• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87170
+
-

آغاز ثبت‌نام متقاضیان مسکن ملی

از امروز متقاضیان دریافت خانه در قالب طرح مسکن اقدام ملی در 9 استان ثبت‌نام می‌کنند

آغاز ثبت‌نام متقاضیان مسکن ملی

طبق اعلام سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ثبت‌نام مسکن اقدام ملی از امروز، شنبه، در استان‌هایی که زمین مورد نیاز برای ساخت پروژه‌ها را تأمین کرده‌اند و آمادگی بیشتری دارند، آغاز می‌شود. متقاضیان مسکن در دهک‌های کم‌درآمد و متوسط می‌توانند برای خرید این واحدها ثبت‌نام کنند.

به گزارش همشهری، پیش ‌از این علی ربیعی، سخنگوی دولت وعده داده بود ثبت‌نام خرید واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در 10استان از 15آبان آغاز می‌شود که البته محقق نشد. حالا مدیران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند از امروز درگاه ثبت‌نام این طرح در استان‌هایی که آمادگی بالاتری دارند باز می‌شود و به‌تدریج همه شهرها و استان‌ها به آن می‌پیوندند.
وزارت راه و شهرسازی درگاهی به نشانی tem.mrud.ir برای ثبت‌نام مسکن طرح اقدام ملی معرفی کرده است که متقاضی را به همان درگاه «آباد» بنیاد مسکن منتقل می‌کند. درگاه «آباد» بنیاد مسکن، از 2‌ماه پیش به‌صورت آزمایشی برای ثبت‌نام واحد مسکونی ساخته شده بنیاد در استان کرمان رونمایی شد که قرار بود این درگاه از هفته گذشته ثبت‌نام متقاضیان در استان سیستان و بلوچستان را هم پوشش دهد، اما فعلاً در این درگاه، هیچ ثبت‌نامی برای هیچ شهری فعال نیست و احتمالاً از امروز و پس از اعلام وزارت راه و شهرسازی فعالیت آن آغاز خواهد شد.

استان‌های آماده برای ثبت‌نام
دولت تدبیر و امید پس از 6سال، عاقبت طرحی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، در قالب طرح اقدام ملی ارائه داد که مقرر شده از این میزان، ساخت 200هزار واحد را وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بخش خصوصی انجام دهد و شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز هر یک ساخت 100هزار واحد را تقبل کنند. پیش‌تر بنیاد مسکن سامانه آباد به نشانی
 abad.bonyadmaskan.ir را برای ثبت‌نام از متقاضیان واحدهای خود ایجاد کرده بود. حالا آنگونه که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دولت می‌گویند، قرار است ثبت‌نام در 9استان دیگر نیز از طریق این سامانه انجام شود، اما این نکته مشخص نیست که آیا این ثبت‌نام‌ها مختص واحدهای بنیاد مسکن خواهد بود یا واحدهای ساخته شده وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری نیز مشمول آن خواهند بود. فعلاً به‌دنبال استان کرمان، 9استان دیگر شامل سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان نیز آماده گشایش ثبت‌نام در سامانه آباد هستند تا مرحله اول ثبت‌نام مسکن اقدام ملی با حضور 10استان به سرانجام برسد. محمود محمودزاده، سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: این ۱۰ استان شامل مرحله اول ثبت‌نام هستند و ثبت‌نام سایر شهرها و استان‌ها در مراحل بعدی و پس از تأمین زمین آغاز خواهد شد. به گفته او درصورت تأمین زمین هیچ محدودیتی برای ساخت مسکن اقدام ملی در شهرها وجود ندارد و فقط در کلانشهرها اولویت با شهرهای جدید پیرامونی آنهاست.

ثبت‌نام تهرانی‌ها؛ شاید یک‌ماه دیگر
طبق اعلام معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، به‌دلیل سیاست کنترل جمعیت، مسکن طرح اقدام ملی بیرون از کلانشهر تهران و در 3شهر جدید اطراف پایتخت شامل پردیس، پرند و اندیشه ساخته خواهد شد. محمودزاده درخصوص زمان ثبت‌نام مردم تهران در طرح اقدام ملی مسکن می‌گوید: تهرانی‌ها تا یک‌ماه دیگر می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند و در 3 شهر جدید پردیس، پرند و اندیشه در طرح اقدام ملی صاحبخانه شوند. البته در شهرستان‌های استان تهران نیز پس از تأمین زمین، مسکن اقدام ملی برای ساکنان این شهرها ساخته می‌شود.

زمین‌های طرح اقدام ملی 99ساله است
در جریان ارائه طرح اقدام ملی، گفته می‌شد دولت برنامه‌ای برای ساخت مسکن در زمین‌های رایگان دولتی در دستور کار قرار داده تا با حذف قیمت زمین از بهای واحد مسکونی به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کمک کند اما در واقع این زمین‌ها رایگان نیست و مانند طرح مسکن مهر به به‌صورت اجاره 99ساله به متقاضیان واگذار می‌شود. پیش ‌از این در طرح‌های مشابه طرح اقدام ملی، متقاضیان باید زمین اختصاص یافته به واحدها را به قیمت روز ساخت واحد و بدون سود در مدت‌زمان 10سال تقسیط می‌کردند و از دولت می‌خریدند. این سناریو برای طرح اقدام ملی نیز محتمل است.

شرایط ثبت‌نام و مبلغ سپرده‌گذاری
 در طرح اقدام ملی قرار است واحدهای مسکونی در زمین دولتی یا زمین متعلق به دستگاه‌ها، سازمان و حتی اشخاص متقاضی ساخته شود و بانک‌ها نیز تأمین سرمایه موردنیاز برای ساخت واحدها را تا سقف 80درصد تقبل کنند. این تسهیلات با نرخ سود 18درصد و قابل‌انتقال به خریدار خواهد بود اما متقاضیان خرید واحدهای مسکن اقدام ملی پس از تأیید ثبت‌نام اولیه باید توانایی مالی خود برای پرداخت هزینه‌های ساخت را اثبات کنند و برای این کار می‌توانند بسته به شهر محل تقاضا 30تا 50میلیون تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند. علاوه بر این باید فرم جیم متقاضی خرید مسکن اقدام ملی و افراد تحت تکفل او نیز سبز باشد؛ یعنی قبلاً از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین، مسکن و تسهیلات وام مسکن دریافت نکرده باشند. همچنین تأهل یا سرپرست خانوار بودن متقاضی هم یکی از شروط اصلی خرید مسکن اقدام ملی است و زنان خودسرپرست نیز مشروط به داشتن حداقل 35سال سن قادر به ثبت‌نام خواهند بود.  از دیگر شروط اصلی ثبت‌نام مسکن اقدام ملی این است که متقاضی در 5سال اخیر سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشد. ضمناً توانایی مالی برای تأمین هزینه ساخت مسکن به‌غیراز تسهیلات بانکی و داشتن شرایط لازم برای دریافت تسهیلات نیز از شروطی است که متقاضی باید احراز کند.

  9 استان سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان به مرحله اول ثبت‌نام مسکن اقدام ملی اضافه می‌شوند.
   تهرانی‌ها تا یک‌ماه دیگر می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند و در 3شهر جدید پردیس، پرند و اندیشه صاحبخانه شوند.
   زمین قابل ارائه در طرح مسکن اقدام ملی، رایگان نیست و مانند طرح مسکن مهر به‌صورت اجاره 99ساله به متقاضیان واگذار می‌شود.
   متقاضیان خرید واحدهای مسکن اقدام ملی باید توانایی مالی خود برای پرداخت هزینه‌های ساخت را اثبات کنند و برای این کار می‌توانند بسته به شهر محل تقاضا 30تا 50میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کنند.
   تأهل یا سرپرست خانوار بودن متقاضی از شروط اصلی خرید مسکن اقدام ملی است و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35سال سن قادر به ثبت‌نام خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید