• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88301
+
-

واریز گام‌به‌گام حمایت معیشتی به حساب مردم

دومین مرحله حمایت معیشتی امشب به‌حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد

دیروز مرحله اول پرداخت حمایت معیشتی خانوار انجام شد و سهمیه مربوط به 20میلیون نفر از مشمولان این طرح به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در ادامه قرار است امشب در مرحله دوم این طرح، سهمیه مربوط به 20میلیون نفر دیگر واریز شود و تا شنبه‌شب، سهمیه 20میلیون نفر باقی‌مانده نیز اختصاص یابد تا دور اول توزیع بسته حمایتی میان 18میلیون خانوار کامل شود. به گزارش همشهری، دولت پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین متعهد شده بود با محروم کردن 7میلیون خانوار دارای وضع زندگی خوب از بخشی از یارانه‌ها، به 18میلیون خانواری که نیاز به مساعدت و کمک دارند، حمایت مالی بدهد؛ در ادامه با اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، دولت برنامه خود برای توزیع این حمایت‌ها را اعلام کرد و وعده داد در 3 مرحله، به 60میلیون نفر از ایرانیان نیازمند مساعدت، کمک مالی ارائه دهد. براساس برنامه زمانبندی، مرحله سوم از دور نخست واریز بسته حمایتی به‌حساب سرپرستان 18میلیون خانوار، شنبه‌شب آینده به اتمام خواهد رسید و بعدازآن با عملیاتی شدن کد دستوری#6369* خانوارهایی که بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند و خود را مشمول این طرح می‌دانند می‌توانند درخواست خود را با شماره‌گیری این کد اعلام کنند. نکته قابل‌توجه این است که این کد باید از طریق خط تلفن همراه به نام سرپرست خانوار ارسال شود.

چه کسانی حمایت می‌شوند؟
مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم‌درآمد جمعیت هدف این طرح حمایتی دولت هستند و قرار است دولت ماهانه بسته حمایتی را به‌حساب آنها واریز کند. این بسته، چیزی ورای یارانه نقدی است که طبق معمول به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و منابع آن فقط از محل درآمدهای ناشی از طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تأمین خواهد شد. طبق اعلام دولت، مبلغ این حمایت برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

فریب پیامک‌های کلاهبرداری را نخورید
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی شناسایی خانوارهای مشمول طرح حمایت معیشتی بارها اعلام کرده است هیچ‌گونه پیامکی برای مشمولان ارسال نمی‌کند و فعلاً کل مراحل شناسایی خانوارها و واریز بسته حمایتی آنها به‌صورت مکانیزه و از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود انجام می‌شود. بر این اساس سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی نسبت به کلاهبرداری‌هایی که به‌صورت پیامکی و با عنوان «ثبت‌نام یارانه یا طرح حمایت معیشتی» انجام می‌شود هشدار داده است. به گفته میرزایی هیچ ‌یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی پیامکی مبنی بر شمول، قطع و ثبت‌نام یارانه یا طرح حمایت معیشتی ارسال نمی‌کنند و هرگونه پیامک ارسالی به مردم با این عناوین جعلی است.

جاماندگان احتمالی صبور باشند
سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی می‌گوید: سرپرستان خانوار تا شنبه‌شب برای واریز بسته حمایتی صبر کرده و برای اطلاع از واریز این مبلغ، مانده‌حساب خود را بررسی کنند چراکه واریزها به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و عمدتاً پیامکی از سوی بانک به‌دست صاحب حساب نمی‌رسد. پس از تاریخ مذکور، کسانی که مشمول این طرح نشده‌اند می‌توانند مراتب استحقاق خود را از طریق شماره‌گیری کد #6369* و ارسال شماره ملی سرپرست خانوار اعلام کنند تا وضعیت آنها مورد بررسی قرار گیرد. نکته قابل‌توجه این است که شماره تلفن همراه مورد استفاده در این کار باید به نام سرپرست خانوار باشد. طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسایی خانوارها براساس آزمون وسع و شاخص‌های مالی و جمع‌آوری داده‌ها طبق کد ملی انجام می‌شود و در ادامه پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی افراد متقاضی، درصورتی‌که استحقاق متقاضیان تأیید شود، مبلغ حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به‌حساب آنان واریز خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر خانوارهایی که احتمالاً مستحق دریافت بسته حمایتی هستند و به هر دلیلی در این نوبت مبلغی را دریافت نکرده‌اند، هر زمانی که وارد فهرست مشمولان قرار بگیرند کل مبالغ پرداختی از ابتدای اجرای طرح را دریافت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید