• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87336
+
-

کدهای رئیس‌جمهور از فسادهای بزرگ

مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی‌شناسد و همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به‌صورت شفاف هستند - روحانی از عدم اطلاع رسانی در پرونده های 947 میلیون دلاری و 700 میلیون دلاری انتقاد کرد - چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی‌رود

کدهای رئیس‌جمهور از فسادهای بزرگ

رئیس‌جمهوری در سفر خود به یزد نحوه مبارزه با مفاسد اقتصادی را به نقد کشید و جمعیت حاضر در مراسم سخنرانی او نیز روحانی را بابت معیشت اقتصادی ضعیف خود مورد انتقاد قرار دادند. 

اشاره گذرای حسن روحانی به 2پرونده 947میلیون‌دلاری و 700میلیون‌دلاری ابعاد جدیدی از ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادی کلان فراتر از دادگاه‌های ماه‌های اخیر را آشکار کرد. روحانی ضمن اشاره به 2.7میلیارد دلار بدهی بابک زنجانی و 2میلیارد دلار مبالغ بلوکه‌شده ایران از زمان دولت احمدی‌نژاد در آمریکا، خواستار روشن‌شدن تکلیف پرونده‌های کلان جدیدتر اقتصادی بود. در سوی مقابل مردمی نیز که به استقبال از روحانی آمده بودند، نسبت به شرایط اقتصادی خود انتقاد داشتند. انتقادها به روحانی در نیمه دوم ریاست‌جمهوری او حتی در مهم‌ترین شهرهای خاستگاه رأیش نیز خودنمایی می‌کنند. حسن روحانی سفر استانی خود به استان‌های یزد و کرمان را از روز یکشنبه شروع کرد؛ 2استانی که زادگاه روسای جمهور سابق دولت‌های اصلاحات و سازندگی محسوب می‌شوند و روحانی از حمایت آنان برخوردار بود. شعارها و پلاکاردهای میدان امیر چخماق یزد اما این بار کمتر جنبه حمایت از دولت تدبیروامید داشتند؛ پلاکاردها و دست‌نوشته‌های گوشه و کنار این مراسم مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را خطاب به رئیس‌جمهوری یادآوری می‌کردند؛ شعارهایی که واکنش رئیس‌جمهوری را هم به همراه داشت. مشابه این تخریب‌های سیاسی در راهپیمایی روز قدس سال96 و تجمع طلاب مدرسه فیضیه در شهر قم نیز رخ داده بود. این بار نیز طرح شعارهایی همچون «مرگ بر ضد‌ولایت فقیه»، «روحانی، روحانی، اقتصاد، اقتصاد» و «روحانی حیا‌کن، آمریکا رو رها کن» سعی در القای اختلاف میان مقامات و تخریب دولت داشتند. روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری خود بلافاصله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری با موج حملات و تخریب‌ها مواجه شده بود. دوم تیرماه96 درحالی‌که حدود یک ‌ماه از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذشت، تعدادی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس تهران علیه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شعار دادند. جملات مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر منافق، روی برخی پلاکاردهای روز یکشنبه شهر یزد همان شعارهای روز قدس96 بودند. یک سال بعد در 25مرداد97، قرار بود تجمع حوزویان قم با موضوع مطالبه عدالت اقتصادی در مدرسه فیضیه برگزار شود؛ این مراسم در عمل فرصت حمله به دولت را برای مخالفان فراهم کرد و جمله «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» روی یکی از پلاکاردهای این مراسم بازخورد فراوانی در رسانه‌ها داشت. طنین شعارهای تخریبی اما روز یکشنبه در بخش‌هایی از سخنان رئیس‌جمهوری اخلال ایجاد کردند و روحانی نیز در واکنش به فضای شکل‌گرفته، گفت: «صدای شما مردم صدای این چند نفر جوان نیست. اختلاف و فاصله خواست آمریکاست. نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود؛ گرچه آن عده در کشور بسیار کم و معدود هستند، اما در عین حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام، وحدت و پیامبر دعوت می‌کنیم.» طرح مطالبات اقتصادی از روحانی نیز در جریان مراسم استقبال از او وجود داشت. روی یکی از پارچه‌نوشته‌ها جمله رهبر انقلاب در مراسم راهپیمایی 22بهمن95 مبنی بر اینکه «مردم گله‌مندند» نقش بسته بود. پارچه‌نوشته‌های آیه قرآنی «ان ربک لبالمرصاد» نیز در تعداد بالایی به جلوی مراسم آورده شده بودند. در عین حال مضمون بیشتر پلاکاردهای انتقادی مربوط به امنیت شغلی کارگران، انتقال آب یزد و گلایه از گرانی و بیکاری بود.

مبارزه با فساد جناح نمی‌شناسد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با تأکید بر اینکه همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، گفت: دست هرکس که در این کشور به فساد آلوده باشد، باید با او برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی‌شناسد و همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به‌صورت شفاف هستند. از قوه قضاییه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند، می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد‌دلاری را هم برای مردم توضیح دهد. اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که 2میلیارد و 700میلیون دلار پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است، الان این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند، برای مردم توضیح داده نمی‌شود. رئیس‌جمهوری با اشاره به پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا در دولت محمود احمدی‌نژاد، خاطرنشان کرد: همچنین از همه مسئولان و ارگان‌ها می‌خواهم درباره 2میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا ریخته شد و دولت قبل 10‌ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمریکا درآورد اما دست روی دست گذاشت، به مردم توضیح دهند. چند سال پیش شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود اما تا امروز رسیدگی نشده است لذا می‌خواهم پرونده 2میلیارد دلاری برای مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزمی که برای مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است. همچنین باید 947میلیون دلار و آنهایی که در این زمینه مسئول بودند که یک نهادی است که آن را گرفته و پس نداده، به مردم توضیح داده شود و بایستی حسابرسی شده و این مبلغ پس گرفته شود.
روحانی گفت: می‌خواهم نهادهایی که بیش از 700میلیون دلار بدهکارند، به مردم توضیح داده شود و در همه این زمینه‌ها از وزیر نفت می‌خواهم که این آمار و ارقام را برای مردم روشن کند. همچنین رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا پرونده 2میلیارد دلاری را به مردم گزارش کند و از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهم که سرنوشت 947میلیون دلار را برای مردم روشن کنند.

مبارزه با دانه‌درشت‌ها کجاست؟
رئیس‌جمهوری با طرح این سؤال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست و چرا به این فسادها و پول‌ها رسیدگی نمی‌شود، تصریح کرد: اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی‌رود. مردم باید بدانند پولی که از بیت‌المال پرداخت شده، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان‌های شریف نباید از پیگیری این پرونده‌ها بترسند و سرنوشت این پول‌ها را برای مردم روشن کنند، در غیراین‌صورت به مناسبت‌های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد. او در بخش دیگری از سخنان خود از کشف یک میدان بزرگ نفتی به‌عنوان یک خبر خوش برای مردم اطلاع داد و گفت: شرکت ملی نفت ایران و بخش اکتشاف شرکت نفت در ادامه تلاش‌های خود به‌ویژه از سال‌95 تا هفته گذشته توانستند یک میدان جدید نفتی بزرگ را کشف کنند و این یک هدیه کوچکی از دولت و وزارت نفت به ملت ایران است. ذخیره این میدان نفتی به اندازه 53میلیارد بشکه نفت است و این میدان بزرگ نفتی از بستان تا امیدیه به طول 2400کیلومترمربع وسعت و 80متر عمق دارد.

یک ریال گم نمی‌شود
‌روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک عده از افرادی که کمی بداخلاق هستند، در طول ماه‌های گذشته در برخی‌ روزنامه‌ها چنین نوشته‌اند که این دولت در سال 97 و با ارز 4200تومانی، 18میلیارد دلار را به باد داده است. در این راستا به رئیس بانک مرکزی دستور دادم تا تمام پول‌هایی را که در سال گذشته در 6‌ماه اول پرداخت کرده، فهرست و اعلام کند و در این زمینه اخیرا نامه آن را به من داده است و از ایشان خواستم که این نامه را منتشر کند. یک عده آدمی که نه اخلاق و نه ایمان دارند و نه با منافع ملی آشنا هستند چنین می‌گویند که پارسال 18میلیارد دلار گم شده است لذا بانک مرکزی امروز آمار مربوط به این موضوع را منتشر کرد. براساس گزارش بانک مرکزی از این رقم، 7میلیارد و 300میلیون دلار کالاهای اساسی و درمانی و پزشکی وارد شده ‌و تمام فهرست آن کاملا مشخص است. 12میلیارد دلار هم کالاهای دیگری وارد شده که لیست همه آنها مشخص است به جز یک میلیارد دلار که اختلاف حساب وجود دارد و در این زمینه به تعزیرات اعلام شده که بررسی‌های لازم را انجام دهد. مردم بدانند در این دولت یک ریال یا یک دلار گم نخواهد شد و آن در دوران دیگری بود که میلیاردها دلار گم می‌شد و هنوز هم پیدا نشده است. بنابراین راه را اشتباه نروید.

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به سخنان رئیس‌جمهور
 سخنگوی قوه قضاییه در واکنش  به اظهارات دیروز رئیس‌جمهور در جمع مردم استان یزد، با اشاره به رسیدگی علنی پرونده بابک زنجانی، گفت: در این پرونده از افراد متعددی تحقیقات قضایی انجام شد، ازجمله از برخی وزرا و مدیران دولت قبل تحقیقات لازم متناسب با نقش آنها در این حوزه صورت گرفت و برای برخی از مدیران و معاونین وزارت نفت، کیفرخواست صادر شده که متأسفانه برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی با اشاره به تلاش‌های قوه قضاییه برای شناسایی اموال بابک زنجانی، افزود: ما تعجب می‌کنیم که آیا رئیس‌جمهور محترم از پیگیری‌های دستگاه قضا در این پرونده بی‌اطلاع است؛ آیا وزارت نفت گزارش اموالی را که قوه قضاییه در اختیار او قرارداده به رئیس‌جمهور و دولت محترم ارائه نکرده است؟ و چرا باید این قبیل از مسائل در تریبون عمومی و در جمع مردم بیان شود و موجبات یاس و ناامیدی مردم را فراهم کند. وی ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که همه مقامات و مدیران مکلف هستند هرگاه از فسادی مطلع شدند موضوع فساد را با ذکر ادله و مستندات به دستگاه قضایی اعلام کنند و ما حتما رسیدگی می‌کنیم. اسماعیلی گفت: ما از شفافیت استقبال می‌کنیم و آمادگی رسیدگی قضایی و اجرای حکم در تمامی پرونده‌های حوزه فساد را داریم. وی افزود: در دو بخش دیگر که ادعا شده بود پرونده و اطلاع قضایی خاصی نداریم و دادستان تهران بعد از انتشار مطالب رئیس‌جمهور، هم با وزیر نفت و هم با رئیس‌کل محترم بانک مرکزی صحبت کردند و آنها هم از برخی از این موارد اظهار بی‌اطلاعی کردند و برخی از این موارد را گفتند که اخیرا آقای رئیس‌جمهور به آنها دستور داده است که اسناد و مدارکی را جمع‌آوری و اعلام شکایت کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید