• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93412
+
-

شهردار تهران در دیدار با سفیر کرواسی اعلام کرد

زمینه فرهنگی افزایش روابط تهران و زاگرب

شهردار تهران در دیدار با سفیر کشور کرواسی ضمن اظهار آمادگی مبنی بر گسترش همکاری‌ها میان دو پایتخت، بر وجود پیوندهای فرهنگی و تاریخی فراوان دو کشور تأکید کرد.
به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی، شهردار تهران که در دفتر خود میزبان «دراگو استامبوک» سفیر کشور کرواسی بود، ضمن اشاره به قدمت ۲۰۰ ساله تهران به‌عنوان پایتخت، از عمر ۷ هزار ساله منطقه ری در مجاورت تهران گفت و اظهار داشت: با وجود تمام مشکلاتی که در تهران وجود دارد اما باید تأکید کنم که این تنوع جغرافیایی و آب‌وهوایی در کمتر نقطه‌ای از دنیا وجود دارد.
او درباره گسترش همکاری‌ها میان تهران و زاگرب اظهار تمایل کرد و افزود: معمولا کلانشهرها مشکلات مشترکی دارند؛ مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی و... می‌توانیم در این قبیل موضوعات با هم به نقاط مشترک بسیاری برسیم؛ همچنین اگر از طرف زاگرب آمادگی‌های لازم وجود داشته باشد بحث خواهرخواندگی دو پایتخت درنظر گرفته خواهد شد.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به پیشنهاد سفیر کرواسی مبنی بر برگزاری یک کنفرانس دوجانبه در تهران و سپس در زاگرب، گفت:«قطعا تا جایی که بتوانیم از برگزاری این کنفرانس حمایت می‌کنیم.» 
او ادامه داد: من در دوران دانشجویی استادی داشتم به نام استاد پیرنیا که جزو بزرگان معماری سنتی و تاریخی ایران بودند. استاد پیرنیا به اشتراکات زبانی میان کروات‌ها و ایرانی‌ها اشاره داشتند و می‌گفتند اهالی کرواسی وقتی به هم می‌رسیدند از کلمات فارسی استفاده می‌کردند. یکی از اقوامی که از آنها در پرسپولیس نمایندگانی وجود داشتند، کروات‌ها بودند.
در ادامه این جلسه استامبوک گفت: من با یک ایده اصلی به اینجا آمدم؛ ما در حال برگزاری کنفرانسی درمورد روابط بین دو کشور هستیم؛ چون معتقدیم کروات‌ها در قدیم از ایران به سرزمین اکنون خود مهاجرت کردند؛ ٢٠درصد کلمات زبان کرواسی ریشه فارسی دارند. با مسئولان دانشگاه تهران نیز درمورد این موضوع جلسه‌ای گذاشتم و قرار بر این شد که در پایان سال کنفرانس را برگزار کنیم؛ حالا نیز به اینجا آمدم تا از شما برای برگزاری آن حمایت بگیرم. نام این کنفرانس از «دریا تا آدریا» است که خود شباهت‌های زیادی را میان دو فرهنگ نشان می‌دهد.
استامبوک افزود: زاگرب شهر بسیار سالم و زیبایی است و به نوعی یک شهر هوشمند نیز به شمار می‌رود؛ به همین دلیل می‌توانیم برای انجام سفر و برقراری ارتباط میان مدیران شهری اقدام کنیم. به‌عنوان مثال تبادل نام پایتخت‌ها روی خیابان‌های دو شهر را نیز درنظر داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید