• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93425
+
-

عرضه 6هزار میلیارد تومان سهام دولتی

سهام پالایشگاه شیراز، تبریز و لاوان و بیمه البرز و اتکایی امین در بهمن‌ماه جاری فروخته می‌شود

برخلاف وعده‌های قبلی، سازمان خصوصی قرار است سهام پالایشگاه را دوباره به‌صورت بلوکی و عمده عرضه کند. قبلا وعده داده شده بود که سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عموم مردم واگذار خواهد شد. در سال‌های اخیر فرایند فاسد فروش سهام شرکت‌های دولتی به بروز اعتراض‌های گسترده کارگری و انتقاد کارشناسان و دستگاه‌های نظارتی منجر شده است. طبق اطلاعات دریافتی تازه قرار است در بهمن‌ماه امسال سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام 3پالایشگاه و 2شرکت بیمه را به ارزش 6هزار میلیارد تومان روی میز فروش بگذارد.

به گزارش همشهری، دولت که به‌شدت در مضیقه مالی است، از چند‌ماه پیش تصمیم گرفت سهام 18شرکت بزرگ، از جمله 6پالایشگاه را بفروشد. محاسبات همشهری نشان می‌دهد که دولت قادر است با فروش سهام این شرکت‌ها دستکم 52هزار میلیارد تومان نقدینگی به‌دست بیاورد؛ با این حال چند‌ماه پیش، وقتی دولت تلاش کرد سهام این پالایشگاه‌ها را بفروشد، هیچ‌کس حاضر به خرید سهام آنها نشد. به باور تحلیلگران؛ قیمت تعیین شده برای سهام این شرکت‌ها به قدری بالا بود که هیچ‌کس در بخش خصوصی، توانایی خرید این سهام را نداشت.

وعده فروش در قالب صندوق سرمایه‌گذاری
چند‌ماه پیش علیرضا صالح، رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ وعده داد؛ سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجمیع و به مردم واگذار خواهد شد. مطابق این طرح قرار بود سهام 15شرکت دولتی به ارزش 50هزار میلیارد تومان در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی برای عرضه اولیه به مردم فروخته شود. طبق وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار بود؛ نخستین صندوق تخصصی سرمایه‌گذاری که شامل سهام 6پالایشگاه بود، به ارزش 20هزار میلیارد تومان، به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) به‌صورت عرضه اولیه، در قالب واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله(یونیت) به مردم واگذار شود.صالح تأکید کرده بود: ما به دنبال روش‌های جدیدی برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی هستیم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا سهام شرکت‌های دولتی را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به عموم مردم عرضه کنیم.

او با بیان اینکه واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را طوری عرضه می‌کنیم که همه مردم بتوانند این سهام را خریداری کنند، تأکید کرد: برای واگذاری سهام این شرکت‌ها تخفیف‌هایی درنظر گرفته شده تا همه مردم حتی با پس‌انداز‌های 100تا 200هزار تومانی هم در این عرضه اولیه شرکت کنند.چند روز بعد از این سخنان وزیر اقتصاد هم فروش سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تأیید کرده و گفته بود: سهام ۱۵ شرکت دولتی را از طریق (ETF) و صندوق‌های معامله‌پذیر واگذار خواهیم کرد؛ به این معنی که واگذاری‌ها را واحد به واحد انجام خواهیم داد تا همه مردم بتوانند آنها را خریداری کنند.فرهاد دژپسند با بیان اینکه واگذاری به‌اصطلاح یونیت به یونیت باعث می‌شود حواشی که وجود دارد به‌شدت کاهش یابد. درباره زمان واگذاری این شرکت‌ها نیزگفته بود: در قالب روش‌های جدید و در ۲ یا ۳ مرحله، این ۱۵ شرکت را واگذار خواهیم کرد.

سهام بلوکی دوباره روی میز فروش
اما سازمان خصوصی‌سازی‌ در اطلاعیه‌های جدید خود گویا وعده‌های قبلی را فراموش کرده؛ به‌نظر می‌رسد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عموم مردم منتفی شده و قرار است دوباره بلوک‌های عمده سهام این شرکت‌ها در بهمن‌ماه امسال به سهامداران بزرگ فروخته شود. سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده، جمع کل ارزش این واگذاری‌ها 6هزار میلیارد تومان و شامل 3پالایشگاه و 2شرکت بیمه است.
مطابق اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی‌ قیمت پایه 20درصد از سهام پالایشگاه نفت تبریز3162میلیارد تومان و 20درصد از سهام پالایش شیراز1184میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین خریدار پالایش نفت لاوان باید حداقل 1104میلیارد تومان پول بابت خرید سهام پالایش نفت لاوان بپردازد. سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین قیمت پایه 17.34درصد از سهام بیمه البرز را 361میلیارد تومان و 11.44درصد از سهام بیمه اتکایی امین را 167میلیارد تومان تعیین کرده است.
همچنین به غیر از سهام این 5شرکت دولتی وزارت اقتصاد اعلام کرده، درنظر دارد به‌زودی سهام شرکت هپکو را دوباره واگذار کند. مطابق اعلام این وزارتخانه، واگذاری سهام این شرکت در دستور کار قرار دارد و قرار است سهام این شرکت از طریق فرابورس فروخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید