• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93380
+
-

تعطیلی مدارس تهران در روز بدون برف

مدارس تهران تاکنون 13روز به‌دلیل آلودگی‌هوا و بارش برف تعطیل شده‌اند

مدارس
تعطیلی مدارس تهران در روز بدون برف


اغلب مدارس تهران روز گذشته  به‌دلیل برودت هوا و بارش برف تعطیل شد، ولی نه خبری از برف بود و نه سرما به حدی بود که برای حضور دانش‌آموزان در مدارس و کلاس‌های درس مشکلی ایجاد شود؛ نکته‌ای که باعث اعتراض بسیاری از خانواده‌ها شد و این سؤال را ایجاد کرد که چرا مدارس را تعطیل کردند؟ در این بین حتی برخی از خانواده‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند که بارش برف روز یکشنبه (به غیر از برخی مناطق خاص تهران) هم به حدی نبوده که دانش‌آموزان نتوانند به مدرسه بروند و سر کلاس‌های درس حاضر شوند. تعداد روزهای تعطیل مدارس تهران با اضافه شدن 2روز گذشته به‌خاطر آلودگی هوا و سرما به 13روز از ابتدای سال تحصیلی رسیده است؛ یعنی مدارس پایتخت حدود 2هفته از تقویم مصوب آموزشی و بودجه‌بندی ساعت‌های آموزش خود را تعطیل بوده‌اند و در این بین نگرانی بسیاری از خانواده‌ها این است که این ساعت‌های عقب‌افتاده آموزشی از سوی مدارس و آموزش و پرورش چگونه قرار است جبران شود؟ 
در ‌ماه مهر، دانش‌آموزان 8روز پنجشنبه و جمعه و یک‌روز تعطیلی رسمی داشتند؛ در ‌ماه آبان نیز محصلان 9روز پنجشنبه و جمعه و 3روز تعطیلی داشتند و همچنین در‌ ماه آذر 9روز پنجشنبه و جمعه داشتند که مجموع این تعطیلات 30روز می‌شود. همچنین در دی‌ماه هم 8روز پنجشنبه و جمعه وجود داشته و به این اعداد باید 13روز تعطیلی به‌دلیل بارش برف و آلودگی هوا را هم اضافه کرد و آنچه حاصل می‌شود عدد 51روز است. از طرف دیگر اگر این عدد را از 120روز (تعداد روزها از اول مهر تاکنون) کم کنیم در مجموع دانش‌آموزان کلا 69روز فقط به مدرسه رفته‌اند.
مادر ایلیا، دانش‌آموز کلاس دوم به همشهری می‌گوید: «سؤالم این است که چرا اصلا دیروز را تعطیل کرده بودند؟ من کارمند بانک هستم و مجبور شدم دخترم را با خودم سرکار ببرم. روز یکشنبه هم که به‌خاطر بارش برف تعطیل بود، ایلیا را پیش مادرم گذاشتم. امسال دائم بچه‌های ما تعطیل بودند و من تا حالا 6روز به‌دلیلی تعطیلی مدارس مجبور شده‌ام مرخصی بگیرم تا کنار فرزندم باشم و حتی مسئولان بانک هم شاکی شده‌اند و وقتی بچه را هم با خودم سرکار می‌برم دائم همکارانم به او می‌گویند آرام باشد.» او ادامه می‌دهد: «جدا از شرایط کاری من و خانواده‌هایی شبیه من، وقتی با معلم و مدیر مدرسه برای جبران عقب‌ماندگی درس ایلیا و دانش‌آموزان دیگر باتوجه به این تعطیلی‌ها صحبت می‌کنیم، می‌گویند که هیچ برنامه‌ای ندارند.»
معلم یکی از مدارس درباره تعطیلی روز گذشته مدارس می‌گوید: «تعطیلی‌های بسیار زیاد امسال مدارس باعث شده که ما شاهد حس کرختی در دانش‌آموزان باشیم، از طرفی هم بیشتر معلم‌ها از برنامه‌های درسی خود در دروس مختلف عقب هستند.» او در پاسخ به این سؤال که راه‌حل او برای جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزانش چیست؟ می‌گوید: «برای جبران ساعت‌های عقب‌افتاده یا باید دانش‌آموزان بعد از ساعت تعطیلی مدارس بمانند یا اینکه پنجشنبه و جمعه هم به مدرسه بیایند که خانواده‌ها و مسئولان مدارس هم چندان تمایلی به این کار ندارند.»
محمدرضا طالبی‌نژاد، دکترای جامعه‌شناسی هم در مطلبی در شبکه‌های اجتماعی درباره تعطیلی‌های مدارس نوشت: «بنا بر اعلام کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس تهران فردا تعطیل است. بنا بر اعلام آموزش و پرورش، مدارس فلان استان و شهرستان به‌دلیل بارش برف تعطیل است. بنا بر...، مدارس تعطیل است. آیا تعطیلی مدارس لزوما راه‌حل درستی است؟ به‌خصوص درمورد آلودگی هوا؟ تعطیلی عموما برنامه‌ریزی‌نشده و پیش‌بینی‌نشده مدارس، به هر دلیلی چه اشکال و اختلالی در تقویم آموزشی، برنامه‌های درسی و امتحانات دانش‌آموزان ایجاد می‌کند؟ این تعطیلی‌ها به‌خصوص برای والدین شاغل دانش‌آموزان چه مشکلاتی را باعث می‌شود؟ خسارات مادی اینگونه تعطیلی‌ها به‌ویژه برای خانواده‌ها و به‌خصوص برای آن دسته از آنها که هزینه‌های سنگین مدارس غیردولتی را متحمل می‌شوند چقدر است و چگونه جبران می‌شود؟...»
مسئولان وزارت آموزش و پرورش بعد از تعطیلی‌های پی‌درپی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا که حالا برف هم به آن اضافه شده است، اعلام کردند که تصمیم‌گیری درباره نحوه جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان را به مدارس واگذار کرده‌اند. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت چاره‌اندیشی برای جبران ساعات آموزش و عقب‌ماندگی‌های درسی اوایل دی در جمع خبرنگاران گفت: شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای دارد که به شورای مدارس اختیار داده تا درباره جبران ساعات آموزش تدبیر کرده و تصمیم‌گیری کنند. ازجمله راهکارهای موجود می‌توان به استفاده از ظرفیت روزهای پنجشنبه و اختصاص ساعات بیشتری به فعالیت آموزشی در طول روز اشاره کرد. خرداد ماه، پایان سال تحصیلی است و از آن‌سو نمی‌توانیم زمان تحصیلی را طولانی‌تر کنیم.» البته بسیاری از خانواده‌ها می‌گویند که مدارس فرزندان آنها هنوز به راهکاری برای جبران ساعت‌های عقب‌ماندگی نرسیده‌اند و اقدامی برای کلاس‌های جبرانی انجام نداده‌اند.

خسارت تعطیلی مدارس چقدر است؟
جدا از عقب‌افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان به‌خاطر تعطیلی‌های آلودگی هوا، بارش برف و... کارشناسان معتقدند تعطیلی مدارس روی موضوعات دیگر هم اثرات منفی گذاشته و خسارت‌های اقتصادی به همراه دارد. اما این خسارت‌ها چقدر است؟ وزارت آموزش و پرورش در چند سال گذشته آمارهای دقیقی درباره میزان خسارت‌های روزهای تعطیلی مدارس منتشر نکرده و آخرین آمار اعلام شده مربوط به آبان سال1393 یعنی 5سال پیش است که علی‌اصغر فانی، وزیر وقت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد: «هر یک‌روز آموزشی هزینه‌ای معادل 120میلیارد تومان برای دولت در پی خواهد داشت و باتوجه به همین هزینه‌ها دلیلی برای تعطیلی وجود ندارد.» همچنین آذر96 علیرضا کاظمی، مدیرکل وقت آموزش و پرورش خراسان رضوی گفته بود: «هر یک‌روز تعطیلی مدارس نزدیک به 10میلیارد تومان به آموزش در شهر مشهد خسارت وارد می‌کند و این را با عدد و رقم محاسبه می‌کنیم و باید مقابل تعطیلی مدارس حساس باشیم و برعکس، مردم و رسانه‌ها باید از آموزش و پرورش در مقابل تعطیلی مدارس مطالبه کنند که چرا به‌راحتی تعطیل کردید و حساسیت به‌خرج ندادید؟»



از ابتدای سال تحصیلی 1398 (120روز تاکنون) دانش‌آموزان تنها 69 روز به مدرسه رفته‌اند و 51 روز به‌خاطر پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها، تعطیلات رسمی و تعطیلات آلودگی هوا و برف (13روز) مدارس تعطیل بوده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید