• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8767
+
-

آپارتمان‌‌نشینی از ابتدا تا‌کنون

دهه1330
 این دهه آغاز آپارتمان‌نشینی در تهران است. دهه30، نتایج مدرن‌سازی رضاخانی کم‌کم ظاهر ‌شد. به همین دلیل برای گروه‌ها و قشرهای جدید اجتماعی که با اصلاحات رضاخانی سر برآورده بودند باید شهری جدید بنا می‌کردند. به همین دلیل حصار اطراف تهران که یادگار دوران ناصرالدین‌شاه بود تخریب و در قسمت‌های جنوب و جنوب‌شرقی نخستین شهرک‌ها سرپا شد. نمونه‌های معروف آن را می‌توان در قصرفیروزه و چهارصددستگاه یاخچی‌آباد مشاهده کرد که برای کارمندان دولت و بانک‌ها و همچنین نظامیان ساخته شده بودند.

دهه1340

در این دهه مظاهر فرهنگ غرب در ایران و به‌ویژه در تهران حسابی رواج پیدا کرده بود. به همین دلیل زندگی در آپارتمان هم به نوعی «فرنگی‌شدن» محسوب می‌شد. این فرهنگ در دهه40 تک‌مضراب‌های آپارتمان‌سازی در گوشه و کنار شهر را باعث شد، مثل ساختمان‌های سه‌گانه ایستگاه بهنام در میدان شهدا. همچنین در این دهه توجه به ساخت مجموعه‌های آپارتمانی در شمال شهر شدت گرفت. در همین سال‌‌ها بود که نخستین قوانین درباره فرهنگ آپارتمان‌نشینی به تصویب رسید تا زندگی نوین وارداتی را به تهرانی‌ها بیاموزد.

دهه1350

 در این دهه در نتیجه انقلاب شاه و ملت محمدرضاشاه، تهران با سیل مهاجران روبه‌رو شد. از طرف دیگر بالارفتن قیمت نفت رؤیای ساختن مجموعه‌های آپارتمانی و شهرک‌ها را به حقیقت تبدیل کرد. شهرک اکباتان در این دهه ساخته شد. ساخت این شهرک توسط یک گروه آمریکایی آغاز شد و پول نفت، تضمینی بود برای بلندپروازی‌هایی چون ساخت دریاچه مصنوعی در میان مجتمع‌ها. وقوع انقلاب اسلامی تکمیل این طرح را به تعویق انداخت.

دهه1360

 در این دهه آهنگ رشد آپارتمان‌سازی در تهران آهسته‌تر شد. این دوران مصادف بود با 8 سال دفاع‌مقدس.

دهه1370

 با اتمام جنگ و تسلط رویکرد سازندگی در کشور ساخت آپارتمان دوباره شدت گرفت. در این دوره توجه به شهرک‌سازی در اطراف تهران زیاد شد. شهرک‌های اندیشه، فردیس و... محصول این دوران هستند. اتفاق مهم دیگری که در این دهه شاهد آن هستیم، افزایش مجموعه‌های آپارتمانی در شهرستان‌هاست. استان‌ها که دیرتر از تهران پا در مسیر توسعه گذاشته بودند در این دهه شروع به مدرن‌شدن کردند و آپارتمان‌سازی و آپارتمان‌نشینی در آنها افزایش یافت.

دهه 1380

 در این دهه مدیریت شهری اتفاق بسیار بزرگی را رقم زد. شهرداری تهران به این نتیجه رسید که فرهنگ آپارتمان‌نشینی همپای خود آپارتمان‌ها قد نکشیده است. به همین دلیل تلاش‌های بسیاری برای رواج این فرهنگ در میان شهروندان صورت گرفت. در این دهه با گرانی زمین و مصالح ساختمانی باز هم از توجه به آپارتمانسازی و آپارتمان‌نشینی کم نکرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید