• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83151
+
-

وابستگی آبی بوشهر به همسایه‌ها کاهش می‌یابد

خبرخوان
وابستگی آبی بوشهر به همسایه‌ها کاهش می‌یابد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: تا پایان دولت دوازدهم در صورت تامین اعتبار ۱۷ سد در کشور به نتیجه می‌رسد و ۱۸ سد نیز آبگیری می‌شود. 

به گزارش ایرنا، «قاسم تقی‌زاده خامسی» در آیین معارفه و تکریم مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان بوشهر افزود: با توجه به نقش سدها در مدیریت سیلاب، تلاش می‌شود با بهره‌برداری به‌موقع از سدها زمینه استفاده بهینه از رواناب‌ها فراهم شود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری در برخی مناطق کشور بارش‌ها بیش از حد نرمال و در برخی مناطق در حد نرمال باشد و بارندگی مناسبی خواهیم داشت، اما این بارش‌ها نباید ما را از مدیریت مصرف دور کند. تقی‌زاده خامسی ادامه داد: ایران جزو کشورهای خشک و نیمه‌خشک دنیاست و با توجه به تغییر اقلیم، باید آب را به ‌صورت برنامه‌ریزی‌شده مصرف کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در زمان حاضر، به‌ صورت میانگین ۹۰درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 7 درصد  برای شرب و 3 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. این در حالی است که صنعت ۲۰ برابر بخش کشاورزی شغل ایجاد می‌کند. تقی‌زاده خامسی افزود: می‌توان تمام صنایع آب‌بر را در استان بوشهر به دلیل نزدیک بودنش به دریا متمرکز کرد. وی اضافه کرد: مسئولان استان باید تلاش کنند این مزیت استان را به کشور معرفی و اعلام کنند.

 بوشهر آب دریا دارد و مشکلی درخصوص تامین آب برای صنایع آب‌بر وشیرین کردن آب دریا وجود ندارد. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در زمان حاضر، حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب آب برای استفاده کولینگ‌های پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تخصیص داده شده است و بیش از این هم می‌توانیم تخصیص بدهیم. وی تاکید کرد: برای شیرین کردن آب دریا مانعی برای تخصیص نداریم و تلاش می‌شود آب بوشهر از درون خود تامین شود. تقی‌زاده خامسی ادامه داد: وظیفه دولت و به نمایندگی از آن وزارت نیرو تامین آب آشامیدنی است و این کار با تمام توان در حال انجام است.

وی گفت: هدررفت آب در استان بوشهر۴۰ درصد است و با تدابیر اندیشیده‌شده با همت استان‌های معین تلاش می‌شود به‌تدریج این مشکل برطرف شود. تقی‌زاده خامسی اضافه کرد: با توجه به مرز آبی استان بوشهر با خلیج فارس بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی مورد نیاز این استان باید از این منبع آبی عظیم تامین شود و وابستگی آن به استان‌های همجوار کاهش یابد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای طرح انتقال آب دریا به ۱۷ استان کشور مطالعه وسیعی انجام شده تا آب آشامیدنی و صنعت آنها از دریا تامین شود. وی ادامه داد: مطالعه این طرح تمام شده است و باید به تصویب برسد. تقی‌زاده خامسی گفت: یکی از مباحث مهم در طرح تعادل‌بخشی منابع آب جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز است.

وی در خصوص افزایش قیمت آب تاکید کرد: قیمت متعارف تولید آب در کشور حدود 2۵۰۰ تومان برای هر متر مکعب است که از مردم فقط ۴۰۰ تومان دریافت می‌شود و برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم. 

در این آیین «علی محمدی» به‌ عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر معرفی و از خدمات «شاپور رجایی» تقدیر شد. شاپور رجایی اردیبهشت امسال به عنوان مدیر کل جدید دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای این وزارتخانه معرفی و منصوب شد. در این مدت، شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با سرپرستی «حسین باشی‌زادگان» مدیریت شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید