• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95641
+
-

آماده‌باش شهر تهران برای مقابله با ویروس کرونا

شهرداری روز اول اسفندماه برای جلوگیری و مبارزه با بیماری کرونا اقدامات خود را شروع کرد

آماده‌باش شهر تهران برای مقابله با ویروس کرونا

محمود مولایی _ خبر‌نگار

70روز بعد از شناسایی ویروس کرونا (2019-nVoC) در ووهان چین، 4 نفر مبتلا به این بیماری در ایران فوت شدند تا موج نگرانی، ایران را فرابگیرد. کلانشهر تهران به‌عنوان پایتخت با جمعیت حدود 8میلیون و 700هزار نفر از همان روز اول اسفندماه برای جلوگیری و مبارزه با بیماری کرونا اقدامات خود را شروع کرد و به این ترتیب، شهرداری تهران برای مقابله با این بیماری 5تصمیم را در دستور کار قرار داد. ابتدا شهردار تهران با معاونان خود جلسه‌ای تشکیل داد و بعد از آن رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اعلام کرد که با دستور پیروز حناچی اقدامات لازم صورت می‌گیرد. غلامحسین محمدی در این رابطه به ایسنا گفت: «مسئول اصلی انجام اقدامات درمانی، وزارت بهداشت است، اما شهرداری تهران بنا به وظایف ذاتی خود در مدیریت حمل‌ونقل عمومی و فضاهای شهری، در هماهنگی کامل با استانداری تهران تصمیماتی را درخصوص افزایش آگاهی مردم و عدم‌شیوع این بیماری اتخاذ کرده است.» او ادامه داد: «بر این اساس تصمیم گرفته شد که در مترو و اتوبوس تا حد ممکن امکانات لازم جهت ضد‌عفونی کردن مستقر شود و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز در ایستگاه‌ها و زمان‌های مقرر ضد‌عفونی‌ شوند. ‌از آنجا که احتمالا بیماری زمینه‌ای در افرادی که در گرمخانه‌ها مستقر هستند، وجود دارد برنامه ویژه‌ای هم برای گرمخانه‌ها اتخاذ شد.» 
از امروز شنبه نیز جلسات ویژه کارکنان شهرداری تهران برگزار می‌شود تا آنها علاوه بر حفاظت از خود، این موارد را به مردم نیز آموزش دهند. سازمان زیباسازی شهر تهران ملزم شد پوستر و بنرهای اطلاع‌رسانی را در سراسر شهر اکران کند و سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم برای سرویس‌دهی آماده است تا درصورت لزوم و درصورت درخواست وزارت بهداشت سوله‌های آماده شده مدیریت بحران در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شود.
سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود نوشت: «با دکتر حناچی تماس گرفتم. پیشنهاد توزیع ماسک در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و درصورت امکان سایر فضاهای پرتردد را مطرح کردم. استقبال کردند. پیگیر موضوع خواهم بود.» 

ضدعفونی اتوبوس و مترو

شهردار تهران دیروز در حاشیه انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود ویروس کرونا به ایران گفت: «متأسفانه این ویروس وارد کشور شده است و ان‌شاءالله با مجموعه اقداماتی که انجام شده بتوانیم روند گسترش این ویروس را کنترل کنیم و جلوی آن را بگیریم. در مدیریت شهری در مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی تمهیداتی را پیش‌بینی کردیم و در همین راستا قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هر شب ضد‌عفونی می‌شوند.» پیروز حناچی ادامه داد: «علاوه بر ضدعفونی قطارها و اتوبوس‌ها با همکاری وزارت بهداشت اقدام به ارائه پیام‌های آموزشی در سطح شهر کرده‌ایم. البته در این زمینه ما وظیفه‌ای نداریم اما به‌عنوان کمک‌کننده ورود کرده‌ایم. شرکت شهر سالم نیز موظف شده که در زمینه تهیه و توزیع ماسک به قیمت نازل اقداماتی را انجام دهد.» 
بعد از جلسه مدیران شهری برای مقابله با این بیماری مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که در این جلسه مقرر شد هر شب اتوبوس‌های شرکت واحد علاوه بر شست‌وشو، ضدعفونی شوند. محمود ترفع به ایسنا می‌گوید: «به‌صورت روتین اتوبوس‌های پایتخت اعم از بخش خصوصی و شهرداری هر شب شست‌وشو می‌شدند اما حالا باید ضدعفونی نیز شوند. حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل استقبال مردم از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته و باید بتوانیم زمینه را برای حضور ایمن مردم فراهم کنیم.»
متروی تهران نیز فرایند پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده و ضدعفونی کردن محیط را شروع کرده است. مدیرعامل شرکت متروی تهران با تأیید این خبر درباره حادثه صبح پنجشنبه ایستگاه متروی شوش گفت: «صبح پنجشنبه یک مورد مسافر بیمار در این ایستگاه مشاهده شد که بلافاصله با حضور تکنیسین‌های اورژانس مسافر به بیمارستان منتقل شد. پس از آن اقدامات لازم در راستای پیشگیری در ایستگاه انجام شد که برای مدتی این ایستگاه از چرخه فعالیت خارج شد و اکنون فعال است. ما تمام تلاش خود را برای مقابله با شیوع این ویروس انجام خواهیم داد.»
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در این‌باره به ایسنا گفت: «در مترو و اتوبوس به‌دلیل آنکه افراد در نزدیکی یکدیگر قرار دارند باید مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد. با تهیه دستورالعملی که به شهرداری تهران ابلاغ شد، پیشنهاد عملیاتی در مورد نصب مواد ضدعفونی‌کننده در هر ایستگاه مترو و اتوبوس مورد توجه قرار گرفته است.» 
زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز به ایلنا اعلام کرد: «با توجه به اینکه فضاهای عمومی در سطح شهر بیشترین محل‌های تردد مردم هستند، در نتیجه در شرایط خاصی باید این فضاها مدیریت شوند تا تردد مردم باعث ایجاد مشکل برای همدیگر نشود؛ بنابراین زمانی که شرایط خاصی مانند شیوع ویروس کرونا در سطح شهرها حاکم می‌شود، باید تمهیدات لازم را فراهم کنند.» 

همکاری با وزارت بهداشت

وزارت بهداشت پنجشنبه اول اسفند از شهرداری تهران برای اطلاع‌رسانی در زمینه ویروس کرونا درخواست کرد. مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با اشاره به این موضوع به ایلنا اظهار کرد: «از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، در بحث پیشگیری و آموزش حوزه‌های مختلفی که در ارتباط با شهرداری تهران هستند پیش‌زمینه‌هایی ایجاد شد. از دیروز نیز که خبر ابتلا و درگذشت هموطنان ما در قم منتشر شد، با دستور شهردار تهران مقرر شد تدابیر بیشتری درنظر گرفته شود که همه آنها ذیل سیاست‌های وزارت بهداشت است.» حمید چوبینه یادآور می‌شود: «طبق صحبت‌هایی که با معاون وزیر بهداشت، دکتر حریرچی داشتم، توصیه‌هایی را در بحث اماکن و وسائل نقلیه عمومی و مراکزی که محل ازدحام جمعیت است ازجمله مترو، اتوبوس، بی‌آرتی و همچنین اماکن دربسته داشتند تا آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی صورت گیرد و تدابیر بهداشتی در این اماکن لحاظ شود.» مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا امکانات شهرداری تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، می‌گوید: «ذیل سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و شهردار تهران دستور دادند هر نوع همراهی و کمکی که از شهرداری تهران امکان‌پذیر است در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. درخواست ویژه وزارت بهداشت مبنی بر گسترش آگاهی‌رسانی و آموزش به شهروندان به‌صورت گسترده در اماکن عمومی و سطح شهر است و تمام اماکن شهرداری نیز در راستای این سیاست‌ها آمادگی لازم را دارند.» چوبینه تأکید می‌کند: «این امر بهداشتی درمانی از کشور عبور خواهد کرد و نباید نگرانی زیادی برای مردم ایجاد شود چراکه یک نفر هم برای ما ارزش دارد و باید حساس باشیم، اما بزرگ‌نمایی و ایجاد رعب و وحشت درست نیست. آرامش مهم‌ترین وضعیتی است که می‌تواند باعث کنترل و پیشگیری از این بیماری شود و باید افراد در معرض خطر بیشتر احتیاط کنند.» 

تمهیدات لازم در گرمخانه‌های شهر

سازمان ورزش شهرداری تهران اعلام کرد که نظارت بر رعایت موازین بهداشتی در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران تشدید می‌شود. به‌دلیل افزایش آگاهی شهروندان و ورزشکاران درخصوص ویروس کرونا، توزیع و نصب پوسترهای آموزشی پیشگیری با موضوع ویروس کرونا در اماکن زیرمجموعه این سازمان انجام شده است. با توجه به لزوم رعایت جدی بهداشت عمومی و فردی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مباحث مرتبط با ویروس کرونا، به تمامی مجموعه‌های ورزشی رعایت دقیق بهداشت عمومی و نظارت بر وجود مواردی چون مایع دستشویی و مواد ضدعفونی در اماکن، نظارت دقیق بر کلرزنی و... ابلاغ شده است. همچنین پوسترهای آموزشی آشنایی با ویروس کرونا و روش‌های پیشگیری از آن در بیش از ۲۰۰مجموعه ورزشی تحت پوشش این سازمان نصب شده است. در این پوسترها شیوه‌های رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، مصرف مواد غذایی برای ارتقای سیستم ایمنی بدن و... آموزش داده شده است.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز درخصوص اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا از ضدعفونی کردن روزانه و الزامی شدن استفاده از دستکش و ماسک برای مددکارها در هنگام کار خبر داد. سیدمالک حسینی در این رابطه به ایلنا می‌گوید: «ما از 3 هفته پیش براساس ابلاغ‌های صورت گرفته به تمام مراکز اعلام و اقداماتی را که وزارت بهداشت مشخص کرده بود اعمال کردیم. اکنون اقداماتی که انجام شده است با توجه به حضور مددکاران و مددجویان در گرمخانه‌ها، آموزش‌های لازم صورت گرفته است. همچنین ذخیره لازم برای مواد بهداشتی مانند دستکش و ماسک هم صورت گرفته است. براساس ابلاغیه حتما باید به‌صورت روزانه ضدعفونی کامل در گرمخانه‌ها انجام شود و استفاده از دستکش و ماسک نیز در هنگام کار برای مددکارها الزامی شده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید