• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87177
+
-

افزایش عرضه ارزهای خانگی

همتی: بانک مرکزی روزانه میلیون‌ها یورو از ارزهای خانگی عرضه شده را در بازار می‌خرد

ارزش پول ملی ایران از 20اردیبهشت تاکنون 25درصد تقویت شده و از شهریورماه تاکنون به ثبات رسیده، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: ثبات نسبی بازار ارز ادامه دارخواهد بود. به گفته عبدالناصر همتی نشانه درستی این ادعا آن است که بانک مرکزی روزانه میلیون‌ها یورو از ارزهای خانگی عرضه شده را از بازار جمع‌آوری می‌کند. آنطور که عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرامش نوشته؛ بانک مرکزی تلاش کرده به‌طور مرتب با نرخ مناسب بازار، از طریق صرافی‌های منتخب، امکان لازم را برای پاسخگویی به عرضه ارز‌های خانگی و صادراتی فراهم کند که خرید خالص روزانه میلیون‌ها یورو از ارز عرضه شده خانواده‌ها و فعالان اقتصادی نتیجه تداوم این سیاست است.

عرضه ارز خانگی
به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد جهش ارزی جای خود را به ثبات ارزی داده، مطابق داده‌های موجود به غیراز افزایش عرضه ارزهای صادراتی، خانواده‌ها هم در پی ثبات بازار ارز، در حال فروش ارزهای خود هستند و همین موضوع به افزایش عرضه و کاهش قیمت ارز در بازار منجر شده است.  داده‌های آماری نشان می‌دهد از اول شهریور امسال تاکنون قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 11هزارو 150تا 11هزارو 400تومان فراتر نرفته است. ارزش پول ملی ایران از 20اردیبهشت امسال که قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 15هزار و 300تومان بود، تاکنون 25درصد تقویت شده است. با وجود اینکه آمار ورود وخروج ارز به سامانه نیما مشخص است اما مقدار عرضه ارزهای خانگی در بازار و راستی آزمایی سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی به‌دلیل فقدان آمارها چندان ساده نیست. برخی برآوردهای خوش‌بینانه نشان می‌دهد مجموع ارزهای خانگی 20میلیارد دلار است. البته تخمین‌های بالاتر هم درباره مجموع رقم ارزهای خانگی وجود دارد چنان که هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید؛ پیش‌بینی می‌شود ٣٠ میلیارد دلار ارز در خانه‌ها نگهداری می‌شود. کارشناسان می‌گویند: می‌توان امید داشت با تداوم عرضه ارزهای خانگی بازار ارز در آینده نزدیک دستکم در فاز ثبات باقی بماند.

عرضه ارز صادراتی
آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان مهر، ۹ میلیارد و ۳۷۳ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده که ۷ میلیارد و ۹۱۸ میلیون یورو از آن صرف واردات شده، مجموع عرضه ارز صادراتی در این سامانه از زمان آغاز به‌کار این سامانه تا ۲۸ مهرماه به ۲۰ میلیارد و ۵۶۷ میلیون یورو رسید که ۱۷ میلیارد و ۲۸۷ میلیارد از آن برای واردات اختصاص یافته است. به‌نظر می‌رسد سامانه نیما در ماه‌های اخیر با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالاهای مورد نیاز، نقش مهمی درثبات ارزی ماه‌های اخیر داشته، با این حال پیش‌بینی می‌شود با آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی روند ثبات ارزی نسبت به گذشته بیشتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید