• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
چهار شنبه 25 دی 1398
کد مطلب : 92842
+
-

بازار لوازم فلزی آشپزخانه در انتظار رونق

بازار لوازم فلزی آشپزخانه در انتظار رونق


  با ممنوعیت واردات، سهم بزرگی از بازار لوازم فلزی آشپزخانه‌ در اختیار تولید‌کنندگان ایرانی است. با فریدون نصیری -رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه- گفت‌وگو کرده‌ایم.

بازار لوازم فلزی آشپزخانه چگونه است؟
وضعیت بازار لوازم فلزی آشپزخانه چندان مساعد نیست و این بازار کوچک شده چرا که قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کمتر شده و این امر میزان فروش این محصولات در بازار را کاهش داده است. اما در مجموع شرایط تولیدکننده‌ها بد نیست و با توجه به کاهش واردات، شرایط برای تولید بهتر و باعث حرکت رو به ‌جلوی تولیدکنندگان شده است. در واقع تولیدکنندگان افق روشنی را در چشم‌انداز دارند و به برند شدن، صادرات و... فکر می‌کنند اما شرایط بازار خرده‌فروشی مغازه‌ها به‌دلیل وضعیت اقتصادی مردم چندان رضایتبخش نیست.

قیمت این محصولات چقدر افزایش یافته است؟
قیمت‌های بازار ارتباط مستقیمی با نرخ دلار داشته و به همان میزان رشد کرده است. البته با کاهش نوسان ارز، قیمت‌ لوازم فلزی آشپزخانه‌ هم به ثبات رسیده و اخیرا تغییری نداشته‌ایم. بسیاری از مواداولیه تولید، مثل فولاد و مواد زیرمجموعه پتروشیمی مورد نیاز این صنایع در بورس عرضه می‌شود و قیمت‌ها در بورس هم براساس قیمت‌های جهانی و دلار تغییر می‌کند. به‌نحوی که طی 2هفته گذشته قیمت جهانی آهن تغییرات زیادی داشته است. تولیدکنندگان این صنایع از فولاد مبارکه آهن خریداری می‌کردند اما بخشنامه‌ شده که آهن فقط در بورس عرضه شده و به کارخانه‌های تولیدی فروخته نشود که قیمت‌ها تا 40درصد افزایش یافت. چنین مواردی هزینه تمام‌شده تولید کالاها را افزایش می‌دهد.

سهم واردات از بازار این محصولات چقدر است؟
واردات رسمی در زمینه کالاهای آشپزخانه‌ای نداریم اما تا حدودی شاهد واردات قاچاق هستیم که البته حجم واردات غیرقانونی زیاد نیست و نهایت سهم 8 تا 10درصدی از بازار را تشکیل می‌دهد. اکنون کیفیت کالاهای داخلی رشد خیلی خوبی داشته‌ و میزان تولید آن نیز گسترش یافته است. همچنین برخی واردکننده‌ها به سمت تولید رفته و در مجموع کالاهای ایرانی توانسته‌اند سهم بالایی از بازار داخلی را در اختیار گیرند.

علت عرضه محصولات خارجی چیست؟ 
به گفته مغازه‌داران بعضی از این کالاها از قبل وارد و در گمرک موجود بوده و بعضی از این اقلام هم تولید داخل کشور است که به نام برندهای خارجی بسته‌بندی شده و فروخته می‌شود. همچنین بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی برای برندهای بسیار مشهور از جمله برخی واردکننده‌ها که قبلا فقط واردات داشته، کالاها را با نام این برندهای وارداتی در داخل کشور تولید می‌کنند. حتی در بسیاری از موارد فروشندگان به مشتریان اعلام می‌کنند که کالای مورد نظر تولید داخل بوده و از لحاظ کیفیت با نوع خارجی برابری می‌کند.کار برندسازی محصولات داخلی نیز شروع شده  است اما باید به این نکته توجه داشت که تا 2سال پیش، شرایط امروز برای تولیدکننده داخلی فراهم نبود‍. فروش به حداقل رسیده و گردش مالی بالایی در کار نبود. همچنین هزینه کردن در زمینه برندسازی توجیه اقتصادی نداشت. و برخی تولیدکنندگان با کمتر از 50 کارگر فعالیت می‌کردند اما اکنون تعداد پرسنل آنها افزایش یافته و در حال توسعه و پیشرفت هستند. ممنوعیت واردات و تحریم نیز در این زمینه مؤثر بوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید