• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83713
+
-

تولیدات معدنی مازندران هم‌ردیف نفت درآمدزاست

اخبار مازندران
تولیدات معدنی مازندران هم‌ردیف نفت درآمدزاست

  مازندران با داشتن معادنی همچون فلورین، زغال‌سنگ(حرارتی و کُک شو)، سنگ آهن، شن و ماسه، روی، سرب، پوکه معدنی، سیلیس، سنگ‌های تزیینی و مرمریت دارای مواد معدنی متنوعی بوده که در برخی از این تولیدات دارای رتبه‌های نخستین کشور است. به گزارش ایسنا، با توجه به ارتباط نزدیک و پیوسته تولیدات معدنی این استان در تامین مواد اولیه و خام مورد نیاز بخش‎های مختلف صنعتی و تولیدی کشور لزوم توجه به این بخش حائز اهمیت است.

یک کارشناس مهندسی صنایع معتقد است؛ معدن و صنایع معدنی استان ظرفیت درآمدزایی و ارزآوری هم‌ردیف نفت خوزستان دارند.«یدالله عبدی» ظرفیت معادن و صنایع معدنی مازندران را بسیار بالا دانست و گفت: رتبه اول تولید فلورین و سیلیس کشور، رتبه دوم تولید زغال‌سنگ کشور، بهترین ذخیره سنگ آهن هماتیت و بالاترین تنوع در سنگ‌های تزیینی فقط بخشی از ظرفیت بالای استان در این حوزه است.

وی بیان کرد: اگر معادن مورد حمایت قرار بگیرند و بتواند با تمام توان و ظرفیت کار کنند و کارخانه‌های فراوری نیز فعال شوند خودکفایی اقتصاد مازندران حتمی است.این مسئول تصریح کرد: چنانچه روال گذشته تکرار شود و حمایتی وجود نداشته باشد، این ظرفیت بالا نابود خواهد شد.این کارشناس مهندسی صنایع با اشاره به این‌که مشکل تنها معادن نیست و صنایع معدنی نیز باید مورد توجه قرار گیرند، اظهار کرد: داشتن رتبه اول تولید سیلیس بدون داشتن صنایع معدنی آن و داشتن زغال‌سنگ بدون کارخانه کک‌سازی یعنی عملا تولیدات معدنی مازندران کمکی به اقتصاد استان نمی‌کنند.


توان کنونی معادن استان

عضو هیات رئیسه انجمن معدن مازندران ظرفیت فعالیت معادن کنونی استان را 10 درصد توان اصلی معادن برشمرد و اظهار کرد: تمامی این دستاوردها تنها با 10 درصد توان به دست آمده و چنانچه تمام توان معادن استان به کار گرفته شود، این حوزه می‌تواند موتور محرک اقتصاد شده و مازندران را در ردیف برترین استان‌های کشور از منظر اقتصادی قرار دهد.عبدی تعداد مجوزهای بهره‌برداری معادن استان را 200 پروانه دانست و با یادآوری این‌که از این تعداد شاید 20 عدد به صورت مفید کار کنند، افزود: تعداد زیادی از این معادن در حقیقت معدن برداشت شن و ماسه هستند و معادن اصلی استان نظیر سیلیس، زغال‌سنگ، سنگ تزیینی، سرب و روی نیمه‌فعال یا غیر فعال شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که 80 درصد محصولات موجود در بازار ریشه معدنی دارد، به مصارف متنوع فلورین و سیلیس در صنایع و تولیدات کشور اشاره و بیان کرد: سمباده، محصولات سیلیکونی و پنبه، صنایع پولادی و سیمان از کاربردهای سیلیس هستند و مصارف خوراکی، بهداشتی، درمانی، تولیدات سرامیکی، رنگ‌سازی و استفاده در صنایع موشکی و اورانیومی از کاربردهای فلورین محسوب می‌شوند.


 نبود مدیران توانمند 

استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی وزارت نیرو ساری با بیان این‌که مازندران رتبه اول تولید فلورین را دارد، اما کسی نیست که مورد مصرف آن را بداند، خطاب به مدیران متولی یادآور شد: مدیر کل صنعت استان باید از اهمیت بخش معدن آگاه باشد و همه دستگاه‌های اجرایی را برای فعال‌سازی بخش معدن پای کار بیاورد.عبدی از کمبود مدیران دغدغه‌مند در رأس سازمان صنعت و معدن گلایه کرد و گفت: مدیران بخش صنایع و معادن باید با مشکلات این بخش آشنایی کامل داشته و نگران این بخش باشند، اگر چنین اتفاقی رخ داد می‌توان به پیشرفت معادن مازندران امیدوار بود.

وی مباحثی مانند تامین سرمایه، اعتماد و حمایت مدیران را لازمه توسعه و پیشرفت معادن استان دانست.عضو هیات رئیسه انجمن معدن مازندران ضمن اشاره به ماده 2 قانون معدن اظهار کرد: مطابق این ماده قانونی، اعمال حاکمیت نظام بر معادن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وقتی نهاد حاکمیتی در انجام وظایف محوله خود قصور می‌کند نمی‌توان انتظاری از دیگران داشت.


 مشکلات معادن تمامی ندارد

این کارشناس مهندسی صنایع از ظرفیت اشتغال و ارزآوری معادنی همچون فلورین، سنگ آهن هماتیت، سیلیس و زغال‌سنگ سخن گفت و افزود: نبود ماشین‌آلات، مکانیزه نشدن، نبود نقدینگی و بلاتکلیفی بهره‌برداران از دیگر مشکلات معادن مازندران است.
وی به سرگردانی و مشکلات متعدد بهره‌برداران معادن اشاره و تصریح کرد: مشکلات دارایی و مالیات، تامین اجتماعی، نبود سرمایه و مشکلات بانکی از یک طرف و درگیری با روستاییان مخالف کار در معادن از سوی دیگر باعث شده معادن استان نتوانند از ظرفیت کامل خود بهره ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :