• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85281
+
-

یک حقوقدان رئیس‌جمهور تونس شد

طبق نتایج اولیه انتخابات، قیس سعید با کسب 72درصد آرا، رئیس‌جمهور جدید تونس خواهد بود

رویداد
یک حقوقدان رئیس‌جمهور تونس شد


قیس سعید، استاد بازنشسته حقوق و چهره نه‌چندان شناخته شده سیاسی در تونس، توانست با حمایت اسلام‌گرایان، کرسی ریاست‌جمهوری این کشور را از آن خود کند.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس، روز یکشنبه با حضور نیمی از 7میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در پای صندوق‌های رأی، برگزار شد. پیش از این در دور اول که ‌ماه گذشته برگزار شد، 26نامزد از طیف‌های مختلف سیاسی در میدان رقابت حضور داشتند، اما با توجه به آنکه هیچ‌یک میزان آرای لازم را کسب نکردند، 2نامزدی که بیشترین رأی را کسب کرده‌بودند به دور دوم راه پیدا کردند.
قیس سعید 61ساله، موفق شده است نبیل قروی 56ساله را که تا 4روز قبل از برگزاری انتخابات در زندان حضور داشت، شکست دهد. نبیل قروی، متهم به فساد مالی است؛ اتهامی که او رد کرده است. به نوشته وب‌سایت الجزیره، قیس سعید دیروز در جمع هوادارانش گفت: «تلاش خواهیم کرد که یک تونس جدید بسازیم؛ جوانان این مبارزه انتخاباتی را پیش برده‌اند و من در قبال آنها مسئول هستم.» اشاره قیس سعید به جوانان بی‌دلیل نبود. او کمپین زیرکانه‌ای به راه انداخت و بدون هیچ‌گونه تبلیغات خاصی، تنها شعارهای ضدفساد سر داد و جوانان را به‌عنوان مخاطب اصلی خود درنظر گرفت. هواداران اصلی او را هم همین جوانان تشکیل می‌دهند. سعید به‌عنوان یکی از گمنام‌ترین چهره‌های حاضر در انتخابات به شمار می‌رفت. او پس از انقلاب سال2011 تونس که به سرنگونی دیکتاتور این کشور، زین‌ا‌لعابدین بن‌علی منجر شد، عضو کمیته قانون اساسی بود. در سال2014 متن جدید قانون تصویب شد و قیس سعید هر ازچندگاهی به‌عنوان کارشناس سیاسی در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا می‌کرد.
قیس سعید، اما اندکی پیش از برگزاری انتخابات، اقدام هوشمندانه دیگری کرد که در افزایش جلب آرای مردمی به او یاری رساند. سعید اعلام کرد با رقیبی که در بند است، رقابت نخواهد کرد. همین باعث شد تا دادگاه به آزادی رقیب او یعنی نبیل قروی رأی دهد. سعید بار دیگر در مناظره‌ تلویزیونی پیش از انتخابات هم توانست به خوبی فضا را در دست بگیرد و بر آرای خود بیفزاید. اگرچه هر دو نامزد در مناظره برنامه خاصی برای اداره کشور ارائه نکردند اما  عملکرد ضعیف قروی در مناظره باعث چرخش بسیاری از آرا به سوی سعید شد تا او چهارمین رئیس‌جمهور تونس پس از انقلاب نام بگیرد.

تونس، الگوی کشورهای عربی؟
انتخابات تونس قرار بود ‌ماه آینده برگزار شود، اما مرگ باجی قائد سبسی، رئیس‌جمهور این کشور باعث شد تا انتخابات اندکی پیش از موعد برگزار شود. سبسی در سال2014 یعنی 3سال پس از آنکه مردم در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی خود علیه حکومت بن‌علی به خیابان‌ها ریختند، به ریاست‌جمهوری رسید. او نقش مهمی در تحولات تونس و متحد کردن گروه‌های مختلف سیاسی این کشور داشت. او ضمن حفظ ویژگی‌های سکولار حکومت جدید در تونس، توانست در ائتلاف با اسلام‌گرایان، اختلافات و خشونت‌های سیاسی را مهار کند.
نسیم بهار عربی در سال2011 از تونس وزیدن گرفت و تونسی‌ها نخستین کسانی بودند که در اعتراض به وضعیت حاکم بر جوامع کشورهای عرب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به خیابان‌ها ریختند. تونس در سال 1956پس از گذشت بیش از 7دهه از استعمار فرانسه رها شد، اما گرفتار استبداد حاکمان خود شد. مردم این کشور در دوران استقلال، تنها 2حاکم دیدند؛ حبیب بورقیبه و بن‌علی. خیزش علیه بن‌علی در پی خودسوزی محمد بوعزیزی همه‌گیر و مسئله معیشت به بزرگ‌ترین خواسته معترضان تبدیل شد. پس از سقوط بن‌علی اما خواسته‌های اقتصادی جای خود را به خواسته‌های سیاسی دادند و دمکراسی و تغییر ساختار حکومت به دغدغه اصلی مردم تبدیل شد. تونسی‌ها به این خواسته خود رسیدند، اما ناکارآمدی دولت‌ها در زمینه اقتصاد باعث شد تا بار دیگر خواسته‌های سیاسی رنگ ببازد و جای خود را به خواسته‌های اقتصادی بدهد.
نرخ بیکاری در تونس اکنون از 30درصد عبور کرده است و میزان بدهی‌های این کشور از 70درصد تولید ناخالص داخلی گذشته است. درآمد تونس از گردشگری به‌دلیل حملات تروریستی سال2015 به‌شدت کاهش پیدا کرده و با وجود بازگشت ثبات سیاسی و امنیتی، بی‌ثباتی اقتصادی کام مردم را تلخ کرده است. به همین دلیل، وعده‌های معیشتی، محور تبلیغات انتخاباتی تمامی نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات امسال بود.
از میان کشورهای عربی، تونس تنها کشوری است که در پی انقلاب‌های بهار عربی، از یک نظام استبدادی به یک نظام دمکراتیک تغییر جهت داد. به همین دلیل، تحولات این کشور برای دیگر کشورهای منطقه و جهان همیشه دارای اهمیت بوده است. اکنون چشم‌ها به تحولات اقتصادی تونس دوخته شده تا شاید در نهایت بتوان از آن به‌عنوان یک نمونه موفق در تاریخ جریان بهار عربی یاد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید