش‌ماشینی و موکت در بازار به شکل کنونی و زیاد باشد. قیمت انواع موکت نیز بر اساس نوع موکت، از متری 4هزار تومان برای موکت‌های نمدی تا 16هزار تومان برای موکت‌های الیاف برجسته متفاوت است که البته این کف قیمت بوده و براساس قابلیت‌های موکت مثل نسوز بودن و ...، نرخ فروش آن در بازار نیز افزایش می‌یابد. با وجود این به‌نظر نمی‌رسد که نرخ فرش‌ماشینی و موکت در بازار شب عید افزایش یابد، چرا که اکنون پیک تقاضای بازار برای خرید این اقلام را پشت سر گذاشته‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید