• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189691
+
-

تونس در مسیر بازگشت استبداد

رویداد
تونس در مسیر بازگشت استبداد

«قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس، فشارها بر مخالفان را افزایش داده است. در تازه‌ترین اقدام، نیروهای دولتی «راشد الغنوشی»، رهبر ۸۱ساله جنبش النهضه، مهم‌ترین گروه اپوزیسیون را بازداشت کرده‌اند. منتقدان، رئیس‌جمهور تونس را متهم می‌کنند که به‌دنبال بازگرداندن حکومت استبدادی دوران «بی‌علی» به تونس است. قیس سعید در پی واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به بازداشت رهبر اسلام‌گرای تونس بدون اشاره مستقیم به این بازداشت گفته است: «ما در حال جنگی بی‌رحمانه علیه کسانی هستیم که به‌دنبال تضعیف دولت و نهادهای آن هستند.»
به‌ گزارش میدل‌ایست‌ای، راشد الغنوشی پس از آن بازداشت شد که در یک پیام ویدئویی با اشاره به اقدامات مستبدانه دولت در ماه‌های گذشته نسبت به بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داده بود. رهبر جنبش النهضه پیش‌تر نیز به اتهام پولشویی و حمایت مالی از تروریسم از طریق یک سازمان خیریه بازداشت شده بود. اپوزیسیون، قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس را در پشت پرده اعمال فشارها می‌داند.
راشد الغنوشی در دهه ۱۹۸۰ نیز در تونس زندانی سیاسی بود که بعدا به خارج از کشور رفت. او هنگام تحولات موسوم به بهار عربی به تونس بازگشت و جنبش النهضه تحت رهبری او به یک نیروی معتدل سیاسی تبدیل شد. این جنبش حتی با احزاب دیگر در ائتلاف دولتی شرکت کرد و پس از انتخابات سال ۲۰۱۹ به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. با این حال تنش‌های سیاسی پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور تونس در سال ۲۰۲۱ با سلب گسترده اختیارات نمایندگان، قدرت مجلس را محدود، دولت را برکنار و وزرای مورد نظر خود را منصوب کرد. او بعدتر با تدوین یک قانون اساسی که در یک همه‎پرسی بحث‌انگیز تأیید شد، قانون اساسی سال ۲۰۱۴ را ملغی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید