• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90904
+
-

مشتری قدیمی در تهران

به فاصله 24ساعت بعد از سفر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن، یکی از کشورهایی که سابق بر این مشتری نفتی ایران بود، وزیر خارجه هند مذاکره با مقامات ایران را در دستور کار دارد.
وزارت امورخارجه هند روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سوبرامانیام جایشکار، وزیر خارجه این کشور قرار است از روز یکشنبه طی سفری دو‌روزه و برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک که به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران برگزار خواهد شد، به تهران سفر کند.
وزیر خارجه هند در این سفر دوروزه احتمالا با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه هفته قبل از برنامه سفر وزیر خارجه هند به تهران خبر داده بود. ظریف 3‌ماه قبل در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر خارجه هند دیدار کرده بود و علاوه بر این، او اردیبهشت‌ماه امسال هم برای دیدار با مقامات هندی سفری به دهلی داشت.
به گزارش همشهری، هند پس از چین دومین خریدار عمده نفت ایران به شمار می‌رفت که پس از احیای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، شفاها با این تحریم‌ها مخالفت کرده اما در عمل به آن تن داده است و نفت ایران را نمی‌خرد. تجارت بین ایران و هند در سال گذشته میلادی، 17میلیارد دلار بود که 24درصد نسبت به 2017 بیشتر شده بود اما آمارها نشان می‌دهد که کل صادرات ایران به این کشور در ۹‌ماه سال‌جاری ۷۲درصد کاهش یافته و به ۳.۳۲میلیارد دلار رسیده، اما صادرات هند به ایران با افزایشی ۴۴درصدی به ۳.۲۸میلیارد دلار رسیده است.
هند و ایران از مدت‌ها قبل به‌دنبال راه‌اندازی یک کانال تجاری بودند تا تجارت 2کشور براساس پول ملی انجام شود اما بعد از تن‌دادن هندی‌ها به تحریم نفتی ایران عملا این سازوکار نیز به محاق رفته چون پیش از این ایران در ازای فروش نفت به هند، از این کشور محصولات کشاورزی و برنج وارد می‌کرد.
هفته قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اینکه پس از این تحریم‌ها کشورهای دوست، از کار اقتصادی با ما طفره رفتند، گفته بود: هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردم کشور مستقلی مثل هند هم نفت ما را نخرد! سفر جایشکار به تهران در حالی انجام می‌شود که یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا گفته است که واشنگتن با اعطای یک معافیت محدود، دهلی را از تحریم‌های مربوط به پروژه توسعه بندر چابهار در ایران مستثنی کرده است، چراکه این منطقه برای انتقال کالاهای بشردوستانه به افغانستان اهمیت بسیار زیادی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید