• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102716
+
-

بهبود زیرساخت‌ها؛ اولویت اصلی مازندران

دو نماینده مازندران در مجلس یازدهم در گفت و گو با همشهری از مطالبات مردم استان گفتند

با نمایندگان
بهبود زیرساخت‌ها؛ اولویت اصلی مازندران

اشکان جهان‌آرای- ساری - خبرنگار 

آغاز هر دوره از مجلس با وعده‌ها و برنامه‌های مختلفی همراه است. نماینده‌های تازه راه‌یافته به مجلس معمولا از انگیزه بیشتری نسبت به نمایندگان دیگر برخوردارند و تلاش می‌کنند با انرژی مضاعف پیگیر مطالبات جامعه و مردم شوند؛ دست‌کم از اظهارنظرهای نمایندگان در نخستین ماه‌های هر دوره از مجلس این طور به نظر می‌رسد. در مقابل نیز، مردم از نمایندگان هر دوره انتظاراتی دارند. این موضوع عمدتا در حوزه‌های انتخابیه‌ای که نماینده یا نمایندگان آنها تغییر می‌کند، بیشتر به چشم می‌آید. مانند تمام حوزه‌های انتخابیه مازندران که در انتخابات مجلس یازدهم تغییر صد‌درصدی نمایندگان در آنها رخ داد و هر 12 نماینده تغییر کردند. مازندرانی‌ها با انبوه چالش‌ها و مشکلات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی، انتظارات متعددی دارند که بعضی از آنها سال‌هاست به نتیجه‌ نرسیده‌اند.
نمایندگان مازندران در مجلس دهم با اختلاف‌نظرهای فراوانی که داشتند نتوانستند رضایت مردم این استان را به خود جلب کنند و حالا گوی و میدان در اختیار نمایندگان جدید مازندران است تا با پیگیری اولویت‌های استان اعتماد مردم را به خود جلب کنند.
در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «علی بابایی کارنامی» یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه ساری و میاندورود و «کمال علیپور» نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس را می‌خوانید.

مهمترین اولویت‌های قابل پیگیری برای مازندران در مجلس جدید را چه می‌دانید؟ 
علی بابایی کارنامی:
علاوه بر برخی اولویت‌ها که در گستره ملی مهم هستند، پیگیری چند اولویت اساسی را برای خود و همکاران مازندرانی‌ام در این دوره از مجلس ضروری می‌دانم که مهم‌ترین آن گسترش زیرساخت‌ها در مازندارن است. زیرا کمبود زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف مازندران کاملا مشهود است. 4 محور اصلی اتصال به مازندران با مشکلات و نواقص متعدد مواجه‌اند و باید برای رفع آنها تلاش کرد. توجه داشته باشید که ساری و مازندران در سال 2022 میزبان گردشگران کشورهای عضو اکو است. بنابراین قرار است مازندران 2 سال دیگر پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو باشد. اما با کدام زیرساخت؟ با جاده‌هایی که پر از نقص ایمنی هستند یا با فرودگاه‌هایی که پرواز خارجی ندارند؟ اولویت مهم مازندران گسترش این زیرساخت‌هاست و اتفاقا فرصتی هم برای از دست دادن نداریم.
کمال علیپور: نگرانی و اولویت ما در استان کمبود زیرساخت‌هاست که فقط با پول و اعتبار تامین می‌شود. یکی از اقداماتی که در مجلس یازدهم باید انجام شود، افزایش سهم‌بری مازندران از اعتبارات ملی است. اولویت دیگر برای همین بخش نیز آماده کردن بستر برای حضور و ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به استان به منظور اجرا و تکمیل پروژه‌های مهم زیرساختی است.
نیازها و اولویت‌های مازندران برای پیگیری توسط وکلای ملت متعدد هستند و این موضوع می‌تواند کار را برای آنها در شرایط کنونی دشوار کند. اشتغال، چالش‌های مهم محیط زیستی و در رأس همه آنها مدیریت پسماند، گسترش زیرساخت‌های حوزه راه و بخش درمانی، افزایش سرانه ورزشی، رونق صنعت، برنامه‌ریزی مناسب برای گردشگری در حوزه‌های مختلف، ارتقای سهم مازندران از اعتبارات ملی و بسیاری از مطالبات دیگر وجود دارد که به عنوان اصلی‌ترین خواسته‌های مردم مازندران برای پیگیری از سوی وکلای ملت مطرح می‌شود.

 همانطور که می‌دانید مازندران استانی با ظرفیت‌های اقتصادی فراوان در حوزه گردشگری و اقتصادی است. در این زمینه برنامه‌ای برای بهبود وضع فعلی دارید؟ 
علی بابایی کارنامی:
اتفاقا یکی دیگر از اولویت‌ها مشخص شدن متولی برای مدیریت سواحل شمالی است. 475 کیلومتر نوار ساحلی داریم، اما قانونی مشخص برای مدیریت ساحل دیده نمی‌شود. در برنامه ششم توسعه توجهی به سواحل نشد. این وظیفه نمایندگان بود که پیگیر باشند. در بخش گردشگری حتی برای جنگل و دشت و سایر ظرفیت‌ها هم برنامه روشنی وجود ندارد. این اشکالات قانونی باید با پیگیری نمایندگان در مجلس برطرف شود.
کمال علیپور: با اشاره به ظرفیت چشمگیر مازندران در اقتصاد کشاورزی قانونی را در مجلس نهم پیگیری و تصویب کردیم که تا 3 سال اجازه واردات مرکبات و برنج را نمی‌داد. قیمتی را برای پرتقال تعیین کردیم که رضایت باغدار را به همراه داشت و سبب افزایش تولید شد، اما این موضوع در مجلس دهم پیگیری نشد که باید از نو در مجلس یازدهم در اولویت پیگیری قرار بگیرد.

جدای استان در حوزه انتخابیه خود پیگیر کدام مسائل هستید؟
علی بابایی کارنامی:
صیانت و حفاظت از بنگاه‌های اقتصادی مازندران و حوزه انتخابیه ساری و میاندورود از جمله مسائل مهمی است که پیگیر آن خواهیم بود. در ساری و میاندورود بنگاه‌های اقتصادی بزرگی داریم که باید مشکلات آنها احصا و برطرف شود. ضمن این‌که در این حوزه انتخابیه 2 محور ساری - تاکام و جاده گهرباران به عنوان اولویت‌های قابل پیگیری مد نظر قرار دارند.
کمال علیپور: چند اولویت در این حوزه وجود دارد. منطقه ما قابلیت تبدیل شدن به قطب درمانی شمال کشور را دارد. تکمیل بیمارستان‌های رازی و ولیعصر(عج) قائمشهر، شهدای زیراب و چند مرکز درمانی خصوصی دیگر می‌تواند ظرفیت درمانی قائمشهر را ارتقا دهد. در بحث باغداری 40 درصد مرکبات مازندران از باغ‌های همین حوزه تولید می‌شود که لازم است برای سرمایه‌گذاری ایجاد صنایع تبدیلی و نگهداری مرتبط با این محصولات تلاش کنیم. بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و همچنین افزایش سرانه ورزشی و فرهنگی برای ساکنان این حوزه انتخابیه نیز از اولویت‌های قابل پیگیری این منطقه است.

اعتبارات و بودجه مازندران را در حد و اندازه نیازهای استان می‌دانید؟
علی بابایی کارنامی:
به اعتقاد بسیاری از مسئولان و کارشناسان مازندران، سهم این استان از اعتبارات ملی براساس نیازهای واقعی و میزانی که باید به این استان تعلق بگیرد نیست. دلیل این گروه از مسئولان و کارشناسان، حضور دائمی و پرتعداد مسافران به مازندران است که سبب می‌شود اعتبارات اختصاص‌یافته به مازندران بین جمعیتی چند برابر جمعیت استان تقسیم شود.
کمال علیپور: معتقدم ضریب بودجه مازندران واقعی نیست، چراکه ما خدمات ملی ارائه می‌دهیم و بودجه را بر مبنای جمعیت 3 میلیون و 300 هزار نفری دریافت می‌کنیم. در حالی که جمعیت مازندران در پایان هر هفته به 8 میلیون نفر هم می‌رسد و در تعطیلات مهم سال از 15 میلیون نفر هم عبور می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید