• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93424
+
-

سهمیه بنزین وانت و تاکسی بین‌شهری پیمایشی شد

سهمیه بنزین وانت و تاکسی بین‌شهری پیمایشی شد

از امروز سهمیه سوخت وانت‌بارهای فعال در حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌شهری براساس پیمایش تعیین می‌شود و سهمیه تاکسی‌های بین‌شهری نیز تا یک‌ماه دیگر براساس این رویه تعیین خواهد شد.
به گزارش همشهری، در جریان احیای کارت سوخت و بازگشت سهمیه‌بندی بنزین، سهمیه سوخت وانت‌بارها از 120تا 400لیتر تعیین شد و به تاکسی‌های بین‌شهری نیز سهمیه بنزین 750لیتری اختصاص یافت اما این سهمیه‌ها درصورت فعالیت تمام‌وقت این ناوگان کفاف مصرف آنها را نمی‌داد و عملاً به افزایش هزینه سرویس‌دهی آنها منجر می‌شد. در نتیجه مقدمات تخصیص سهمیه این ناوگان براساس پیمایش واقعی آنها در دستور کار سازمان راهداری و شرکت پخش فراورده‌های نفتی قرار گرفت تا چنانچه یک وانت‌بار یا تاکسی بین‌شهری واقعاً سهمیه بالاتری نیاز دارد، این سهمیه با یارانه‌ای به آن اختصاص داده شود و حفظ نرخ کرایه آنها براساس نرخ‌های مصوب امکان‌پذیر باشد. حالا، آنگونه که مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده‌اند، سهمیه سوخت وانت‌بارهای بین‌شهری از امروز طبق بارنامه و براساس میزان پیمایش تخصیص می‌یابد. همچنین ثبت‌نام از ناوگان تاکسی‌های بین‌شهری در سامانه سیستم جامع این سازمان به آدرس smartcard.rmto.ir نیز ادامه دارد و احتمالاً تا یک‌ماه دیگر تخصیص سهمیه بنزین این خودروها نیز طبق پیمایشی و براساس صورت ‌وضعیت سفرهای انجام شده تعیین خواهد شد.

سهمیه وانت‌بارها چگونه محاسبه می‌شود؟
سامانه جامع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از 2هفته پیش برای ثبت‌نام غیرحضوری وانت‌بارهای فعال در حمل‌ونقل جاده‌ای باز شد تا مقدمات ساماندهی این ناوگان و صدور کارت هوشمند برای رانندگان آنها فراهم شود. در ادامه مقرر شده از امروز تردد ناوگان وانت‌های بین‌شهری منوط به داشتن بارنامه باشد و احتمالاً پلیس‌راه نیز سختگیری‌های خود در این حوزه را افزایش خواهد داد. غلامحسین دغاغله، مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری گفته است: سایت سازمان راهداری برای ثبت‌نام صدور کارت هوشمند وانت‌بار و راننده هیچ محدودیت زمانی ندارد و  آن دسته از صاحبان وانت‌بارها که سهمیه فعلی سوخت را برای فعالیت خود کافی نمی‌دانند، باید نسبت به دریافت کارت هوشمند و بارنامه اقدام کنند. به گفته او، براساس تصمیم کارگروهی که شرکت پالایش و پخش مسئولیت آن را بر عهده دارد از امروز اول بهمن98، سهمیه سوخت وانت‌بارها براساس پیمایش تخصیص می‌یابد. دغاغله در مورد نحوه محاسبه و تخصیص سهمیه سوخت وانت‌بارها می‌گوید: با جمع‌آوری اطلاعات بارنامه و پیمایش وانت‌بارها و براساس مؤلفه‌های متعدد، میزان کیلومتر پیمایش شده به سهمیه سوخت تبدیل می‌شود و روزهای 25و 26هرماه، سهمیه اختصاص یافته به وانت‌ها در کارت سوخت آنها شارژ خواهد شد. وی گفت: او این کار شبیه همان سیاستی است که قبلاً برای ناوگان دیزلی بین جاده‌ای اجرا شده و ترددها پرت ناوگان اعم از فاصله پیموده شده برای دریافت بارنامه و بارگیری و مسافتی که در داخل شهرها برای تخلیه بار طی می‌شود را نیز در برمی‌گیرد.

تکلیف ناوگان شهری چه می‌شود؟
طبق اظهارات او 2.2میلیون دستگاه وانت‌بار در کشور فعال است که نیمی از آنها فعالیت برون‌شهری دارند و باید برای فعالیت، اسناد حمل (بارنامه) دریافت کنند و چنانچه تا امروز کارت هوشمند و سند حمل را دریافت نکنند هم پلیس با آنها برخورد می‌کند و هم از تخصیص سهمیه سوخت مازاد محروم خواهند شد. پیگیری‌های همشهری از سازمان راهداری حاکی از این است که تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش مختص ناوگان بین‌شهری است و وانت‌بارهای شخصی یا درون‌شهری همچنان از همان سهمیه مصوب قبلی برخوردار خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید