• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85526
+
-

نبود زیرساخت‌های ورزشی در مدارس مازندران

پایین بودن سرانه فضای ورزشی، کمبود امکانات تجهیزات و معلم ورزش برخی از مشکلات مدارس هستند / معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران: تعداد معلمان ورزش در استخدام این اداره کل 1۵۰۰ نفر است که نسبت به میانگین مصوب با کمبود ۲۰۰ معلم ورزش مواجهیم

ورزش
نبود زیرساخت‌های ورزشی در مدارس مازندران

پایین بودن سرانه فضای ورزشی، کمبود امکانات، تجهیزات و معلم ورزش و بی‌توجهی به زنگ ورزش از جمله مسائلی است که ورزش را در مدارس مازندران دچار مشکل کرده است.به گزارش ایرنا، این مشکلات در مدارس مازندران به خصوص در مدارس فاقد معلم ورزش به گونه‌ای است که حتی زنگ ورزش در طول سال تحصیلی حذف و برای تقویت برخی دروس تخصصی از جمله ریاضی، علوم و عربی در اختیار معلمان قرار داده می‌شود.


کمبود امکانات و تجهیزات؛ چالش زنگ ورزش 

مدیر یکی از مدارس مازندران زنگ ورزش را به دلیل نبود فضای مناسب ورزشی و تجهیزات به عنوان یکی از ساعات پرچالش دانش‌آموزان و اولیای مدارس می‌داند و می‌گوید: کمبود امکانات و فضا در مدارس باعث شده تا طی سال تحصیلی زنگ ورزش به ساعاتی غیر موثر برای دانش‌آموزان تبدیل شود. در بسیاری مواقع این زنگ برای تقویت دروس تخصصی در اختیار سایر معلمان قرار می‌گیرد یا این‌که وقت دانش‌آموزان در این ساعات بیهوده هدر می‌رود.

«رمضان محمودی» می‌افزاید: اگر اراده‌ای برای پرداختن به ورزش در مدارس وجود داشته باشد، طبق دستورالعمل آموزش و پرورش که ورزش را در حیاط مدرسه ممنوع اعلام کرده و بیمه حوادث نیز در صورت بروز حادثه هزینه آن را تایید نمی‌کند، به طور عملی راه به جایی نمی‌برد. این مدیر مدرسه بیان می‌کند: به دلیل پایین بودن سرانه ورزشی و تمکن مالی خانواده‌ها، امکان اجاره فضای ورزشی در بیرون از مدرسه نیز برای بیشتر مدارس فراهم نیست. در هر حال دانش‌آموزان باید با امکانات موجود ورزشی در این زنگ کنار بیایند. در پایان سال تحصیلی با توجه به نمره سایر دروس برای این درس نیز نمره‌ای در کارنامه درج می‌شود. وی کمبود معلم ورزش در مدارس را از دیگر چالش‌ها عنوان می‌کند. 


تناسب نداشتن تجهیزات ورزشی با مطالبه دانش‌آموزان 

معلم ورزش یکی از مدارس مازندران می‌گوید: در شرایط فعلی اکثر مدارس استان با کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی مواجهند. تجهیزات ورزشی مدارس به چند توپ و طناب خلاصه می‌شود که به دلیل محدودیت فضا پرداختن به برخی رشته‌های توپی از جمله فوتبال که خواهان زیادی در مدارس دارد، امکان‌پذیر نیست.«احسان میرزایی» می‌افزاید: در حالی زنگ ورزش در مدارس ما به دلیل کمبود فضا، سرانه و تجهیزات مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد که دوران تحصیلی بهترین زمان برای شناسایی استعدادهای ورزشی و ایجاد تحرک در جوانان و نوجوانانی است که طبق آمار با چاقی مواجهند. 


