• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88300
+
-

17مصوبه برای مسکن ملی

شورای هماهنگی مسکن در جلسه خود 25بند برای تکمیل مسکن مهر وتسریع طرح اقدام ملی مسکن تصویب کرد که 17بند از آن به مسکن ملی اختصاص دارد

17مصوبه برای مسکن ملی

خروجی چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن در سال‌جاری، 25مصوبه برای تکمیل مسکن مهر و تسهیل در ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و کمک به خانه‌دار کردن اقشار هدف این طرح بود.
به گزارش همشهری، 17بند از مصوبات جلسه اخیر شورای مسکن، مختص تسریع و تسهیل امور مربوط به مسکن ملی است و مسائلی نظیر تأسیس صندوق زمین و مسکن، تسریع راه‌اندازی بازار تعهدی مصالح، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های خرد و تأمین مالی پروژه‌های مسکن، الحاق زمین به محدوده شهرها در اجرای طرح اقدام ملی و... را دنبال می‌کند.
 
راه‌اندازی بازار تعهدی مصالح
مصوبه مسکنی شورای هماهنگی مسکن بر راه‌اندازی بازار تعهدی مصالح و اتصال آن به فرایند ساخت برنامه اقدام ملی تأکید دارد و تلاش می‌کند طرحی که قبلاً تحت عنوان طرح اعتباری تأمین مصالح ساختمانی مطرح شده بود را برای پایین آوردن هزینه ساخت مسکن ملی اجرایی کند. مکاتبه با وزیر کشور برای صدور دستورات لازم تسریع و مساعدت شهرداری‌های کشور در صدور پروانه‌های ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن نیز از دیگر مصوبات این شوراست.

مسکن ملی بزرگ می‌شود؟
شورای هماهنگی مسکن در مصوبه‌ خود مقرر کرده است در شهرهایی که مشکل تأمین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد و الحاق زمین به محدوده شهر امکان‌پذیر است، پس از بررسی کارشناسی، مساعدت لازم در این خصوص صورت بگیرد. همچنین برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت اراضی بخش خصوصی در برنامه اقدام ملی مسکن نیز از پیشنهاد‌های این شوراست که به‌نظر می‌رسد با هدف توسعه طرح مسکن ملی اعلام شده است. در این مصوبه تأکید شده است که در اجرای طرح مسکن ملی از ظرفیت مشارکت، فروش اقساطی زمین و واگذاری زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله استفاده شود و با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، زمینه فروش اقساطی با حداکثر ۱۰ سال دوره تقسیط مهیا شود.

انتقال ظرفیت مسکن یکم به مسکن ملی
شورای هماهنگی مسکن برای استفاده از ظرفیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم در مسکن ملی دستور داده است در اسرع‌وقت پروژه‌های مربوط به این طرح در استان‌های مختلف، جهت معرفی به متقاضیان به بانک مسکن اعلام شود. همچنین علاوه بر تأکید بر تخصیص ۲۰ درصدی منابع بانک‌های عامل به بخش مسکن، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است برای تأسیس صندوق زمین و ساختمان در بانک مسکن با بانک مرکزی مکاتبه کند و زمینه آن را فراهم آورد. از سوی دیگر شورای هماهنگی مسکن خواستار انجام اقداماتی شده است تا تبصره 8قانون بودجه سال‌جاری مبنی بر تخصیص یارانه‌های دولتی به زیرساخت‌های مسکن، مجوز فروش زمین در شهرهای جدید و واگذاری عرصه مسکن دولتی به متقاضیان در بودجه سال آینده نیز ابقا شود.

بورس به کمک مسکن بیاید
استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در جذب سرمایه‌های خرد برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن از دیگر مصوبات شورای هماهنگی مسکن است که اگر به نتیجه برسد می‌تواند به تأمین مالی نهضت خانه‌سازی کمک کند. در این زمینه قرار است جلسه‌ای با رئیس سازمان بورس برای بررسی نحوه استفاده از این ظرفیت برگزار شود. همچنین در این مصوبه اعلام شده ترتیبی اتخاذ شود تا مدل اجرایی قیمت تمام‌شده ساخت و فروش اقساطی زمین در اجرای طرح اقدام ملی مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید