• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92967
+
-

خطر امواج مخابراتی؛صفر یا صد؟

خطر امواج مخابراتی؛صفر یا صد؟

مجید جباری- خبرنگار

 اگر از مردم بپرسید امواج مخابراتی و رادیویی چه تأثیری بر سلامت جسم و روان انسان دارند، بدون شک بیشترشان از زیان آور بودن این پرتوها می‌گویند و بسیاری از نارسایی ها و بیماری‌های ناشناخته را به این امواج نسبت می‌دهند.این در حالی است که تقریبا نتیجه هیچ‌یک از تحقیقات و بررسی‌ها، گویای اثرات مخرب این امواج بر انسان نیست. اما در عین حال بی‌خطر بودن دکل‌ها هم هرگز به‌طور صددرصد تأیید نشده؛شاید به همین‌خاطر است که اکثر کارشناسان و متخصصان همواره در اعلام مواضعشان در این زمینه جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و انگشت اتهام را صرفا به سمت دکل‌های ارتباطی و مخابراتی غیراستاندارد نشانه می‌روند.با همه این اوصاف، اما گسترش تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی به‌عنوان نیاز مبرم عصرحاضر، شهروندان را ناگزیر به استفاده از جدیدترین وسایل و ابزار نوین ارتباطی کرده است و چنین رویکردی هم توسعه زیرساخت‌های لازم را می‌طلبد. شرکت ارتباط مشترک شهر در همین زمینه نشستی را برگزار کرد و عملکرد این شرکت و ساماندهی دکل‌های مخابراتی را با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان مختلف از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه به بحث گذاشت.در این نشست که در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، «ناهید خداکرمی»، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از بی‌اثر بودن آنتن‌های مخابراتی بر سلامت شهروندان گفت. «علی گورانی» مسئول پرتو‌های وزارت بهداشت، اما خانه‌هایی را که با ارتباطات الکترونیکی درگیر شده‌اند آلوده‌ترین محل‌های زندگی دانست و در عین حال از ضرورت کتمان نکردن مشکلات سخن گفت و تأکید کرد که هر نهاد باید مسئولیت بخشی از این مشکلات را برعهده بگیرد. «فرهود کاظمی»، مدیرعامل شرکت ارتباطات مشترک شهر اما با اشاره به‌وجود بنگاه‌های مختلف در حوزه مخابرات و ارائه خدمات گوناگون از در معرض خطر بودن  برخی گروه‌ها   صحبت کرد و از استقرار 2500دکل ثابت ماکروویو در تهران خبر داد. «عباس رحیمی خوش‌مکانی»، مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی هم از متوقف نشدن استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی یا نیروگاه‌های هسته‌ای به‌دلیل ریسک احتمالی پرتوها سخن به میان آورد. او  در عین حال گفت که برای کاهش احتمال  پرتوگیری‌ها تلاش می‌کنیم.
 آنچه در زیر می‌آید، مهم‌ترین محور سخنان مسئولان و کارشناسان حاضر در این نشست است:

دکل‌ها تأثیری بر سلامت ندارند

ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران بر نصب دکل‌های مخابراتی در پایتخت نظارت دارد و تلاش می‌کند قوانین و لوایح مورد نیاز این حوزه را رعایت کند. باید بگویم که متأسفانه در ادوار گذشته فعالیت، نصب و ساختار دکل‌های مخابراتی در پایتخت مناسب نبود و اپراتور‌ها به‌صورت خودسرانه به نصب و جا‌نمایی دکل‌های مخابراتی خود اقدام می‌کردند. به‌طور کلی وظیفه ما در حوزه دکل‌های مخابراتی عمل کردن براساس اصول و معیار است، اما کار نظارت بر عملکرد برخی از دکل‌های مخابراتی مانند دکل‌های زیرنظر نهادهای امنیتی از حیطه وظایف ما خارج است. تأثیر فعالیت دکل‌های مخابراتی در پایتخت، اینطور القا می‌کند که دکل‌ها سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند، درحالی‌که دکل‌ها هیچ اثری بر سلامت شهروندان ندارند. در نهایت، معتقدم شهروندان به این موضوع پی خواهند برد که نصب‌ دکل‌های مخابراتی و فعالیت آنها تأثیری بر سلامتشان ندارد.ضمن اینکه نتایج مطالعات انجام شده تا به امروز نشان می‌دهد که هیچ‌یک از آنتن‌های مخابراتی به‌صورت مستقیم روی DNA سلولی و ابتلا به سرطان نقش نداشته است و هیچ مقاله‌ای هم منتشر نشده که بتوان با استناد به آن اعلام کرد که فعالیت دکل‌ها بر سلامت شهروندان تأثیر دارد.

خانه‌های آلوده به ارتباطات الکترونیکی!

علی گورانی، مسئول پرتو‌های وزارت بهداشت
برای تغییر رفتار در حوزه آنتن و دکل‌های مخابراتی نیاز به تغییر افکار است. اکنون با توجه به مهاجرت صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد زندگی ما در فضای بسته سپری می‌شود. ضمن اینکه مهاجرت از نظر سلامت، پدیده شومی است که به انسان‌ها تحمیل شده و سبب ابتلا به بیماری‌های مرتبط با خانه در میان شهروندان شده است. براساس آمارها آلوده‌ترین محل‌های زندگی، خانه‌های ما هستند که با ارتباطات الکترونیکی درگیر شده‌اند. از این‌رو نباید مشکلات را کتمان کنیم و ضرورت دارد هر نهاد به تفکیک مسئولیت آن را بر عهده گیرد. اما در این زمینه برخی باورهای غلط هم وجود دارد که در آن سقط جنین را به دکل‌های مخابراتی ربط می‌دهد؛ درحالی‌که این گزارش‌ها درست نیست.در واقع، مشکل اصلی شهروندان در حوزه دکل‌های مخابراتی، فوبیای بیماری  برخی شهروندان است. براساس واقعیت هیچ موردی در دنیا وجود ندارد که در حوزه ارتباطات الکترونیکی، انرژی بیشتر از استاندارد جهانی ثبت شده باشد. گزارش‌های مستند وزارت بهداشت می‌گوید در سنجش انرژی مقادیر انرژی مصرف شده کمتر از استاندارد‌های تعیین شده است، اما به این معنا نیست که مردم در این زمینه مشکلی ندارند. بسیاری از شهروندان به دکل‌های مخابراتی آلرژی دارند و همین موضوع باعث می‌شود که هنگامی که در معرض پرتو‌ها قرار می‌گیرند، دچار مشکلاتی می‌شوند.

2500دکل ثابت ماکروویو در تهران

فرهود کاظمی، مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر
حوزه مخابرات و ارتباطات در شهر تهران ذینفعان متنوعی دارد. شهروندان، شهرداری و بنگاه‌های فعال در این زمینه، ذینفعان این حوزه‌اند.اما گروه سومی هم هستند که در فعالیت عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در حوزه ارتباطات ناخواسته دچار تبعاتی می‌شوند.  حتی ممکن است جزو مصرف‌کنندگان و ‌عرضه‌کنندگان در این حوزه نباشند.شهرداری تهران با توجه به نقش ذاتی که دارد با بی‌طرفی باید منافع کلیه ذینفعان را درنظر بگیرد تا حقوق هیچ‌کس ضایع نشود. در برخی کشورها تعداد سایت رادیویی برای هر هزار نفر تقریبا بالاتر از یک است، اما در تهران، عددسایت‌های مخابراتی مربوط به تلفن همراه    با توجه به جمعیت تهران ۵۲ صدم محسوب می‌شود. تهران در این زمینه چندان توسعه یافته نیست. ضمن اینکه تهران فاقد داکت‌های مخابراتی و الکترونیکی است و عقب ماندگی تهران هم به‌دلیل فقدان همین موارد است. همچنین 2500دکل از نوع ثابت ماکروویو در تهران داریم که نشان می‌دهد در تهران توسعه ناپایدار و غیرمتوازن رخ داده است. به همین دلیل شهروندان به سمت اینترنت تلفن همراه می‌روند. آنجا هم به‌دلیل ترافیک زیاد دچار مشکل می‌شوند، درصورتی که می‌توانیم بخشی زیادی را روی اینترنت ثابت ببریم.

ترس ناخودآگاه مردم از امواج

عباس رحیمی خوش‌مکانی، مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی
به‌دلیل ریسک احتمالی پرتوها استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی یا نیروگاه‌های هسته‌ای متوقف نشده است؛ با این حال تلاش می‌کنیم به‌خاطر همان احتمالات میزان پرتوگیری‌ها را کاهش دهیم. در زمینه ساماندهی دکل‌های مخابراتی 2نهاد در حوزه انتشار امواج بیشترین وظیفه را دارند که این دو نهاد سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی هستند. از ورود تجهیزات گرفته تا اعطای لیسانس و مجوز به اپراتورها بر عهده سازمان انرژی اتمی است. به همین‌خاطر تقریبا همه اپراتورهای کشور تحت لیسانس ما هستند و همه شکایات مردم در این زمینه در نهایت به ما می‌رسد. از سوی دیگر، با وجود اینکه ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی در کشور اهمیت بالایی دارد اما با توجه به استانداردها تا جای ممکن اجازه افزایش پرتوگیری را در کشور نمی‌دهیم .آنتن‌های کشور در زمان نصب شرایط مناسبی دارند؛ چراکه همه‌‌چیز به وسیله نرم‌افزارها رعایت می‌شود، اما متأسفانه بعدها نهادهای دیگر مجوزهایی را صادر می‌کنند که منجر به ساخت‌وساز می‌شود. مشکلات حوزه زیرساخت را یک سازمان نمی‌تواند حل کند؛ همه سازمان‌های ذیربط باید در این راستا تلاش کنند.در بسیاری از موارد، پیش آمده که در کنار آنتن ساخت‌وساز صورت می‌گیرد و ما آنتن را از آنجا حذف می‌کنیم، اما  دچارشدن اینترنت و موبایل به اختلال مشکلاتی را سبب می‌شود. به هر حال، امواج، ترس ناخودآگاهی را در مردم ایجاد می‌کند و به همین علت با شکایاتی در زمینه سقط یا نظایر آن مواجه هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید