• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93831
+
-

تهران در قرنطینه

فراواقعیت
تهران در قرنطینه


هوشنگ صدفی ـ روزنامه‌نگار

چند مرگ مشکوک بیمارانی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی تهران، بالاخره قفل زبان تکذیب و تأیید مقامات بهداشتی کشور را شکست و به‌ناچاراعتراف کردند مهاجرت پرندگانی از کشورچین به تالاب دوقوزآباد درحاشیه جنوب تهران، موجب سرایت بیماری تنفسی به شکارچیان پرندگان مهاجر شده است. چند روزی است شایعاتی بر سر زبان‌ها جاری است که بیماری چینی به همراه تاجران چینی به شهر تهران هم سرایت کرده است. البته مقامات مسئول تلاش داشتند مانع از انتشار چنین اخباری درفضای مجازی، مطبوعات و رسانه‌ها شوند اما دولت مجبور شد مسئولیت این گاف بهداشتی را گردن بگیرد. برخی از مسئولان اصرار دارند بعد از تنش ایران با آمریکا، آنان ازسلاح بیولوژیکی علیه شهروندان ایرانی استفاده کرده‌اند و در وهله اول مردم مستضعف حاشیه جنوب تهران را نشانه گرفته‌اند. البته از صحت و سقم این مسائل خبری در دست نیست و موضوع موکول به اعلام نظرکارشناسی مسئولان محیط‌زیست و پرنده شناسی شده است. صداوسیما در این زمینه با چند نفر از کارشناسان آب و هوا، پرنده شناسی، سیاسی و پدافند غیرعامل گفت‌وگو کرده و همه متفق القول تصریح کردند کار، کار آمریکایی‌هاست هرچند پرنده‌ها روسی و چینی هستند! 
یک منبع آگاه از وزارت ارشاد در تماس با برخی از روزنامه‌نگاران اعلام کرده تا صدور بیانیه رسمی از سوی مقامات مسئول، منتظر اطلاعات باشند و از آتش به اختیار بودن انتشار شایعات و اخبار غیررسمی دست بردارند وگرنه....
تاکنون ازنتیجه تحقیقات درباره مرگ چند شهروند تهرانی در بیمارستان‌های تهران، اطلاعاتی منتشرنشده و تحقیق درباره پرندگان تلف شده تالاب دوقوزآباد همچنان ادامه دارد اما طبق گفته یکی از مسئولان دامپزشکی، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده پرندگان تلف شده به همراه شکارچیان نگون بخت، برای تحلیل نتایج به فرانسه فرستاده شده لذا تا اعلام نتایج رسمی تحقیقات، هیچ‌گونه اخباری را در زمینه شیوع بیماری سارس یا کرونا قبول نداریم. با وجود این در فضای مجازی فیلم‌هایی از پرواز دیوانه وار برخی پرندگان بیمار در حواشی تالاب‌های جنوب تهران و شهرری منتشر شده است. نقل و انتقالات در سطح شهر تهران هم برامواج شایعات افزوده است. به‌رغم نشانه‌های بیماری و دفن مشکوک بیماران درقطعات دوردست بهشت زهرا، مسئولان شهرداری تهران، از انتشار هرگونه اخباری در این زمینه طفره می‌روند، به گفته یکی ازشهروندان، تدفین‌کنندگان بیماران با لباس‌های سفید و سیاه در گورستان دیده شده‌اند.
دلهره و اضطراب از بروز بیماری و قرنطینه شدن تهران در بین مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به خوبی مشهود است. حتی چند نفر از فعالان فضای مجازی تصاویری از افراد فوت شده با کفن سفید منتشر کردند. دیروز مسئولان همایش پزشکی «تأثیر طب اسلامی در درمان بیماری‌ها» و «آسیب‌شناسی روانی مردم تهران» با شیوع بیماری در شهرری، برگزاری این همایش‌ها را تا اطلاع ثانوی لغوکردند. چند نفر از سلبریتی‌ها با اعتراض به عدم‌انتشار اطلاعات و اخبار دقیق از سوی مسئولان بهداشتی درباره علت بروز بیماری مرموزدر تهران اعلام کردند تا اطلاع ثانوی از خانه‌ها خارج نخواهند شد. اتحادیه سینماداران نیز اعلام کردند تا وضعیت بیماری مشکوک روشن نشود، پرده‌های سینماها را بالا نمی‌کشند.
دولت جلسه مهمی را با مقامات بهداشتی و امنیتی برگزار کرد و پس از آن کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها تشکیل شد. چند نفر از شهروندان طی تماس تلفنی با روزنامه همشهری اعلام کردند بالاغیرتا برای مسئولان دولتی بنویسید از این شفاف‌سازی‌‌ها دست بردارند و یارانه‌های بنزین را دوبرابرکنند یا سهمیه بنزین را بیشتر کنند تا مردم با تغذیه سالم بتوانند از پس بیماری‌ها برآیند. شکارچیان بدبخت پرندگان، اگر پول گوشت گوسفند و گاو داشتند نمی‌رفتند پرنده چینی شکارکنند. مرگ چند شهروند مستضعف تهرانی نباید موجب قرنطینه شدن شهربزرگ تهران شود، امروز وفردا ما هزار کار و زندگی داریم، تفاوت ما با چینی‌های نازک‌نارنجی در این است هرقدر ما ایرانی‌ها بیمار شویم قوی ترمی شویم. به فرض اینکه این بیماری،حمله بیولوژیکی آمریکایی‌ها باشد؛ درآن صورت بیشتر واکسینه می‌شویم، چون درطول این سال‌ها هر بلایی سرما درآوردند ایرانی‌ها آب دیده‌تر شدند!
* بعد از خبر: این متن صرفا خیالبافی نویسنده است و هیچ جنبه عینی ندارد و تازه اگر هم داشته باشد نگران نباشید خدا با ماست...
 

این خبر را به اشتراک بگذارید