سهم مدارس از سالن‌های ورزشی 

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران هم در این‌باره می‌گوید: براساس تفاهم‌نامه بین این وزارتخانه با آموزش و پرورش، مدارس اجازه بهره‌گیری از سالن‌های ورزشی در جوار خود، تحت پوشش این وزارتخانه در شهرها و روستاها را طی ساعات صبح دارند و برای این فضاهای ورزشی هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.«عادل عالیشان» می‌افزاید: براساس این تفاهم‌نامه و با تاکید اداره کل ورزش و جوانان مازندران، سالن‌های ورزشی در روستاهای استان می‌توانند مورد استفاده مدارس قرار بگیرند. اکثر مدارس روستایی از این سالن‌ها صبح‌ها استفاده می‌کنند و تقریبا هزینه‌ای نمی‌پردازند. وی اضافه می‌کند: بهره‌گیری از سالن‌های ورزشی در شهرها که بیشتر آنها براساس قانون به بخش خصوصی و با اولویت در اختیار هیات‌های ورزشی قرار گرفته، به شرایطی از جمله هماهنگی و پرداخت هزینه از سوی مدارس نیاز دارد.

 برخی از مدارس از این امکانات در طول سال استفاده می‌کنند و حتی المپیادهای ورزشی مدارس نیز در این سالن‌ها برگزار می‌شود.عالیشان بیان می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان استان همه ساله در شهرهایی که فضای ورزشی و خوابگاهی برای برگزاری مسابقات ورزشی در اختیار ندارند، از امکانات آموزش و پرورش با پرداخت هزینه‌های رایج استفاده می‌کند و همکاری دوجانبه خوبی در این زمینه وجود دارد.معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران ادامه می‌دهد: مدارس ما مملو از استعدادهای برتر ورزشی در رشته‌های مختلف است و ورزشکاران قهرمان کشور از همین مدارس برخاسته‌اند. تقویت ورزش در مدارس موجب رونق و شناسایی استعدادهای ورزشی می‌شود. اداره کل ورزش و جوانان نیز در حد بضاعت به رشد این استعداد‌ها کمک می‌کند.


تایید برخی کمبودهای زیرساختی 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران هم با تایید برخی کمبودهای زیرساختی شامل کمبود معلم ورزش، پایین بودن سرانه فضای ورزشی در مدارس استان می‌گوید: با وجود این مشکلات هیچ محدودیتی برای پرداختن به ورزش در مدارس وجود ندارد و ورزش در تمام مدارس در ساعت مشخصی انجام می‌شود. «سیدعلی ساداتی» می‌افزاید: در سال‌های اخیر ورزش به مطالبه اصلی دانش‌آموزان در مدارس تبدیل شد و امروز کمتر مدرسه‌ای وجود دارد که به حذف زنگ ورزش اقدام کند یا از این زنگ برای تقویت سایر دروس تخصصی استفاده کند.وی اضافه می‌کند: در مدارس مناطق روستایی یا محروم احتمال جابه‌جایی زنگ ورزش با دروس اختصاصی وجود دارد، این کار غیر قانونی است و در صورت گزارش با مدارس متخلف برخورد می‌شود.


۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات ورزشی 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران می‌گوید: در سال تحصیلی جاری ۱۱ میلیارد ریال اعتبار از محل سرانه ورزشی برای تامین تجهیزات ورزشی همچون توپ، طناب، میز پینگ‌پنگ، بدمینتون، تور والیبال و سایر رشته‌های توپی در اختیار مدارس استان قرار داده شد.ساداتی می‌افزاید: طی سال تحصیلی گذشته حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای این کار اختصاص داده شده بود. اختصاص این اعتبارات نشان می‌دهد که به ورزش نیز در مدارس به عنوان یک رشته تحصیلی در آموزش و پرورش توجه می‌شود و باید این روند ادامه داشته باشد.


زنگ ورزش در مدارس تعطیل نشده است 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران تعداد معلمان ورزش در استخدام این اداره کل را 1۵۰۰ نفر اعلام کرد که نسبت به میانگین مصوب، استان با کمبود ۲۰۰ معلم ورزش مواجه است. با توجه به این کمبود، زنگ ورزش در مدارس تعطیل نشده است و زیر نظر مدیر یا ناظم برگزار می‌شود.«سید علی ساداتی» می‌گوید: از لحاظ سرانه فضای ورزشی، این استان نسبت به میانگین کشوری که یک متر‌ مربع است با حدود ۲۰ سانتی‌متر عقب‌ماندگی مواجه است. برای جبران این کمبود براساس تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در برخی شهرها از فضای ورزشی ادارات کل ورزش و جوانان که در مجاورت مدارس قرار دارد، استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید