• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82234
+
-

براساس طرح پیشنهادی ایران 8 کشور امنیت خلیج فارس را به عهده می‌گیرند

چکش‌کاری طرح ایران برای امنیت خلیج‌فارس

چکش‌کاری طرح ایران برای امنیت خلیج‌فارس

جزئیات طرح ابتکار صلح هرمز قرار است به‌زودی به‌صورت مکتوب منتشر شود، این را سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است، و به گفته او این طرح مجموعا 8 کشور را در برمی‌گیرد؛ 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به همراه ایران و عراق.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جریان سخنرانی امسال خود در صحن سازمان ملل متحد طرحی را روی میز گذاشت که هدف آن برقراری ثبات در خلیج‌فارس بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی قبل از سخنرانی روحانی به خبرنگاران گفته بود علاقه‌مند است طرح روحانی را بشنود.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج‌فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم. او هدف «ائتلاف امید» را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها عنوان کرد و ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.
برخی کشورها ازجمله روسیه، عمان و عراق از طرح ایران استقبال کردند و کشورهای اروپایی هم گفتند طرح ایران را بررسی خواهند کرد.

سخنگوی دولت هم با بیان اینکه رئیس‌جمهور با ابتکارهای سیاسی و دیپلماتیک تازه‌ای پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت گفت: رئیس‌جمهور با طرح و دعوت به ائتلاف امید برای حفظ صلح در تنگه هرمز و خلیج‌فارس نشان داد که ایران همواره در ارائه راه‌حل و ابتکار دیپلماتیک پیشرو است. ربیعی افزود: ما به دیپلماسی و راه‌حل نهایی نزدیک بودیم، اما دولت آمریکا مانع انجام آن شد مسئولیت عدم‌شکل‌گیری گفت‌وگو در نیویورک مستقیما بر عهده دولت آمریکاست؛ هر چند ترامپ شهامت کافی برای انجام کار درست را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد به پذیرش واقعیت ایران نزدیک شده است. وی تصریح کرد: طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضدایرانی و تحریک‌آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج‌فارس بود و 3 تفاوت بنیادین با طرح‌های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج‌فارس را درون‌زا می‌بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت‌های بیرون از منطقه نمی‌بیند.

برخی کشورها برای ایران پیام آوردند 
به گزارش ایسنا ربیعی تأکید کرد: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا‌کنون از خود عربستان بوده و این هم درست است که برخی کشورها پیام‌هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزهای آنان به یمن قطع شود.
در جریان برگزاری نشست سازمان ملل، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از نخستین افرادی بود که با حسن روحانی دیدار کرد. او در نیویورک اعلام کرد که پادشاه و ولیعهد عربستان از او برای کاهش تنش با ایران استمداد کرده‌اند. از سوی دیگر در روزهای گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در عربستان با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد و اخبار تأیید نشده‌ای درباره سفر او به ایران منتشر شد اما سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر تشریف بیاورند قدمشان سر چشم! عبدالمهدی دیروز گفته بود که ایران و عربستان آماده مذاکره هستند.

روحانی جواب تلفن ترامپ را نداد
روحانی قرار است امروز در اجلاس اوراسیا در ارمنستان شرکت کند با این حال هنوز حاشیه‌های سفر هفته قبل او به نیویورک ادامه دارد.
دیروز نیویورکر مدعی شد که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قصد داشته تماس تلفنی سه طرفه‌ای بین خود، روحانی و ترامپ برقرار کند و ساعت این تماس هم برای 21:30تنظیم شده بود. تیمی از فرانسه تمهیدات فنی برای برقراری این تماس را اجرا می‌کند و راس آن ساعت مکرون با ترامپ تماس می‌گیرد اما روحانی برای پیوستن به مکالمه از اتاق خود خارج نمی‌شود. روحانی پس از بازگشت به کشور گفته بود آمادگی داشته درصورت لغو تحریم‌ها در نشست سران ایران و 1+5شرکت کند اما ترامپ گفته پس از دیدار تحریم‌ها را لغو می‌کند که مورد پذیرش ایران واقع نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید